رده بورس مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری

مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری

بورس
نویسنده: رضا عبدی
7 آذر 1401
صندوق سرمایه‌گذاری

صندوق سرمایه‌گذاری نوعی نهاد مالی است که سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای آن‌ها می‌توانند به طور غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند. این صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار هستند. سود به دست آمده در این صندوق‌ها بین تمام سرمایه‌‌گذاران به میزان واحدهایی که خریداری کرده‌اند، تقسیم می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که صندوق سرمایه‌گذاری علاوه‌بر مزایای متعددش، معایبی هم دارد.

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری

با سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری، شما می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

مدیریت حرفه‌ای

در صندوق سرمایه‌گذاری، سرمایه‌ها به دست افراد کاربلد سپرده می‌شوند. در نتیجه شما مطمئن هستید که سرمایه‌تان توسط مدیران و تحلیل‌گران مجرب اداره می‌شود. این موضوع ریسک عملیات را کاهش می‌دهد.

تنوع‌بخشی صندوق سرمایه‌گذاری

متنوع ساختن دارایی‌ها در یک سبد منجر به کاهش ریسک آن می‌شود. این متنوع‌سازی در دوره‌های سرمایه گذاری بلندمدت به کاهش ریسک و دوام پرتفوی کمک می‌کند. این ویژگی برای صندوق‌هایی که سرمایه کلانی دارند، بسیار واجب است.

نقدشوندگی بالا

در صندوق سرمایه‌گذاری، واحدها نقدشوندگی بالایی دارند. به ویژه در صورتی که صندوق دارای یک ضامن نقدشوندگی مطمئن باشد، شما مطمئن هستید که در زمان فروش واحدها، هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

شفافیت اطلاعات و نظارت

عملکرد تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی بازه‌های مشخص توسط نهادهای مالی بازبینی می‌شود. این نهاد شامل سازمان بورس، متولی صندوق و حسابرس می‌شوند. همچنین، تمام فعالیت‌ این صندوق‌ها به طور واضح اطلاع‌رسانی می‌شوند. با این وجود، سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران می‌توانند به خوبی عملکرد صندوق را مورد بررسی قرار بدهند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری حجم بالایی از دارایی‌ها به صورت معاملات بلوکی انجام می‌شوند. به همین دلیل در هزینه‌ها به‌طور قابل توجهی صرفه‌جویی می‌شود.

 

صندوق سرمایه گذاری

صرفه‌جویی در زمان

در صورتی که وقت و دانش کافی برای سرمایه گذاری در بورس ندارید، استفاده از صندوق سرمایه‌گذاری بهترین انتخاب برای شماست. این صندوق‌ها برای صرفه‌جویی در زمان بسیار مفید عمل می‌کنند.

قابلیت مقایسه و انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری

از آن‌جایی که ده‌ها صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارند، سرمایه‌گذاران می‌توانند هنگام سرمایه‌گذاری گزینه مناسب خود را انتخاب کنند. این انتخاب بر اساس رویکردهای سرمایه‌گذاری هر شخص انجام می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند بین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در سهام، مختلط و درآمد ثابت یک گزینه را انتخاب کنند.

سرمایه‌گذاری مطمئن

به کمک صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید از تنش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم دوری کنید، چرا که مسئولیت اصلی تصمیم‌گیری‌ها بر عهده افراد حرفه‌ای است. در واقع، در این روش ریسک زیادی وجود ندارد.

معایب صندوق سرمایه‌گذاری  

با وجود تمام مزایایی که برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفتیم، نباید این موضوع را فراموش کنید که تمام فعالیت‌های مربوط به بازار بورس، از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دارای ریسک هستند. آگاهی از معایب آن به شما کمک می‌کند تا بتوانید سرمایه خود را بهتر مدیریت کنید. این معایب شامل موارد زیر می‌شوند:

محدودیت در تعداد کل واحدهای قابل صدور صندوق سرمایه‌گذاری

در هنگام خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری، در برخی از مواقع ممکن است تعداد واحدهای صادر شده به اتمام رسیده باشد. این موضوع یکی از مهم‌ترین مشکلات این صندوق‌ها است. در این شرایط، سرمایه‌‌گذار باید منتظر ابطال تعدادی از واحدهای صندوق باشد تا برای آن واحد سرمایه‌گذاری صادر شود، یا خود صندوق با دریافت مجوز از سازمان بورس سقف تعداد کل واحدهای قابل صدور را افزایش دهد. معمولا چنین شرایطی در صندوق‌های محبوب اتفاق می‌افتد.

ناشناخته بودن صندوق‌ سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه گذاری از سال 1388 فعالیت دارند. با وجود چندین سال فعالیت آن‌ها، عموم افراد جامعه آن‌چنان که باید، از وجود این صندوق‌ها اطلاعی ندارند. افرادی که با این صندوق‌ها آشنایی دارند با سپردن سرمایه خود به آن‌ها سود خوبی دریافت کرده‌اند.

آنی نبودن قیمت گذاری واحدهای سرمایه‌گذاری

از دیگر محدودیت‌های صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری می‌توان به آنی نبودن قیمت گذاری واحدها اشاره کرد. البته این عیب فقط در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرقابل معامله صادق است، چرا که در صندوق‌های قابل معامله بورسی قیمت‌ها به صورت آنی به‌روزرسانی می‌شوند. برای مثال، درصورتی که شما قصد خرید واحد صندوق داشته باشید، باید به قیمت اعلامی فردا واحدها را خریداری کنید، زیرا قیمت‌گذاری صندوق‌های غیرقابل معامله در پایان روز کاری انجام می‌شود.

کمبود سامانه جامع برای پوشش اطلاعات صندوق سرمایه‌گذاری و مقایسه آنها

در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری متاسفانه تعداد مراجع قابل اعتماد که اطلاعات کامل صندوق‌ها را در کنار هم پوشش دهد بسیار کم هستند. در چنین شرایطی سرمایه گذاران می‌توانستند صندوق‌ها را با یک‌دیگر مقایسه کرده و بهترین آن‌ها را انتخاب کنند.

خطرپذیری در بخش بازار

در صورت عملکرد ناصحیح بخشی خاص از بازار، به این صندوق‌ها لطماتی وارد می‌شود.

موازنه با نرخ بهره

در صورت افزایش نرخ بهره، در بازدهی این نوع از صندوق‌ها کاهش ایجاد می‌شود.

اشکالات معاملاتی در صندوق سرمایه‌گذاری

وجود اشکالات معاملاتی در مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری منجر به ایجاد ریسک معاملاتی به دلیل عدم همخوانی عرضه و تقاضا می‌شود.

نداشتن حق رای در مجامع شرکت‌ها

با شرکت در صندوق سرمایه‌گذاری، شما حق شرکت در مجامع آن صندوق را ندارید. تنها در صورت داشتن واحد سرمایه‌گذاری ممتاز می‌توانید در مجمع شرکت کنید.

کاهش قدرت اختیار سرمایه‌گذار بر سرمایه‌گذاری شخصی

در این شیوه امکان دسترسی سرمایه‌گذاران به سبد خود و نظارت بر روی آن وجود ندارد. این اقدامات توسط مدیران صندوق انجام می‌گیرد.

هزینههای اداره صندوق سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری، هزینه‌هایی است که جهت اداره صندوق پرداخت می‌شود. در حالی که سرمایه‌گذاران در روش مستقیم از پرداخت این هزینه‌ها معاف هستند.

 

 

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد