رده بررسی چگونه سود سپرده بانکی مان را افزایش دهیم؟

چگونه سود سپرده بانکی مان را افزایش دهیم؟

بررسی

اگر قصد سپرده‌گذاری در بانک دارید، باید بدانید که کدام نوع از سپرده بانکی، سود بیشتری به شما می‌دهد. این مطلب راهنمای شما در این راه است.

نویسنده: رضا عبدی
7 دی 1401
سود سپرده بانکی

یکی از مهم‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در چندین سال اخیر، سپرده‌گذاری در بانک‌ها است. جدا از آن که برای سرمایه‌گذاری به این روش باید بهترین بانک ها برای سپرده‌گذاری را بشناسید، سوال دیگری که باید از خود بپرسید آن است که با سپرده بانکی خود چه کنیم؟ یا سود سپرده چگونه محاسبه می‌شود و چگونه می‌توان مقدار این سود را افزایش داد؟ در این مطلب از رده به این سوالات پاسخ داده می‌شود.

بازده در سپرده‌های بانکی چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که توجه سرمایه‌گذاران را به سمت سپرده‌های بانکی جلب می‌کند، مقدار ریسک و بازده این روش است. در صورتی که بتوانید بهترین بانک ها برای سپرده را انتخاب کنید، می‌توانید سود مناسبی از این طریق دریافت کنید. اما پیش از آن که به افزایش سود سپرده بانکی فکر کنید باید با ریسک‌ها و نحوه سوددهی این روش سرمایه‌گذاری آشنا شوید.

در سپرده گذاری بانکی، ریسک چندانی به چشم نمی‌آید، اما باید شرایط اقتصادی را هم در نظر گرفت. برای مثال، برای پاسخ به این که با سپرده بانکی خود چه کنیم؟ باید تورم را هم در نظر داشته باشید. از عوامل مهم دیگر برای سپرده گذاری در بانک در نظر گرفتن ارزش پول و افق سرمایه‌گذاری است.

سپرده بانکی چگونه سود می‌دهد؟

انواع سپرده‌های بانکی دارای سود هستند، گرچه ممکن است میزان این سود متفاوت باشد. این سپرده‌ها به دو دسته قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شوند که در ادامه نحوه سوددهی آن‌ها را مطالعه می‌کنید:

سپرده بانکی سرمایه‌گذاری

در سپرده بانکی سرمایه‌گذاری مدت‌دار افراد برای سرمایه‌گذاری هدف مشخصی ندارند. نوع کوتاه مدت آن به این گونه است که افراد می‌توانند به صورت روزانه از سودهای بانکی استفاده کنند و در عین حال به انجام عملیات‌ بانکی خود بپردازند. در این روش، آخر هر ماه مقداری سود نسبت به سرمایه فرد به او داده می‌شود.

درنوع بلند مدت این سپرده‌ها، افراد به دنبال سرمایه‌گذاری با ریسک کم و سود بیشتر هستند و می‌خواهند سرمایه خود را در مدت زمان طولانی داشته باشند. از این سپرد‌ه‌ها به‌عنوان وثیقه هم می‌توان استفاده کرد.

سپرده بانکی قرض الحسنه

در سپرده بانکی قرض الحسنه از نوع جاری، قرارداد به صورت دوجانبه انجام می‌شود و رعایت مفاد آن برای هر دو طرف الزامی است. در این حساب‌ها واریز، برداشت و انتقال وجه امکان پذیر است، برای اجرای این فرآیندها می‌توان ازطریق کارت‌های اعتباری، دفترچه، حساب و چک اقدام کرد. از مزایای این حساب‌ها می‌توان به امکان صدور دسته چک برای مشتریان واجد شرایط اشاره کرد.

در نوع پس‌انداز این سپرده‌ها، به اقشار مختلف جامعه کمک می‌شود تا با دریافت سرمایه از آن‌ها، تسهیلات بانکی دریافت کنند. بانک‌ها با دریافت سرمایه از مردم، به متقاضیان واجد شرایط، با توجه به نیاز آن‌ها وام اعطا می‌کنند. با توجه به قانون بانکداری، بانک‌ها موظف هستند که سپرده مشتریان را بازپرداخت کنند. برخی از روش‌های تشویقی بانک‌ها برای مشتریان شامل این موارد می‌شوند:

  • در نظر گرفتن جوایز نقدی، جنس یا کالا
  • در نظر گرفتن تخفیف یا بخشودگی از پرداخت کارمزد
  • اولویت قرار دادن سپرده‌گذاران قرض الحسنه

به طور کلی، برای محاسبه سود سپرده می‌توانید به راحتی با وارد کردن اطلاعات لازم از امکانات وب‌سایت رده استفاده کنید.

راه‌های افزایش کسب سود از سپرده بانکی

بعد از پاسخ به این سوال که سود سپرده چگونه محاسبه می‌شود، نوبت آن است که با راه‌های افزایش سود سپرده بانکی آشنا شوید. در نظر داشته باشید که بیشترین سود سپرده بانکی اعلام شده توسط بانک مرکزی، 18 درصد اعلام شده که به حساب بلندمدت تعلق دارد. بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سودهای بانکی به این صورت است:

  • سپرده کوتاه‌مدت عادی (کارت‌های بانکی): ۱۰ درصد
  • با سررسید یک‌سال: ۱۶ درصد
  • با سررسید ۲ سال: ۱۸ درصد

اما روشی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان سرمایه‌گذاری کم ریسکی را تجربه کرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که از لحاظ ریسک و امنیت سرمایه‌گذاری تقریبا با بانک‌ها در یک سطح قرار دارند. در این نوع صندوق‌ها، سود ماهیانه و تقریبا ثابتی به سرمایه‌گذاران اعطا می‌شود، این سودها می‌توانند در دوره‌های یک ماهه، سه ماهه و غیره دریافت شوند.

در بین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نوع درآمد ثابت آن بسیار کم ریسک‌تر است، از طرف دیگر میزان سوددهی کمتری دارد. اما با این وجود، مقدار سود دریافت شده از آن نسبت به بانک‌ها بیشتر است.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چگونه است؟

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری کافیست که کد بورسی داشته باشید. مانند سهام شرکت‌های بورس و فرابورس، شما می‌توانید واحد‌های این صندوق‌ها را خرید و فروش کنید. فراموش نکنید که برای سرمایه‌گذاری در سپرده‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد. به این صورت که سپرده بانکی بسته به این که سپرده میان‌مدت یا بلندمدت باشد در برداشت وجه، شما را محدود می‌کند. برای مثال، در صورتی که یک سپرده میان‌مدت داشته باشید و قبل از سررسید مبلغی از آن برداشت کنید، هیچ سودی به سپرده شما تعلق نمی‌گیرد، حتی اگر تنها یک روز قبل از سررسید ماهیانه برداشت انجام شده باشد. این درحالی است که صندوق‌های درآمد ثابت به علت روز شمار بودن و روند نسبتا ثابتی که دارند، در زمینه برداشت وجه هیچ محدودیتی ندارند.

جمع‌بندی: معمولا افرادی که به دنبال افزایش سود از سپرده بانکی هستند نمی‌خواهند اصل سرمایه خود را به خطر بیندازند و بیشتر به دنبال روش‌های کم ریسک برای سرمایه‌گذاری هستند. با توجه به مطالبی که در این مقاله مطالعه کردید، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت می‌تواند انتخاب مناسبی برای افزایش سوددهی از سپرده بانکی باشد. نظر شما چیست؟

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. سید حسین می‌نویسد

    در بازار کنونی و تورم افسارگسیخته فعلی که اجناس ساعتی گران میشوند
    بالاترین نرخ سود بانکی هم که در حالا حاضر ۲۳ درصد سالانه تعیین شده
    ارزش سرمایه گذاری آن صفر است
    و لذا اگر این سرمایه‌گذاری البته سود آن
    بصورت روز شمار باشد میتوان امیدوار بود که مردم با آرامش بیشتر به سمت آن آمده و از عطش تورم و خرید کالاهای مصرفی مانند خودرو و غیره صرفنظر کنند
    و ارزش پول ملی حفظ شود .

    3
    1
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد