رده بررسی چگونه برای اهداف مالی بزرگ خود پس‌انداز کنیم؟

چگونه برای اهداف مالی بزرگ خود پس‌انداز کنیم؟

بررسی

برای رسیدن به آرزوهای زندگی در کنار تلاش، نیاز است اهداف خود را مشخص کنیم. در این متن نکات مهمی برای رسیدن به اهداف مالی آموزش می‌بینیم.

نویسنده: رضا عبدی
14 دی 1401
پس‌انداز برای اهداف مالی بزرگ

تعیین یک هدف مالی خوب و رسیدن به آن، به معنای رسیدن به یک زندگی خوب است. معمولا در زندگی، اهداف مالی زیادی را برای خود تعیین می‌کنیم، اما در بیشتر مواقع به این اهداف‌ نمی‌رسیم. به نظر شما چرا به اهداف مالی خود نمی‌رسیم؟ راستی اصلا چگونه باید برای رسیدن به اهداف مالی خود برنامه‌ریزی کنیم؟ چگونه برای رسیدن به یک هدف مالی بزرگ پس‌انداز کنیم؟ اگر به دنبال پاسخ برای این سوال‎‌ها هستید، این مطلب از رده می‌تواند برای شما مفید باشد.

چگونه به یک شخص هدفمند تبدیل شویم؟

امروزه، برخلاف گذشته پیشرفت در زندگی فقط با تلاش به دست نمی‌آید. شما باید در کنار تلاش، یک برنامه‌ریزی مناسب هم داشته باشید تا بتوانید به اهداف مالی خود برسید. اما لازمه‌ی داشتن برنامه‌ریزی مناسب تعیین یک هدف خوب است. اگر شما هدف خوبی را دنبال کنید، موفقیت نیز به دست می‌آید. اما تعیین یک هدف خوب به مهارت نیاز دارد. راه رسیدن یا تقویت کردن این مهارت را در ادامه آموزش می‌دهیم:

  • بدانیم در چه وضعیتی قرار داریم و تعریف مناسبی از شرایط حال خود داشته باشیم.
  • مشخص کنیم که می‌خواهیم دقیقا به چه چیزی برسیم. به عبارت دیگر، هدف ما واضح باشد.
  • هدف انتخابی ما متناسب با وضعیت ما باشد. هدفی را انتخاب کنیم که باعث سود و پیشرفت ما شود.
  • یک بازه‌ی زمانی برای رسیدن به هدف خود مشخص کنیم.
  • تمامی راه‌های رسیدن به هدف مورد نظر را بررسی کنیم.
  • مناسب‌ترین راه را برای رسیدن به هدف انتخاب کنیم.

آشنایی با مفهوم هدف‌گذاری مالی

منظور از هدف‌گذاری آن است که برای رسیدن به یک هدف مشخص، یک برنامه‌ریزی مناسب داشته باشید. در نتیجه، هدف‌گذاری مالی یعنی در یک بازه‌ی زمانی معلوم، با یک برنامه‌ریزی مناسب، به سطح اقتصادی خوبی برسیم. لازم است این را بدانید که هدف‌گذاری مالی همیشه با افزایش درآمد یا افزایش سرمایه همراه نیست. برای مثال، کاهش هزینه‌های غیرضروری زندگی برای رسیدن به سطح اقتصادی مناسب، یک نمونه از هدف‌گذاری مالی است. یک مثال ساده دیگر آن است که شما و یکی از دوستان‌تان که در محله شما زندگی می‌کند، برای کاهش هزینه رفت‌ و‌ آمد تصمیم می‌گیرید تا بعد از تعطیلی دانشگاه، از یک ماشین کرایه‌ای برای رسیدن به خانه استفاده کنید.

چرا اهداف مالی مهم هستند و چرا به این اهداف نیاز داریم؟

همه‌ی ما برای زندگی و آینده خود آرزو‌هایی داریم و برای رسیدن به این آرزوها سخت تلاش می‌کنیم. باید این را بدانیم که برای رسیدن به این رویا‌ها و آرزوها باید توانایی مالی بالایی داشته باشیم، زیرا باید در این راه هزینه‌های بسیاری انجام دهیم. پس تعیین یک هدف مالی مناسب برای رسیدن به سرمایه خوب برای ما بسیار مهم است.

نکات مهم برای هدف‌گذاری مالی مناسب

برای این که یک هدف‌گذاری مالی مناسب داشته باشیم، باید به یک سری نکات توجه کنیم، برخی از آن‌ها را درادامه معرفی کنیم:

  • پس‌انداز کردن را یاد بگیریم. پس‌انداز کردن مهم‌ترین قسمت یک هدف‌گذاری مالی است.
  • نوع سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنیم و همواره از انتخاب هدف دست نیافتنی خودداری کنیم.
  • میزان سودی که می‌خواهیم به دست بیاوریم را به صورت تقریبی مشخص کنیم.
  • هزینه‌های خود را پیگیری کنیم. حساب درآمد و هزینه‌های خود را داشته باشیم.
  • مطابق اهداف انتخاب شده‌ی خود برنامه‌ریزی کنیم و تمام فعالیت‌های ما منطبق با همان برنامه باشد.
  • نسبت به هدفی که مشخص کردیم احساس مسئولیت داشته باشیم. همچنین باید به دست یافتنی بودن هدف خود ایمان داشته باشیم.
  • یاد بگیریم هدف‌ها را به عادت تبدیل کنیم و برای اجرای آن تلاش کنیم.
  • از تجربه افراد موفق استفاده کنیم. در مورد هدف خود با کسانی که در آن زمینه موفق بوده‌اند صحبت کنید و از آن‌ها مشاوره بگیرید. آن‌ها می‌توانند به شما برای رسیدن به یک هدف‌گذاری مالی مناسب کمک کنند.
  • برنامه‌ها و فعالیت‌های خودتان را یادداشت کنید و در زمان‌های مشخص به بررسی آن‌ها بپردازید.
  • میزان پیشرفت خود را در هر مرحله اندازه‌گیری کرده و به بررسی دقیق این آمارها بپردازید.
  • هدف‌گذاری ما باید در زمینه‌ای باشد که با دانش و مهارت ما در ارتباط باشد. انتخاب یک هدف پرت یا هدفی که در آن مهارتی نداریم، هیچ سودی برای ما ندارد.
  • انتخاب یک هدف بسیار آسان یا بسیار سخت درست نیست. اهداف باید متناسب با شرایط ما باشند و سبب افزایش انگیزه ما شوند.
  • برای اهداف انتخابی خود زمان تعیین کنیم یا اهداف را بر اساس زمان‌ دسته‌بندی کنیم:اهداف کوتاه مدت: یک ماهه، شش ماهه، دوازده ماهه. 2.اهداف میان مدت: یک ساله، دو ساله، سه ساله. 3.اهداف بلند مدت: پنج ساله، ده ساله، پانزده ساله.

پس‌انداز و انواع آن

تقریبا همه‌ی ما با واژه پس‌انداز آشنا هستیم. پس‌انداز به معنای کنار گذاشتن پول، برای استفاده در آینده یا موارد ضروری است. با بررسی علت‌های پس‌انداز می‌توان آن را به سه دسته تقسیم کرد:

1.پس‌انداز برای اهداف مالی: شما برای خود یک هدف مالی مشخص کرده‌اید و به همین علت پس‌انداز می‌کنید.

2.پس‌انداز برای موارد ضروری: پس‌انداز می‌کنید تا اگر در آینده، حادثه ناگهانی مانند هزینه‌های پزشکی برای شما اتفاق افتاد، از پس‌انداز خود استفاده کنید.

3.پس‌انداز بی‌هدف: شخص بدون هدف پول پس‌انداز می‌کند.

شکل پس‌انداز کردن افراد متفاوت است، اما معمولا پس‌اندازهای ضروری به دو صورت شکل می‌گیرد:

1.ابتدا خرج بعد پس‌انداز: در این روش، شما ابتدا هزینه‌های جاری زندگی خود را پرداخت می‌کنید، سپس از باقی‌مانده پول خود پس‌انداز می‌کنید.

2.ابتدا پس‌انداز بعد خرج: در این روش شما یک مقدار از پول خود را برای پس انداز برمی‌دارید، سپس باقی‌مانده را صرف هزینه‌های جاری زندگی می‌کنید. این شکل از پس‌انداز روش مناسب‌تری است. پیشنهاد می‌کنیم که از روش پس‌انداز استفاده کنید.

اما پس‌اندازهایی که برای اهداف مالی صورت می‌گیرند، با دو روش انجام می‌شوند:

1.پس‌انداز به صورت پله‌ای

این شکل از پس‌انداز، مناسب افرادی است که حقوق ماهیانه ثابت دارند. شما کم‌کم می‌توانید پس‌انداز کنید و سرمایه خود را بالا ببرید تا از طریق آن در آینده به هدف مالی خود برسید.

2.پس‌انداز به صورت تصاعدی

این روش تا حدودی شبیه به روش قبل است. در این روش هم شما کم‌کم پس‌انداز می‌کنید، با این تفاوت که در هر مرحله به میزان پس‌انداز خود اضافه می‌کنید. مثلا شما در سال اول به صورت ماهانه یک میلیون تومان پس‌انداز می‌کنید، در سال دوم ماهی یک میلیون و پانصد هزار تومان، در سال سوم ماهی دو میلیون تومان و به همین شکل به صورت تصاعدی بر پس‌انداز خود اضافه می‌کنید.

راهکار‌های ساده برای افزایش ‌پس‌انداز

افزایش مقدار پس‌انداز می‌تواند باعث شود تا شما سریع‌تر به هدف مالی خود برسید. در این قسمت به شما روش‌هایی را آموزش می‌دهیم تا به کمک آن پس‌انداز خود را بیشتر کنید.

  • درست کردن فهرست مخارج: درآمد و هزینه‌های خود را یادداشت کنید و برای بهینه‌سازی آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. به این شکل می‌توانید از هزینه‌های اضافی زندگی خود کم کنید.
  • از موجودی حساب خود باخبر باشید: باید همیشه بدانید در هر حساب شما چقدر پول هست تا بتوانید هزینه‌های خود را کنترل کنید.
  • پرداخت به موقع اقساط: بدهی‌های خود را به موقع صاف کنید تا روی هم انباشته نشوند.
  • خودداری از گرفتن وام‌های بسیار سنگین: از گرفتن وام‌های بسیار سنگین که بهره بالایی دارند پرهیز کنید. گرفتن این وام‌ها کمکی به افزایش پس‌انداز شما نخواهد کرد.
  • پیروی از الگوهای مناسب: از تجربه افراد دیگر در پس‌انداز کردن استفاده کنید. زندگی‌نامه افراد ثروتمند و سرشناس را بخوانید و از آن‌ها درس بگیرید.
  • استفاده از وسایل نقلیه عمومی: استفاده از مترو و اتوبوس باعث کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد روزانه شما می‌شود.
  • خرید محصولات دارای تخفیف: با مراجعه به هایپرمارکت‌ها، می‌‌توانید محصولاتی را بخرید که تخفیف دارند.
  • اجاره به جای خرید: اگر اهل خرید محصولات فرهنگی هستید، با توجه به افزایش قیمت زیاد محصولات فرهنگی، به شما توصیه می‌کنیم آن‌ها را کرایه کنید.
  • فروش جنس‌هایی که نیاز ندارید: اگر ماشین خرابی در پارکینگ دارید، اگر سهام زیان‌دهی دارید یا از وسایلی در انباری خود نگه‌داری می‌کنید که استفاده‌ای برای شما ندارند، آن‌ها را بفروشید.
  • محدودیت در خرید: برای خرید کردن خود محدودیت بگذارید تا از خرج‌های بیهوده در امان باشید.
  • تخفیف بگیرید: هنگام خرید محصول از فروشنده، صحبت کنید و چانه بزنید تا از فروشنده تخفیف بگیرید.
  • استفاده از ناهار خانگی: ناهار را از خانه خود به محل کار بیاورید تا هزینه‌ای برای ناهار صرف نکنید. این روش به کسانی که شغل تمام‌ وقت دارند پیشنهاد می‌شود.
  • خرید عمده به جای خرید جزئی: خرید عمده را جایگزین خرید جزئی کنید. این کار در طولانی مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرفی شما می‌شود.
  • نه به مصرف الکل و سیگار: اگر اهل مشروبات الکلی هستید یا سیگار می‌کشید، آن‌ها را هرچه زودتر ترک کنید تا هم سلامت‌تان حفظ شود و هم هزینه‌های شما کم‌تر شود.
  • تهیه تور مسافرتی با تخفیف: اگر اهل مسافرت و تور هستید به شما تورهای لحظه ‌آخری یا تورهای تخفیف‌دار را پیشنهاد می‌کنیم.

چگونه پس‌انداز خود را برای اهداف مالی بزرگ افزایش دهیم؟

در کنار راهکارهایی که پیش‌تر گفته ‌شد، روش‌های دیگری هم برای افزایش پس‌انداز وجود دارد:

خرید سکه و طلا: تجربه نشان داده است، وقتی پول شما به صورت سکه و طلا باشد تمایل کم‌تری به خرج کردن آن دارید.

وام گرفتن: گرفتن وام روشی دیگر برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری است. به عنوان مثال، می‌توانید وام بگیرید و اتومبیل خودتان را عوض کنید. در شرایط تورمی اقتصاد ایران، دریافت وام از نظر اقتصادی به‌صرفه است.

سپرده‌گذاری در بانک: شما می‌توانید به جای خرید طلا و سکه که یک سرمایه‌گذاری باخطر است، حساب سپرده باز کنید. این نوع حساب‌ها به دو صورت هستند، سپرده کوتاه مدت که به صورت روزانه سود ‌می‌گیرید و سپرده بلند مدت که با توجه به مدت قرارداد سپرده، به شما سود تعلق می‌گیرد. برای مشاهده و بررسی بیشترین سود سپرده بانک‌ها در سال 1401 کلیک کنید.

خرید سهام یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری: شما می‌توانید برای افزایش سرمایه خود، سهام بخرید یا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاری بپردازید.

راه‌اندازی کسبوکار اینترنتی: شما می‌توانید یک وبلاگ راه‌اندازی کنید و در آن به ارائه خدمات مختلف بپردازید. همچنین می‌توانید با راه‌اندازی یک وب‌سایت، فروشگاه اینرنتی خود را ایجاد کنید و درآمد کسب کنید.

شراکت: اگر پس‌انداز کافی ندارید می‌توانید با دوستان خود شریک شوید تا در پروژه‌های بزرگ و سودده شرکت کنید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد