رده بررسی سامانه سمات؛ جایی برای استعلام بدهکاران بانکی

سامانه سمات؛ جایی برای استعلام بدهکاران بانکی

بررسی

اگر دنبال گرفتن وام و تسهیلات به بانک رفته‌اید، مسئول بانک قبل از هر کاری وضعیت بدهی بانکی و تسهیلات معوقه شما را از سامانه سمات استعلام می‌کند.

نویسنده: محمد امیرپور
10 مرداد 1402
سامانه سمات

حتما برای شما هم پیش آمده که قصد گرفتن وام از بانک را داشته‌اید، اما با سنگ‌اندازی بانک مواجه شده‌اید. یا بانک آنقدر نسبت به گرفتن ضامن و گرفتن مدارک مختلف سختگیری کرده که شما را از گرفتن تسهیلات پشیمان کرده است. چون بانک‌ها امکان بررسی میزان تعهد متقاضیان وام در بازپرداخت اقساط را نداشتند، تا جایی که امکان داشت سخت می‌گرفتند تا افراد را مجبور به پرداخت اقساط بانکی‌شان کنند. حالا بانک مرکزی از راه‌اندازی سامانه‌ای به نام «سامانه سمات» خبر داده که بانک‌ها می‌توانند استعلام متقاضی وام را بگیرند. در صورتی که متقاضی مشکلی در بازپرداخت اقساط قبلی نداشته باشد یا بدهی بانکی در استعلامش به چشم نخورد، بدون مانع‌تراشی به او تسهیلات بدهد.

فهرست خوب‌ها و بدهای بانکی!

« سامانه متمرکز اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی» یا همان سمات در واقع قرار است مراحل گرفتن وام برای کسانی که در سوابق بانکی خوش‌حساب بوده‌اند را ساده و آسان کند. این سامانه هم برای متقاضی وام و هم بانک مزایای خودش را دارد. از یک سمت وام‌گیرنده بدون دردسرهای معمول و به خاطر سوابق خوبش در وام‌های قبلی با سهل‌گیری بانک روبه‌رو می‌شود. از سمت دیگر هم بانک با استعلام سوابق بانکی و بدهی مالی مشتریان خود، با خاطرجمعی مشتریان خوش‌حساب را در اولویت قرار می‌دهد و بدون نگرانی از بدهی انباشته بانک‌ها به خاطر عدم‌پرداخت تسهیلات، به آنها وام می‌دهد.

گرفتن وام بدون استعلام از سامانه سمات ممنوع!

طبق اعلام بانک مرکزی، اگر قصد گرفتن وام – ریالی یا ارزی- را دارید، حتما باید شماره پیگیری از سامانه سمات بگیرید. یعنی قبل از شروع فرآیند گرفتن تسهیلات از بانک باید وضعیت بدهی بانکی و شرایط تسهیلات گذشته شما از طریق سامانه سمات برای بانک وام‌دهنده مشخص شود. پس یادتان بماند برای هر کدام از وام‌های بانکی چاره‌ای جز ثبت نام در سامانه سمات نخواهید داشت. وضعیت بدهی اشخاص در این سامانه هم در لحظه و به شکل آنی به‌روز‌رسانی می‌شود. سمات یا « سامانه متمرکز الکترونیکی اطلاعات و تسهیلات و تعهدات» سوابق مالی و بانکی شما را به بانک مبدا ارسال می‌کند. در صورتی که این سوابق دارای مشکل – بدهی، چک برگشتی یا تسهیلات معوق و اقساط عقب‌افتاده – نباشند، وام‌گیرنده امکان گرفتن وام را پیدا می کند. اما در صورتی که این سوابق همراه با تعهدات انجام‌نشده باشند، ابتدا باید تسهیلات معوق را پرداخت کنید و بعد امکان گرفتن وام جدید را خواهید داشت.

چطور وارد سامانه سمات شویم؟

فراموش نکنید سامانه سمات در اختیار بانک‌ها قرار گرفته تا استعلام متقاضیان وام و تسهیلات را انجام بدهند. پس استفاده از سامانه سمات و گرفتن استعلام از آن تنها برای بانکی‌ها و مسئول باجه مهیا شده نه همه افراد. البته اگر شما هم قصد گرفتن استعلام بانکی خودتان یا فردی دیگر را دارید، کاری ندارد. کافی است به سایت یا اپلیکیشن «رده» بروید. بعد هم در قسمت استعلام تسهیلات، سوابق تسهیلات خودتان را بگیرید. اما اگر دنبال گرفتن سوابق فردی دیگر هستید، می‌توانید به قسمت اعتبارسنجی سایت «رده» بروید.

در این بخش تمام سوابق بانکی افراد آورده شده است؛ از چک برگشتی، تا تسهیلات پرداخت نشده. پس اگر قصد ضمانت کسی برای گرفتن وام را دارید، یا می‌خواهید از کسی چک بگیرید، قبل از هر کاری رتبه اعتباری او را ببینید. هر چقدر امتیاز اعتباری آن فرد به عدد 1000 نزدیک‌تر بود، یعنی آدم متعهدی محسوب می‌شود و برعکس هر قدر این عدد کمتر بود، یعنی انجام مراودات بانکی با او خطر و ریسک زیادی دارد.

مزایای سامانه سمات

با راه افتادن سامانه سمات، هم بانک‌ها خیالشان از بدحسابی مشتریان آسوده‌تر می‌شود و هم مشتریان متعهد بدون دردسر امکان گرفتن وام و تسهیلات از شبکه بانکی را دارند. اما مهمترین مزیت‌های سامانه سمات اینها هستند:

  • اولویت افراد خوش‌حساب برای استفاده از تسهیلات بانکی
  • کاهش هزینه‌های اعتبارسنجی برای متقاضی وام
  • گرفتن اعتبارسنجی بر پایه فرمول علمی و محاسبات دقیق
  • سرعت بالاتر برای گرفتن وام از شبکه بانکی
  • کاهش مطالبات معوق بانکی که همیشه شبکه بانکی را با مشکل مواجه می‌کرد.
  • کاهش تخلفات یا سوءاستفاده برای گرفتن تسهیلات (افرادی که بدهی معوقه دارند، امکان گرفتن تسهیلات را نخواهند داشت.)

چه کسانی می‌توانند از سامانه سمات استفاده کنند؟

بانک‌ها و موسسات اعتباری و شرکت‌هایی که تسهیلات و وام ارائه می‌دهند، یا در زمینه فروش کالای اقساطی فعالیت دارند، می‌توانند درخواست عضویت در سامانه سمات را داشته باشند. پس یادتان باشد امکان و اجازه استفاده از سمات برای کسانی که ارائه دهنده وام یا خدمات بانکی هستند، مجاز است، نه افراد عادی یا متقاضیان وام.

راه‌اندازی این سامانه از بانک مرکزی گامی است برای تسهیل کردن مراحل دشوار گرفتن وام از بانک. پس در واقع اگر رفتار مالی شما خوب بوده و رتبه اعتباری بالایی دارید، یا سابقه‌تان در پرداخت اقساط وام‌های گذشته مثبت بوده، خیال‌تان راحت. سامانه سمات به شما کمک می‌کند تا با روند ساده‌تری وام موردنیازتان را از بانک بگیرید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

6 دیدگاه
  1. محمود می‌نویسد

    سلام سمات هر چند روزی بروز میشود

  2. رقیه عبدلی می‌نویسد

    سلام من به بانک سپه بدهکارم هرماه دارن ازحقوقم کم میکنن مستمری بگیرم فیش، حقوقیم زده 3 تومن دیگه بدهی بانکی داری رفتم بانک میگن شما هیچ قسطی پرداخت نکردی حتی مدرکم بردم بازم میگن پرداخت نشده

  3. Rasool می‌نویسد

    سلام وقت بخیر من تو بدهی های بانکیم یه ۹۸ به سامانه سمات بدهکارم چجوری پرداخت کنم

    1
    1
  4. مهدی می‌نویسد

    سلام چرا بهزیستی از معلولان برای وام دو تا رضا من میخواد در ضمن خود بهزیستی صندوق داره از اون بدن تا معلولان اسیر نشن

    1
  5. صفر علی پاشای می‌نویسد

    من سهام عدالت نمی‌دهند ۵سال عضوبهزیستی هستم سهام عدالت نمی‌دهند خانواده شهید هستم پسرم عضو بسیج هست سهام عدالت نمی‌دهند سکته مغزی کردم ۹۸سکته کردم ۴۰روز فیزترآبی رفتم خوب نشدم بدنم بیحس هست معلولیت زهنی روحی روانی معلولیت جسمی قضوف پایم دکتر گفته باید ویلچر بخری ۴بار بیمارستان اعصاب روان بستری شدم اتروز دیابت اسم دیسک کمر دیسک گردن

    2
    1
  6. اذر می‌نویسد

    سلام و خسته نباشیدبرنامه ای بسیار خوب و صرفه جویی در تایم مردم تشکزر از این برنامه هوبتان

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی