رده بررسی شاخص های مهم در انتخاب صندوق سرمایه گذاری

شاخص های مهم در انتخاب صندوق سرمایه گذاری

بررسی

اگر برای سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها گزینه نهایی شما هستند، این مطلب شما را در انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد.

نویسنده: رضا عبدی
21 آذر 1401
انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری

برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که تنها یک فاکتور در این زمینه تاثیر نمی‌گذارد، بلکه عوامل متعددی وجود دارند که بر تصمیمات شما برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری تاثیرگذار هستند. اگر برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها مشتاق هستید، اما این سوال برای‌تان به وجود آمده است که بهترین صندوق سرمایه‌‌گذاری را چطور انتخاب کنید، این مطلب را از دست ندهید.

معیارهای انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری

انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارند، این موضوع باعث می‌شود تا مشتریان هنگام انتخاب صندوق مناسب خود سردرگم شوند. در نتیجه، لازم است که قبل از تصمیم نهایی برای انتخاب صندوق مورد نظر، ویژگی‌های لازم برای یک صندوق سرمایه‌گذاری مناسب را بدانید. این ویژگی‌ها عبارتند از:

حجم صندوق سرمایه‌گذاری

منظور از حجم صندوق سرمایه‌گذاری ارزش دارایی آن است. بدون شک هر چه میزان دارایی یک صندوق بیشتر باشد، میزان اعتماد به آن هم بیشتر خواهد بود. در این شرایط سرمایه گذاران بیشتری از این صندوق‌ها استقبال می‌کنند. البته، در صورتی که می‌خواهید فعالیت قابل توجهی داشته باشید، باید بگوییم که صندوق‌های با حجم بالا تاحدودی امکان مانور را کاهش می‌دهند، زیرا میزان تنوع سازی در صندوق با حجم زیاد آن‌طور که انتظار می‌رود انجام نمی‌شود. اگر جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است در صندوق‌های با حجم کمتر سرمایه‌گذاری کنید. این صندوق‌ها در کوتاه مدت سود بیشتری دارند، در نتیجه اگر به دنبال سود بلند مدت هستید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ یا متوسط را انتخاب کنید.

بازدهی

حتما قبل از انتخاب یک صندوق سرمایه‌گذاری، لازم است که میزان سودآوری آن را در بازه‌های زمانی مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بررسی کنید. توجه داشته باشید که عملکرد خوب یک صندوق باید تکرار شود، در نتیجه در صورتی که فقط در یک بازه مشخص بازدهی خوبی مشاهده کردید، این موضوع دلیل نمی‌شود که بازدهی آن صندوق در مجموع خوب باشد. به طور کلی می‌توان گفت که در بازدهی صندوق دو عامل موثر است، اول آن که در یک بازه زمانی بازار سرمایه مدنظر بازدهی مناسبی حاصل کرده که در اینجا شرایط بازار برای رشد مساعد بوده است. اما عامل دوم با نحوه مدیریت صندوق ارتباط دارد. ممکن است بازار در شرایط شکوفایی نباشد، اما یک صندوق به دلیل مدیریت خوب بتواند بازدهی خوبی کسب کند.

حجم معاملات

مجموع حجم معاملات و قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری، ارزش معاملات روزانه هر صندوق را تشکیل می‌دهند. علاوه‌بر حجم معاملات، عددی که ارزش معاملات را نمایش می‌دهد یک شاخص دیگر برای ارزیابی صندوق سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. در واقع، حجم معاملات نشان دهنده این است که در یک روز کاری چه تعداد معامله‌گر اقدام به معامله کرده‌اند.

بازدهی تجمیعی

منظور از بازدهی تجمیعی بازدهی‌هایی هستند که جمع شده‎‌اند و در ابعاد گسترده مورد توجه قرار می‌گیرند. در واقع این مقدار میزان بازدهی یک صندوق سرمایه‌گذاری از اول فعالیت خود را نشان می‌دهد. هر چه اندازه بازدهی تجمیعی بیش‌تر باشد، نشان دهنده این است که آن صندوق موفقیت بیشتری دارد. همچنین، این معیار با سابقه بودن و اصالت صندوق مورد نظر را هم نشان می‌دهد.

نوسانات (ضریب بتا)

اگر به گزارش‌هایی که از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سایت fipiran منتشر می‌شود دقت کنید، قسمتی را می‌بینید که اعداد در ستونی به نام «ضریب بتا» قرار گرفته‌اند. تعدادی از این اعداد منفی هستند و تعدادی دیگر به صورت مثبت نشان داده می‌شوند. ضریب بتا را می‌توان به عنوان یک شاخص برای انتخاب صندوق در نظر گرفت. به طوری که اگر برای مثال، عدد ضریب نزدیک به 1+ بود، صندوق هم‌جهت با شاخص است. اگر بیش از 1+ بود، صندوق هم‌جهت با شاخص و با نوسان بیش‌تر از آن است. اما در صورتی که ضریب بتا 1- باشد، به این معنی است که صندوق در خلاف جهت بازار در حال حرکت است و به میزان کل بازار نوسان دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با یکدیگر

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک روش دیگر برای انتخاب آن‌هاست. برای این کار لازم است که عملکرد و بازدهی آن‌ها را در بازه‌های مختلف بررسی کنید.  این کار را با دیدگاهی کلی‌تر انجام دهید تا بتوانید تصمیم‌های بهتری داشته باشید.

برای مثال شما می‌توانید به بخش صندوق سرمایه‌گذاری از سایت رده مراجعه کنید. در این بخش فهرست صندوق‌های مختلف جمع‌آوری شده و شما به راحتی می‌توانید عملکرد و بازدهی این صندوق‌ها را با یک‌دیگر مقایسه کنید.

اعتبار صندوق

هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری، حتما به شهرت صندوق سرمایه‌گذاری و مدیر آن هم توجه داشته باشید. بسیاری از مسائل و تصمیم‌های کلیدی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بر عهده مدیر صندوق است و این فرد نقشی تاثیرگذار در روند معاملاتی صندوق دارد. استراتژی‌های هر مدیر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند متفاوت باشد. در مجموع، این مهارت مدیر صندوق است که خود را در عملکرد و بازدهی یک صندوق سرمایه‌گذاری نشان دهد.

ریسک پذیری

در نهایت، مهم‌ترین معیاری که باید برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری در نظر داشته باشید، میزان ریسک پذیری است. به این معنا که شما به عنوان سرمایه گذار چه انتظارات و اهدافی برای سرمایه‌گذاری خود در نظر دارید؟ درجه ریسک پذیری در سرمایه گذاران متفاوت است. افرادی که ریسک پذیری در آن‌ها بالاتر است، معمولا انتظار دارند سود بیشتری کسب کنند، این افراد معمولا در صندوق‌های سهامی، پروژه‌ای و غیره سرمایه‌گذاری می‌کنند.

البته، برخی از سرمایه گذاران حد وسط را رعایت می‌کنند، به طوری که علاوه‌بر سرمایه‌‌گذاری در دارایی‌های پرریسک، در دارایی‌های کم ریسک هم سرمایه‌گذاری می‌کنند. این افراد به دنبال تشکیل یک سبد با ریسک متوسط هستند.

جمع‌بندی
با توجه به نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم، اکنون شما می‌دانید که یک صندوق سرمایه‌گذاری مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. هنگام انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری، در نظر داشته باشید که صندوق مورد نظر با روحیات و میزان ریسک پذیری شما مطابقت داشته باشد و با توجه به بازه سرمایه‌گذاری شما (کوتاه مدت یا بلند مدت) و شرایط اقتصادی جامعه انتخاب شود. همچنین برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری لازم است که صندوق‌های مختلف را با یک‌دیگر مقایسه کنید. هنگام تصمیم‌گیری ضریب آلفا و بتا صندوق‌های سرمایه‌گذاری را هم در نظر داشته باشید. علاوه‌بر این‌ها، برای اطمینان بیشتر می‌توانید صندوقی را انتخاب کنید که دارای ضامن نقدشوندگی باشد. به نظر شما چه شاخص‌های دیگری برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد؟
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی