رده تعریف و آموزش رمز ارز معرفی استخراج ابری همراه مزایا و معایب آن

معرفی استخراج ابری همراه مزایا و معایب آن

تعریف و آموزش رمز ارز
نویسنده: رضا عبدی
28 خرداد 1401
استخراج ابری چیست؟

استخراج ابری Cloud Mining چیست؟

استخراج ابری یا همان Cloud Mining به مکانیزمی گفته می‌شود که در آن استخراج رمزارز توسط یک قدرت پردازش ابری و بدون نیاز به نصب و اجرای مستقیم نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مرتبط انجام می‌شود. به بیان ساده‌تر، در این فرآیند شما برای اجاره ریگ استخراج و دریافت خدمات، به شخص یا شرکتی پول می‌پردازید تا تمام کارها را برای شما انجام دهد. درنتیجه، در این روش نیازی به خرید و نگهداری از ریگ‌های مخصوص نیست.

شرکت‌های استخراج ابری به مردم اجازه می‌دهند تا از طریق باز کردن یک حساب کاربری از راه دور در فرآیند استخراج ارزهای رمزنگاری شده مشارکت کنند، این امر دسترسی تعداد بیش‌تری از کاربران در سراسر جهان را امکان‌پذیر می‌کند. در نهایت، هر یک از شرکت‌کنندگان به نسبت میزان هش کرایه شده، سهم نسبی از سود را به دست می‌آورند.

فرض کنید شما به عنوان خریدار، به دنبال راه‌هایی برای کسب سود از ارزهای رمزنگاری شده هستید. از این رو، می‌توانید میزان 10 TH/s (هش در ثانیه) قدرت استخراج را از یکی از سیستم عامل‌های استخراج ابری خریداری ‌کنید.

بنابراین، در کلود ماینینگ دو طرف به عنوان خریدار و میزبان وجود دارند. میزبان (صاحب سرویس استخراج ابری) معمولا شرکت‌های بزرگ هستند. به ندرت می‌توان فردی را یافت که خدمات ماینینگ ابری ارائه دهد، گرچه این امر غیرممکن نیست.

استخراج ابری بیت کوین

یکی از روش‌های استخراج بیت کوین، استخراج ابری است که در آن، روند کار بسیار ساده پیش می‌رود. اما از آن‌جایی که سخت افزارها به صورت فیزیکی توسط افراد کنترل نمی‌شوند، طبعا با چالش‌ها و خطرات بیش‌تری در این روش روبرو هستیم.

درواقع، کلاهبرداری از طریق استخراج ابری بیت کوین بسیار رایج است، اما شما می‌توانید با انتخاب شرکت‌هایی که خدمات مطمئن‌تری ارائه می‌دهند، از ریسک این فرآیند بکاهید. یکی از این شرکت‌ها، وب‌سایت ‌Cryptouniverse است. این وب‌سایت در سال 2018 شروع به فعالیت کرد که در آن زمان به عنوان یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های بلاکچین در اروپا شناخته می‌شد.

استخراج ابری لایت کوین

بزرگترین مشکل بیت کوین در حوزه کلود ماینینگ این است که استخراج آن بسیار دشوار است و به مقدار قابل توجهی زمان و انرژی نیاز دارد. اما وقتی صحبت از استخراج ابری لایت کوین می‌شود، موضوع فرق می‌کند! در لایت کوین، عرضه بسیار بالاتر و میزان تقاضا کم‌تر است. این موضوع باعث می‌شود تا استخراج ابری آن بسیار ساده‌تر و سودآورتر از سایر ارزهای رمزنگاری شده باشد.

استخراج ابری اتریوم

برای شروع استخراج ابری اتریوم باید سرویس‌های مطمئن ارائه‌دهنده این خدمات را پیدا کنید. عملکرد برخی از این سرویس‌ها به‌صورت رایگان است، به این معنا که در ابتدا نیازی به سرمایه‌گذاری اولیه نیست و هیچ هزینه‌ اولیه‌ای از طرف میزبان دریافت نمی‌شود، اما در پایان ماه درصد کمی از درآمد شما به عنوان پول اجاره به این شرکت‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

یکی از پلتفرم‌های مطمئنی که برای استخراج ابری اتریوم و سایر رمزارزها کاربرد دارد، Swiss Gold Global است. این وب‌سایت درحال حاضر به عنوان یک رهبر در زمینه استخراج ابری رایگان اتریوم عمل می‌کند.

کلود ماینینگ چگونه کار می‌کند؟

در کلود ماینینگ از محاسبات ابری برای تولید ارزهای رمزنگاری شده مبتنی بر بلاکچین استفاده می‌شود. محاسبات ابری، یکی از سریع‌ترین روندهای فناوری است که با استفاده از آن خدمات محاسباتی مانند پردازش، ظرفیت سرور، خدمات پایگاه داده، نرم‌افزار و ذخیره فایل از طریق بستر ابر(Cloud) ، به صورت اینترنتی در دسترس قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر، فرآیند استخراج، به عنوان یک اصل جدا ناپذیر در دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. این همان فرآیندی است که در آن تراکنش‌ها تایید شده، به بلاکچین اضافه می‌شوند و در نهایت سکه‌های جدیدی تولید می‌شوند. ترکیب اجرای این فرآیند و محاسبات ابری باعث شده تا افرادی که دانش کمی در این زمینه دارند و یا در نقاط دورافتاده با امکانات سخت‌افزاری اندک زندگی می‌کنند هم بتوانند در فرآیند استخراج رمزارزها سهمی داشته باشند.

استخراج ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود؟

مزایای استخراج ابری

به طورکلی می‌توان گفت که استخراج ابری برای افرادی که می‌خواهند بدون نیاز به نگهداری دستگاه و پرداختن به جوانب فنی و سخت‌افزاری استخراج، از این طریق سود کسب کنند انتخاب مناسبی است. اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم، از دیگر مزایای کلود ماینینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هیچ نیازی به دانش فنی در مورد استخراج ندارید!

افراد مبتدی که به دنبال روش‎هایی برای استخراج هستند می‌توانند با استفاده از این روش به آسانی و بدون دردسر به فعالیت ماینینگ بپردازند. می‌توان گفت که برای انجام استخراج ابری به هیچ‌گونه دانش فنی تخصصی نیاز نیست. در واقع اصلا فرقی نمی‌کند که شما حتی مفهوم استخر ماینینگ را بدانید یا خیر! کافیست به سادگی یک حساب کاربری ایجاد کرده و مقداری هش خریداری کنید. توجه داشته باشید که هر چه مقدار هش‌ریت (سرعت عملکرد دستگاه ماینینگ) شما بیش‌تر باشد، میزان سودتان هم بیش‌تر خواهد بود.

نیازی به خرید و نگهداری سخت‌افزار نیست!

افرادی که می‌خواهند از روش استخراج ابری استفاده کنند، نیاز ندارند که هیچ سخت‌افزار یا تجهیزاتی تهیه کنند. به عبارت دیگر، لازم نیست که در رابطه با خرید ASICها یا کارت‌های گرافیک برای استخراج، مبالغ گزافی را پرداخت کنند. هم‌چنین با استفاده از روش استخراج ابری، در وقت و زمان آن‌ها صرفه‌جویی می‌شود و هیچ نگرانی‌ای در رابطه با استهلاک سخت‌افزار و به‌روزرسانی تجهیزات وجود نخواهد داشت.

بدون هزینه عملیاتی، بدون گرما و بدون سر و صدا!

دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال گرمای زیادی تولید می‌کنند و درنتیجه، سیستم خنک‌کننده آن‌ها بسیار پر سروصدا است. بنابراین، این دستگاه‌ها جزو لوازمی نیستند که بتوان آن‌ها را در خانه نگهداری کرد، بلکه این تجهیزات به محیطی مناسب با تهویه خوب و فضایی دور یا جدا از محل زندگی نیاز دارند.

هم‌چنین، استخراج ارزهای دیجیتال از طریق دستگاه‌های خانگی به مقدار زیادی برق نیاز دارد. درنتیجه، کسی که در یک آپارتمان زندگی می‌کند، به دلیل تمام محدودیت‌های ذکر شده، به سختی قادر به استخراج رمزارز در خانه خواهد بود. دراین شرایط، کلود ماینینگ مناسب‌ترین گزینه است.

معایب استخراج ابری

این واقعیت که شما مجبور نیستید با مسائل فنی سروکار داشته باشید و یک راه‌حل آماده پیش روی شما وجود دارد، بر درآمد شما تاثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این که بخشی از درآمد توسط مزرعه استخراج نگهداری می‌شود تا جوابگوی هزینه‌ها باشد،‌ با گذشت زمان نیز دشواری استخراج رمزارزها افزایش پیدا می‌کند که این عوامل باعث کاهش سود شما می‌شوند.

به‌طور کلی، استخراج ابری برای افرادی که می‌خواهند به صورت ماهیانه سکه‌های دریافتی خود را به پول فیات تبدیل کنند، سودآور نخواهد بود. این روش بیش‌تر با هدف سرمایه‌گذاری در بلندمدت استفاده می‌شود.

علاوه بر این‌ها، استخراج ابری معمولا برای رمزارزهای پرطرفداری مانند بیت کوین و اتریوم کاربرد دارد. البته، این ویژگی را می‌‌توان یک نکته مثبت هم درنظر گرفت، چرا که افراد تنها به استخراج رمزارزهای معتبر می‌پردازند و خطر کلاهبرداری کاهش پیدا می‌کند.

انواع روش‌های کلود ماینینگ

کلود ماینینگ به ۲ روش امکان‌پذیر است:

استخراج میزبانی شده (host mining)

استخراج میزبانی شده، محبوب‎ترین مدل استخراج ابری است که در آن مشتری، سخت‌افزارهای ماینینگ ذخیره شده در تاسیسات شرکت‌ها را خریداری یا اجاره می‌کند. با استفاده از این روش، مشتریان بر رمزارزهای خود کنترل مستقیم دارند، در حالی که ماینرها مسئول نگهداری تجهیزات و اطمینان از عملکرد آن‌ها هستند.

علاوه بر این، استفاده از این مدل بسیار مقرون به صرفه است، زیرا مقیاس اقتصادی یک مزرعه استخراج تضمین می‌کند که هزینه‌های گران قیمت مربوط به این فرآیند، مانند برق و ذخیره‌سازی، قابل مدیریت باشند. اما هزینه اولیه قابل توجهی در ارتباط با این نوع استخراج وجود دارد.

قدرت هش اجاره‌ای (Lease Hash Power)

برخلاف روش استخراج میزبانی شده، قدرت هش اجاره‌ای شامل اجاره بخشی از قدرت هش تولید شده توسط یک مزرعه ماینینگ می‌شود. با استفاده از این مدل، مقداری قدرت هش از یک مزرعه استخراج اجاره شده و مشتریان سهمی از سود کلی مزرعه از استخراج رمزارزها را دریافت می‌کنند. براساس گزارشات، این مدل محبوب‌ترین روش برای استخراج ابری آلت کوین‌ها شناخته شده است.

برای دریافت سهمی از سود مزرعه استخراج فقط باید در یک پروژه مشترک شوید. برای این کار کافیست که از طریق وب‌سایت یک شرکت استخراج ابری، در آن حساب باز کرده و موارد خاصی مانند دوره قرارداد و قدرت هش را انتخاب کنید. هنگامی که مزرعه استخراج، بلاک جدیدی یافته و ارزهای رمزنگاری شده را به عنوان پاداش دریافت می‌کند، درآمد تولید شده با توجه به سهم هر کاربر بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

نکات مهم در مورد استخراج ابری

در حالی که استخراج ابری به دلیل مزایای متعدد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است، نکاتی وجود دارد که قبل از هر گونه اقدام برای اجرای این روش باید در نظر گرفته شوند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در رمزارزها با استفاده از روش استخراج ابری را دارید، حتما این نکات را در نظر بگیرید:

محاسبه سود یا ضرر

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، محاسبه سودآوری است. اگر مبلغی که برای اجاره، خرید یا نگهداری ریگ‌های ابری پرداخت می‌کنید با قدرت هش ارائه شده مطابقت نداشته باشد، ممکن است دچار ضرر شوید. قبل از شروع به کار با استخراج ابری، میزان سود و درآمد احتمالی را با دقت تجزیه و تحلیل کنید.

ممکن است افرادی وجود داشته باشند که از طریق استخراج ابری سود قابل توجهی کسب کرده باشند، اما این امر به ندرت و با تجزیه و تحلیل دقیق اتفاق می‌افتد. بسیاری از افرادی که بدون توجه به میزان سودآوری روش استخراج ابری را انتخاب می‌کنند، در بلند مدت دچار ضرر و زیان می‌شوند.

مراقب کلاهبرداران باشید

شرکت‌های بسیاری از محبوبیت روش استخراج ابری سوءاستفاده کرده‌اند و با هدف کلاهبرداری وارد این بازار شده‌اند. برای مثال دیده شده که کاربران به یک شرکت استخراج‌کننده ابری، هزینه اولیه‌ای می‌پردازند و در پایان ماه متوجه می‌شوند که نه تنها از سود خبری نیست، بلکه شخصی به حساب بانکی آن‌ها دسترسی پیدا کرده و تمام پس‌انداز آن‌ها را دزدیده است.

به طور کلی، هیچ مقرراتی مربوط به سیستم استخراج ابری وجود ندارد و کاربران به ناچار و بدون هیچ پشتیبانی‌ای باید به آن‌ها اطمینان کنند. در نتیجه، هنگام انتخاب شرکت‌ مورد نظر برای انجام استخراج ابری، لازم است که بسیار هوشمندانه عمل کنید.

درباره شرکت خدمات‌دهنده تحقیق کنید

ده‌ها شرکت ارائه‌دهنده خدمات استخراج ابری وجود دارند که مشتاق هستند مزرعه‌های استخراج خود را در اختیار شما قرار دهند. اما چه ویژگی‌هایی آن‌ها را به یک میزبان مناسب تبدیل می‌کند؟ قبل از هرچیزی، هنگام انتخاب میزبان برای استخراج ابری، امنیت را به عنوان مهم‌ترین اولویت در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که بروز هرگونه مشکل در همکاری با آن‌ها، به این دلیل است که شما تحقیق خود را به خوبی انجام نداده‌اید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت میزان هش ریگ‌های میزبان است. اگر نرخ هش مزرعه استخراج پایین باشد، اما قیمت‌هایی که میزبان به شما ارائه می‌دهد گران باشد، این موضوع نشان می‌دهد که یک چیزی در عملکرد این شرکت درست نیست. همیشه در مورد میزان هش مناسب برای انواع مختلف ریگ تحقیق کنید و یا حداقل در انجمن‌های آنلاین از افراد متخصص مشورت بگیرید.

در نهایت، یک تحقیق جامع درمورد شرکت انجام دهید. از سایت آن‌ها (بخش‌های مختلف سایت) دیدن کنید، مقاله‌های آن را بخوانید، در مورد افراد برجسته‌ای که در آن‌جا کار می‌کنند و یا به هر نحوی با شرکت در ارتباط هستند، تحقیق کنید.

اگر دیدگاه کلی شرکت یا سایت، احساس اعتماد را در شما ایجاد می‌کند، پس می‌توان گفت که انتخاب مناسبی است. همیشه اولویت را روی میزبان‌های صادق قرار دهید، چون این شرکت‌ها کوچک‌ترین چیزی برای مخفی کردن ندارند.

نتیجه‌گیریبعد از خواندن این مقاله، احتمالا درک واضحی درمورد استخراج ابری، نحوه عملکرد و انواع آن پیدا کرده‌اید. به خاطر داشته باشید که استخراج ابری روند کندی دارد و برای رسین به درآمد قابل توجه از طریق این روش باید کمی صبور باشید. البته، اجرای این روش بدون مشکل نیست و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، شامل معایبی هم می‌شود. اکنون برای ما بنویسید که درمورد استخراج ابری چگونه فکر می‌کنید؟ به نظر شما آیا این روش ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

منابع این نوشته در رده موجود است

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی