رده بورس چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

بورس

آموزش گام به گام خرید خودرو و روش قیمت‌گذاری آن

نویسنده: حسین رحمانی
18 خرداد 1401
خرید خودرو بورس کالا

روش خرید خودرو در بورس کالا | گام به گام

۱. همان‌طور که می‌شود حدس زد، برای خرید خودرو در بورس کالا باید ابتدا در بورس کالا ثبت‌نام کرده باشیم. قبلاً در رده، درباره ثبت‌نام در بورس کالا گفته‌ایم. اما روال کلی این است که بعد از ثبت‌نام در سجام و احراز هویت در این سامانه، باید به یکی از شعبه‌های کارگزاری موردنظرتان مراجعه کنید و با ارائه مدارک لازم، حساب معاملاتی بورس کالا برای خودتان باز کنید.

نکته: دقت کنید که کد بورسی معامله در بورس کالا با کد بورسی معاملات سهام تفاوت دارد.

بورس کالا چیست؟ اهداف و مراحل خرید در آن

۲. بعد از دریافت کد بورس کالا، به یک حساب وکالتی نزد یکی از بانک‌های منتخب هم نیاز دارید. حساب وکالتی حسابی بانکی است که مستقیم به حساب معاملاتی متصل می‌شود. در واقع، معامله‌گر به کارگزار وکالت می‌دهد که وجه لازم برای سفارش‌ها را مستقیما در حساب وکالتی مسدود کند و بعد از انجام معامله، این وجه را برداشت کند. اگر هم معامله انجام نشود، وجه مسدودشده آزاد می‌شود.

بعد از مراجعه به بانک و گشودن حساب وکالتی، باید این حساب را به کارگزارتان معرفی کنید تا کارگزار امکان دسترسی به این حساب را داشته باشد.

بهترین کارگزاری های بورس ایران

۳. یک روز قبل از عرضه خودرو در بورس کالا، باید مبلغ پیش‌پرداخت برای معامله خودروی موردنظرتان را به حساب وکالتی بریزید. در حال حاضر مبلغ پیش‌پرداخت برای خودروهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، معادل ۱۰۰درصد از کل قیمت خودرو اعلام شده است.

۴. تا قبل از ساعت ۸:۳۰ روز عرضه خودرو، باید وارد سامانه آنلاین بورس کالای کارگزاری‌تان شوید و سفارش خرید خودرو موردنظرتان را در سامانه وارد کنید.

۵. اگر سفارش‌تان موفق باشد و خریدتان انجام شود، باید هزینه‌های جانبی خرید خودرو را به حساب‌هایی که در اطلاعیه عرضه خودرو درج شده، واریز کنید. این هزینه‌ها شامل ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، بیمه و غیره است.

۶. در نهایت باید از طریق سامانه کارگزاری، یکی از نمایندگی‌های فروشنده خودرو را برای دریافت خودرو انتخاب کنید.

نحوه تعیین قیمت خودرو در بورس کالا

تصمیم‌گیرنده اصلی درباره قیمت خودرو در بورس کالا شورای رقابت است. این شورا بر مبنای فرمولی مشخص، قیمت پایه خودرو را تعیین می‌کند. این قیمت در واقع قیمت پایه عرضه خودرو است و بعد از آن، متقاضیان خرید خودرو، قیمت‌های پیشنهادی‌شان را در سامانه وارد می‌کنند تا نوعی رقابت در قیمت‌گذاری شکل بگیرد. در نهایت خودرو با مبلغی که در بورس کالا اعلام می‌شود، به فروش می‌رسد. این فرایند می‌تواند به شفافیت قیمت‌گذاری خودرو در بازار ایران کمک کند.

چگونه از عرضه خودرو در بورس کالا باخبر شویم؟

بهترین راه برای باخبرشدن از عرضه خودرو در بورس کالا، مراجعه به سایت بورس کالا یعنی «www.ime.co.ir» است. در قسمت بالای این صفحه، از منوی «بازارها»، گزینه «اطلاعیه عرضه» را از قسمت «بازار فیزیکی» انتخاب کنید و منتظر بمانید تا صفحه کامل باز شود. از منوی اصلی این صفحه، ابتدا گروه صنعتی و سپس زیرگروه خودرو را انتخاب و یک بازه تاریخی (مثلا از ماه پیش تا کنون) را مشخص کنید و روزی گزینه «نمایش» کلیک کنید. اگر در این بازه تاریخی اطلاعیه‌ مرتبطی وجود داشته باشد، نمایش داده خواهد شد.

نکته: زمان ثبت سفارش خرید خودرو در بورس کالا یک روز بعد از انتشار اطلاعیه عرضه خودرو در سایت بورس کالا آغاز می‌شود  و تا ساعت ۸:۳۰ روز عرضه ادامه دارد.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی