رده بررسی آیا نرخ سود بانکی افزایش پیدا می‌کند؟

آیا نرخ سود بانکی افزایش پیدا می‌کند؟

بررسی

آیا نرخ سود بانکی تغییر می‌کند و در صورت تغییر چه تاثیری روی اقتصاد ایران و معیشت مردم خواهد گذاشت؟

نویسنده: محمد امیرپور
30 خرداد 1401
نرخ سود بانکی

این روزها شایعه‌هایی درباره افزایش سود بانکی شنیده می‌شود. شایعاتی که با واکنش منفی بیشتر اقتصاددانان مواجه شده است. آنها اعتقاد دارند تا زمانی که نرخ تورم در ایران به زیر 20 درصد در سال کاهش پیدا نکند، هزینه‌هایی که افزایش سود بانک‌ها به جامعه تحمیل می‌کند، بیشتر از منفعت آن است.

اصل ثابتی در سرمایه‌گذاری وجود دارد که سرمایه از خطر و ریسک گریزان است و از وارد شدن به جایی که خطر و افق نامشخص پیش‌رویش قرار دارد، دوری می‌کند. نرخ سود بانکی وقتی افزایش پیدا کند، طبیعتا سرمایه از بازارهای مولد و فعالیت‌های اقتصادی به سمت سپرده‌های بانکی میل پیدا می‌کند. با تمایل سرمایه به ورود به سپرده‌های بانکی، هزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازار افزایش پیدا می‌کند. افزایش هزینه‌ها هم باعث پایین آمدن فرصت‌های شغلی، کم شدن دستمزد و حقوق و بالا رفتن سود وام و تسهیلات خواهد شد. آسیب‌هایی که در قدم اول باعث رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی و در گام دوم منجر به تورم خواهد شد.

بیشترین سود سپرده بانک‌ها

افزایش سود بانکی یا کنترل تورم؟

پاسخ روشن است؛ تا زمانی که بدون توجه به نرخ تورم بخواهیم تنها با بالا بردن نرخ بهره اسمی، بهره حقیقی را افزایش دهیم، آسیب‌های بلندمدتی در انتظار اقتصاد و مردم خواهد بود. در سه سال گذشته ایران با تورم بالای 30درصد در سال روبه‌رو بوده است. نرخ تورم در اسفند سال گذشته 28درصد بود و خرداد 1400، با تورم 38درصد مواجه شدیم. طبیعی است که در چنین شرایطی توقع مردم و جامعه افزایش نرخ سود بانکی است که مدت‌هاست 20درصد سود متوسط سالانه افزایش پیدا نکرده است.

افزایش سود بانکی می‌تواند تورم را با شتاب بیشتری به جان اقتصاد ایران و معیشت مردم بیندازد و اثرات مخرب بزرگ‌تری را به اوضاع اقتصادی مردم تحمیل کند. کافی است نگاهی به سود کوتاه‌مدت بانکی در کشورهای مختلف دنیا بیندازید. هر قدر تورم آن کشور بالاتر و سود بیشتر شود، مردم و جامعه و اقتصاد آن کشور به سقوط نزدیک‌تر خواهد شد.

محاسبه سود سپرده بلند مدت و کوتاه‌ مدت بانکی

نگاهی به نرخ سود کوتاه‌مدت در کشورهای مختلف دنیا

نگاهی به سود کوتاه‌مدت در کشورهای مختلف دنیا نشان می‌دهد هر قدر تورم و نرخ سود بانکی به صفر میل پیدا کنند، تاثیر مثبت‌تری در رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم خواهد داشت.

  • ژاپن: منفی یک‌درصد
  • فرانسه: صفر
  • اسپانیا: صفر
  • آمریکا: نیم‌درصد
  • کانادا: نیم‌درصد
  • ترکیه: 14درصد
  • ایران: 18درصد
  • آنگولا: 20درصد
  • زیمبابوه: 80درصد
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد