رده بررسی  ۴ اصل اقتصادی مهم در ابتدای زندگی مشترک

 ۴ اصل اقتصادی مهم در ابتدای زندگی مشترک

بررسی
نویسنده: رده
8 دی 1401
اقتصاد خانواده

ازدواج یکی از تصمیمات جدی زندگی است اما حفظ آن و دانش رفتار اقتصاد خانواده از آن جدی‌تر و مهم‌تر است. در زندگی مشترک اگر در همان ماه‌های ابتدایی تشکیل خانواده به عادت‌های مالی خود و همسرمان در زندگی آگاه نباشیم، در واقع پایه‌هایی برای بحث‌ها و دعواهایی مالی را در آینده را بنا گذاشته‌ایم. خیلی مهم است که در همان ابتدا هر دو فرد، جدا جدا عادت‌های مالی خود را زیر نظر بگیرند و به تأثیر آن بر زندگی مشترک واقف باشند تا بتوانند هم در زمان حال، درست زندگی کنند، هم برای آینده‌شان برنامه‌ریزی کنند.

مراقب رفتار اقتصادی همسرت باش

طبق یک توافق می‌توانید این کار را برای یکدیگر انجام دهید. چون خود فرد ممکن است سال‌ها طوری زندگی کرده باشد که در زندگی فردی هیچ آسیب جدی و خاصی از رفتارش ندیده باشد، ولی حالا همان رفتارش در خانواده و زندگی مشترک رفتاری آسیب‌زا محسوب می‌شود. قرار نیست مثل یک کارآگاه خصوصی، یکدیگر را زیر نظر بگیرید. اگر همسرمان خرجی تکراری و اضافی دارد که از نظر ما قابل بررسی است، یا موضوعاتی وجود دارد که همیشه بحث‌کردن راجع به آنها، موجب دعوا و اختلاف شده، به جای نادیده‌گرفتن آنها، یادداشت‌شان کنیم تا در فرصتی بهتر راجع به آنها حرف بزنیم. یا جلسه‌ای به شکل «طوفان ذهنی» برگزار کنیم. جلسه‌ای که در آن تصمیم بگیریم راجع به این موضوعات حساس که اغلب به بحث منجر می‌شود چطور حرف بزنیم و چه فکری کنیم که هم به نتیجه برسیم هم از نتیجه‌ی بحث آنقدرها هم نترسیم.

قاعده جیب مشترک را یاد بگیرید

رفتار اقتصادی خانواده بسیار مهم است اما در اغلب موارد همه‌ این مباحث به بعد از عقد و عروسی موکول می‌شود. یک قاعده‌ مهم از زندگی مشترک، به اصلاح جیب مشترک است. نکته‌ی قابل توجه، این است که شما قبل از باز کردن کتاب، توانسته‌اید بر سر صفحات مشترک زیادی به توافق برسید و فردا که خودتان هستید و خودتان، قرار نیست از اول همه‌چیز را بررسی کنید. خوب است از استعدادهای هریک برای درآمدزایی آگاه باشیم و بدانیم اهداف اقتصادی هرکدام‌مان در زندگی مجردی گذشته چطور بوده تا از همان آغاز کار بتوانیم مشغول برنامه‌ریزی بهتر شویم و وقتمان تازه به شناخت و بحث درباره موارد قدیمی نگذرد.

اقتصاد خانواده؛ حرف‌هایی با دخترم درباره‌ اقتصاد

هر ماه یک قرار اقتصادی داشته باشید

اگر خودتان را مقید کنید که هر ماه در یک روز معین راجع به اهداف اقتصادی، راه تهیه بودجه و وضع دخل و خرج خانواده صحبت کنید، به غیر از فایده کلی آن می‌توانید طی این جلسات حتی هدف‌های قبلی را با توجه به عوض شدن شرایط (مخصوصا در شرایط متغیر کشوری مثل کشور ما)، اهداف و مسیر را حساب‌شده تغییر دهید. چون این اهداف بلندمدت مثل سنگ‌نوشته‌های غیرقابل تغییر نیستند و به تناسب شرایط بهتر است تغییر کنند.

استرس مالی چیست و چطور از آن رها شویم؟

به بازنشستگی‌تان هم فکر کنید

در شرایط اقتصادی بد که جوانان به کمک بودجه خانواده و وام و … تشکیل زندگی می‌دهند شاید سخت بتوان به فکر آینده‌ای بود که آنقدر دور است اما چاره‌ای نداریم. ما نمی‌دانیم چند سال زندگی می‌کنیم و تا چند سال دیگر می‌توانیم درآمد داشته باشیم و کار کنیم. بیمه بازنشستگی و از کارافتادگی شاید حتی به خاطر اقساطش خرجی اضافه به نظر برسد ولی در واقع شما با هر کدام از این کارها، دیوارهای محکم‌تری برای خانه‌ای می‌سازید که قرار است در سنین بالاتر در آن زندگی کنید. خانه نه فقط به معنای یک سرپناه، به معنای فضایی امن که ما را از پیر شدن و گذشت زمان کمتر بترساند و دلمان را قرص کند. بالاخره روزی می‌رسد که شما شاید حتی خودخواسته نخواهید کار کنید چون توانش را ندارید یا هر چیز دیگری که مانع شما شده است. پس بهتر است دست از کنار زدن این فکر برداریم و دست در دست همسرمان برای آینده‌ای که نمی‌دانیم چه ظاهری دارد، امنیتی حداقلی فراهم کنیم.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد