رده خبر همه چیز درباره یارانه جدید

همه چیز درباره یارانه جدید

خبر

تمام جزئیات و نکات مهم درباره یارانه معیشتی جدید؛ از شرایط لازم برای گرفتن آن تا راهنمای ثبت‌نام برای جاماندگان یارانه

نویسنده: محمد امیرپور
27 دی 1402

یارانه جدید به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

همه ایرانی‌ها به جز دهک دهم، شامل گرفتن یارانه جدید خواهند شد. بقیه اینطور یارانه می‌گیرند:

  • دهک‌های اول تا سوم: ۴۰۰ هزار تومان
  • دهک‌های چهارم تا نهم: ۳۰۰ هزار تومان

البته واریز این یارانه‌ها به معنای خداحافظی با یارانه 45 هزار تومانی بود که از سال‌ها پیش به یارانه‌بگیران پرداخت می‌شد. طبق اعلام وزیر اقتصاد، حدود 30 درصد یارانه ‌بگیران قبلی، یارانه 400 هزار تومانی و 60 درصد آنها یارانه 300 هزار تومانی می‌گیرند. 10درصد باقیمانده هم شامل دریافت یارانه جدید نیستند. پس اگر یارانه معیشتی جدید را نگرفته‌اید، به طور منطقی جزو دهک دهم تا همان 10 درصد باقیمانده به حساب آمده‌اید.

جزئیات وام 200 میلیون تومانی بدون ضامن

در کدام دهک قرار داریم؟ | به‌روز می‌شود

  1. اگر هزینه تمام اعضای خانواده حدود ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این خانواده در دهک یک قرار می‌گیرد.
  2. اگر هزینه خانوار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در ماه محاسبه شده باشد، خانواده را در دهک دو قرار می‌دهد.
  3. هزینه ۲ میلیون تومانی خانوار را در دهک سوم قرار خواهد داد.
  4. خانواده‌های جاگذاری شده در دهک چهارم هزینه‌شان حدود ۳ میلیون تومان در ماه است.
  5. خانوارهای دهک پنجم هم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرج هزینه‌ها می‌کنند.
  6. دهک ششمی‌ها حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی صرف مخارج ماهانه می‌کنند.
  7. اگر ۵ میلیون تومان در ماه هزینه می‌کنید، در دهک هفتم قرار می‌گیرید.
  8. در صورتی که ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه متوسط یک ماه خانواده‌تان باشد، در دهک هشتم طبقه‌بندی می‌شوید.
  9. برای قرار گرفتن در دهک نهم حدود ۸ میلیون تومان باید در ماه هزینه خانواده‌تان کرده باشید.
  10. افراد دهک دهم هم تقریبا ۱۶ میلیون تومان هزینه ماهانه خانواده‌شان است و از نظر قوانین دریافت یارانه، مشمول گرفتن آن نیستند

نحوه اعتراض کسانی که یارانه جدید را نگرفتند

روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از امکان ثبت کردن اعتراض بابت میزان یارانه تعلق گرفته از طریق «سامانه رسیدگی به درخواست کمک حمایت معیشتی و یارانه نقدی» خبر داد.  تمام کسانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه خودشان دارند یا یارانه 45 هزار تومانی قبلی را می‌گرفته‌اند اما مشمول دریافت یارانه جدید نشده‌اند، می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و اعتراض خودشان را ثبت کنند تا درخواست آنها بررسی شود.

مدارک لازم برای ثبت اعتراض در سامانه

  • همراه داشتن شماره ملی سرپرست خانواده
  • همراه داشتن شماره ملی یکی از اعضای خانوار
  • همراه داشتن شماره حساب بانکی محل واریز یارانه

دریافت شماره حساب همه بانک‌ها با شماره کارت و شماره شبا

نکته: تماس با مرکز پاسخگویی تلفنی وزارتخانه به شماره ۶۳۶۹-۰۲۱ هم امکانپذیر است البته اگر جواب بدهند!

یارانه ۱ میلیون تومانی برای کودکان خاص

طبق اعلام مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، از مهرماه ۱۴۰۲ کودکان ۶ ماه تا ۵ سال که با اختلال رشد مواجه هستند و در لیست ۵ دهک اول قرار دارند مشمول دریافت یارانه ۱ میلیون تومانی و افرادی‌که در دهک ۶ و ۷ قرار دارند مشمول یارانه ۶۰۰ هزار تومانی می‌شوند. در صورتی که این کودکان توسط والدین خود به مراکز درمانی مراجعه کنند و از سوی کارشناسان تغذیه مورد ارزیابی قرار بگیرند و دارای شرایط باشند، کد ملی آنها توسط وزارت بهداشت به  وزارت رفاه ارسال شده و مورد حمایت قرار می‌گیرند.
این یارانه ماهانه در کارت الکترونیکی شارژ می‌شود و خانواده تنها ملزم به خرید اقلام خوراکی هستند.
نکته: کودکانی که مشمول این یارانه هستند هر ۳ ماه یکبار مورد ارزیابی کارشناسان تغذیه قرار می‌گیرند و اگر در طی ۶ ماه تغییر مثبتی در وضعیت کودک ایجاد نشده باشد از دایره این طرح خارج می‌‌شوند.

 

نحوه ثبت‌نام یارانه‌بگیران جدید

خیلی‌ها به خاطر مبلغ ناچیز یارانه 45 هزار تومانی، یا آن را به خواست خودشان غیرفعال کرده بودند یا بعد از ازدواج یا تولد فرزندشان دنبال اضافه کردن یارانه نرفته بودند. کسانی که برای یارانه ثبت نام نکرده بودند، یا به هر دلیلی یارانه جدید به آنها تعلق نگرفته اما مشمول دریافت آن هستند و قصد گرفتن یارانه معیشتی جدید را دارند، باید در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ثبت نام کنند.

قرار است با اطلاع‌رسانی دولت سامانه طی روزهای آینده برای این افراد باز شود. پس گوش به زنگ باشید؛ ثبت‌نام از متقاضیان جدید یارانه، جاماندگان یا انصراف‌دادگان یارانه قبلی که به هر دلیلی از گرفتن یارانه 45 هزار تومانی محروم بوده‌اند یا از ثبت‌نام یارانه جا مانده‌اند طی چند روز آینده انجام می‌شود. پس از انجام ثبت‌نام و بررسی شرایط متقاضیان و در صورتی که مشمول گرفتن یارانه جدید باشند، هم دو نوبت یارانه پرداخت‌شده اردیبهشت و خرداد را می‌گیرند، هم جزو فهرست یارانه جدید معیشتی قرار خواهند گرفت و جای نگرانی نیست.

یارانه نقدی جدید شامل چه کسانی می‌شود؟

طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، قرار است از خرداد 1402 مبلغ یارانه افزایش یابد و یارانه‌های جدید به حساب دریافت‌کنندگان واریز شود. اما این افزایش مبلغ شامل همه گروه‌ها نمی‌شود. براساس این طرح، قرار است خانوارهایی که در دهک اول تا سوم قرار دارند، مشمول افزایش مبلغ یارانه شوند. این خانوارها که تعدادشان حدود 24میلیون نفر بٰرآورد می‌شود، با افزایش 20درصدی یارانه مواجه خواهند شد. البته در فاز اول افزایش مبلغ یارانه که از خرداد امسال اجرایی شده، خانواده‌هایی که عضو کمیته امداد یا بهزیستی قرار دارند، مشمول این افزایش خواهند بود.

یارانه نقدی جدید چقدر است؟

تا قبل از افزایش خانوارهای دهک اول تا سوم، ماهی 400 هزار تومان به کارتشان واریز می‌شد. اما بعد از اعلام رسمی رسانه‌ها،  این یارانه با افزایش 20 درصدی مواجه خواهد شد؛ یعنی یارانه جدید با مبلغ 480 هزار تومان به کارت مشمولان دریافت آن واریز می‌شود. البته یک شرط هم برای دریافت این 80 هزار تومان اضافه گذاشته‌اند. اینکه 70درصد مبلغ اصلی یارانه 400هزار تومانی را صرف خرید کالاهای اساسی از فروشگاه‌های مجاز کنند. برای اطلاع از فهرست این فروشگاه‌ها هم کافی است اپلیکیشن شما را روی گوشی همراه‌ خودشان نصب کنند و بعد از مراجعه به این فروشگاه‌ها یکی از 11 قلم کالای اساسی را خریداری کنند. در صورتی که بیش از 70 درصد یارانه ماهانه را صرف خرید این کالاها کنید، مبلغ یارانه شما افزایش 20درصدی یا همان 80 هزار تومانی خواهد داشت.

نکته: شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات (ماست پرچرب پگاه)، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله ۱۱ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیکی به حساب می‌آیند.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

5 دیدگاه
  1. داو د می‌نویسد

    سلام من دستگاه خود پرداز دارم تمام پولهای که به به دستگاه میگذارم باید از بازار پول تهیه کنم تادر خدمات دولتی برای مردم کار کنم وگردش مالی من به خاطر اون زیاد شده درحالی که سود حاصل ازان برای من خیلی کم هست وافتادم به دهک دهم یارانه من قطع شده لطفا بررسی کنید ما در خرج روز مره خود ماندایم لطفا عدالت را رعایت کنید

  2. سیدحامد می‌نویسد

    من طی ۲سال گذشته خانه ای داشتم در کرمانشاه اونو فروختم ویرایش اینکه بچه هام بتونم کارپیداکنن وا زتنگی معاش کمی راحت بشیم به شهر کرج مهاجرت کردیم.طی رد و بدل پول برای خرید و فروش خانه تمام این پول به حساب معیشتی خانوار ما حساب شده وشدیم دهک دهم،واین نه فقط خنده دار نیست واقعا گریه آوره ،چون به کرج مهاجرت کردیم چکار هم برای بچه هام پیدا نشد و از طرفی همون یارانه هم شما بریدین.واقعا مایه تأسف هست که اینقدر ناعادلانه محاسبه میشه اما الان در تنگنای زندگی گرفتار شدیم .خداوند خودش مگر فکری به حالمون بکنه چون خدا وکیلی من در حال وروزروانی شدن قرارگرفتم .خداوند کسانی رو که این بی عدالتی ها را در مملکت نهادینه می کنند نبخشه انشالله.

    1
  3. A می‌نویسد

    این 400 تومن ؟!پول تو جیبی روزانه فرزندان شما مسئولین بی لیاقت بی غیرت از اینم مطمئنم بیشتره-پس انقد با دادن درصد و ارقام بی ارزش دل خودتونا قانع نکنید چون مردم دارن از گرسنگی و فلاکت زجر میکشن و کسی فریاد رس نیست.

    3
  4. میرزا می‌نویسد

    نگفتن پول اب و برق و گاز ونان را از یارانه پرداخت کنید.
    چون این مرکز خریدها مال خوشونه
    میخان یارانه ملت برگرده به حساب شخصی خودشون.
    …..

    1
  5. ناصر رجبی3781717925 می‌نویسد

    باسلام اطلاعات گرش حساب بانکی درخصوص بنده که دراداره مسئول نقلیه بوده ام درست نمی باشد حساب واریز وبرداشت اداره برای هزینه کامیونها به حساب بنده گذاشته شده که بی انصافی شده ای کاش اظهارات شما درست بود وما محتاج یارانه نمی بودیم بنده یک کارمند ساده اداره پست باحکم کارگزینی حدود 9میلیون وسرپرست خانواده 4نفری می باشم وچراماهانه ازاین حقوق 4میلیون وپانصد هزار تومان قسط بانکی به وام 150میلیونی که دارم به حساب نمی آوریدجرا اطلاعاتتان را کامل واصلاح نمی کنید قضاوت های ناقص باعث تضیع حقوق مستحق ملت می گردد

    12
    2
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد