رده تعریف و آموزش رمز ارز آشنایی با وایت پیپر ارز دیجیتال و نحوه خواندن آن

آشنایی با وایت پیپر ارز دیجیتال و نحوه خواندن آن

تعریف و آموزش رمز ارز
نویسنده: رضا عبدی
29 فروردین 1401
وایت پیپر چیست

وایت پیپر چیست؟

وایت پیپر یا اوراق سفید یک سند اطلاعاتی است که معمولا توسط یک شرکت یا سازمان غیرانتفاعی برای تبلیغ یا برجسته‌سازی ویژگی‌های محصول یا خدمات ارائه شده صادر می‌شود. وایت پیپرها را می‌توان روشی برای ارائه سیاست‌ها و قوانین دولتی و سنجش واکنش عمومی نیز به حساب آورد.

وایت پیپرها اغلب به عنوان اسناد فروش و بازاریابی برای ترغیب مشتریان بالقوه به کسب اطلاعات بیشتر یا خرید یک محصول، خدمات، فناوری یا روش خاص نوشته می‌شوند. این اوراق به عنوان یک ابزار بازاریابی قبل از فروش طراحی شده‌اند و مانند کتابچه راهنمای کاربر یا سایر اسناد فنی برای ارائه پشتیبانی از کاربر بعد از فرآیند خرید نیستند.

بسیاری از وایت پیپرها برای اهداف بازاریابی بین کسب و کارها (B2B) مانند ایجاد ارتباط بین یک تولیدکننده و یک عمده فروش یا بین یک عمده فروش و یک خرده فروش طراحی می‌شوند. وایت پیپر برای اطلاع‌رسانی و متقاعد کردن شرکت دیگر از طریق ارائه یک پیشنهاد خاص مانند یک محصول یا فناوری برای حل یک مشکل تجاری استفاده می شود.

در بازاریابی B2B، سه نوع از وایت پیپر وجود دارد: وایت پیپرهای پس‌زمینه‌‌ای (که ویژگی‌های فنی یک پیشنهاد خاص را توضیح می‌دهند)، لیست‌های شماره‌گذاری شده (که نکاتی را در مورد یک پیشنهاد گوشزد می‌کند) و وایت پیپرهای حل مسأله (که راه حل بهبود یافته‌ای را برای یک چالش تجاری یا فنی رایج معرفی می‌کند).

وایت پیپر با سایر ابزار بازاریابی مانند بروشورها تفاوت دارند. در حالی که بروشورها و سایر ابزار ممکن است شامل تبلیغات آشکار برای فروش باشند، یک وایت پیپر برای ارائه شواهد متقاعدکننده و واقعی مبنی بر مزیت یک پیشنهاد خاص برای نزدیک شدن یا حل یک مشکل طراحی می‌شود. به طور کلی، وایت پیپرها متنی با حداقل 2500 کلمه هستند که به سبک آکادمیک‌تری نوشته می‌شوند. در ادامه شما را با جزئیات و بخش‌های مختلف وایت پیپر در حوزه ارز دیجیتال آشنا خواهیم کرد.

معرفی انواع کیف پول رمزارز

اجزای وایت پیپر ارز دیجیتال

یک وایت پیپر دارای بخش‌های مختلفی است که ساختار کلی سند را تشکیل می‌دهند و در هنگام مطالعه و یا نوشتن وایت پیپر باید به آن‌ها توجه کرد.

چکیده (Abstract)

قسمت چکیده مرور مختصری از نکات اصلی وایت پیپر به خواننده ارائه می‌دهد. مطالب نوشته شده در این بخش باعث می‌شود تا خواننده مطمئن شود که سندی مرتبط با نیازهای خود پیدا کرده است. خواننده بعد از خواندن قسمت چکیده باید به این نتیجه برسد که آیا ادامه مطلب جوابگوی مسأله موردنظر او هست یا خیر.

چکیده بعد از عنوان اصلی، مهم‌ترین بخش وایت پیپر محسوب می‌شود و برای نوشتن آن باید نهایت تلاش خود را انجام دهید. حتی اگر این مطلب به دست مخاطبانی برسد که به خواندن آن نیاز دارند، اگر چکیده جذاب و مفید نباشد، بیشتر این مخاطبان از خواندن ادامه مطلب صرف‌نظر خواهند کرد.

مقدمه (Introduction)

در قسمت مقدمه وایت پیپر مربوط به ارزهای دیجیتال معمولا مطالب پایه مثل ماهیت کلی ارزهای دیجیتال، مزایای آن‌ها و تعریف بلاکچین نوشته شده و بازاری که ارز دیجیتال موردنظر قصد ورود به آن دارد هم به طور خلاصه معرفی می‌شود.

در این بخش باید دلیل ایجاد پروژه توجیه شده و خواننده را از شرایط فعلی اقتصادی، سیاسی و مدیریتی که نیاز پروژه را پشتیبانی می‌کند، آگاه کند. طول مقدمه یک وایت پیپر می‌تواند از چند پاراگراف تا یک صفحه باشد. این بخش، پیش‌زمینه‌ای است که به خوانندگان یک نمای کلی از آن چه می‌توانند از بقیه مطالب انتظار داشته باشند را ارائه می‌دهد و آن‌ها را به مطالعه ادامه متن ترغیب می‌کند.

این بخش باید به شکلی نوشته شود که خوانندگان بتوانند با خواندن آن به اهمیت تشکیل پروژه و انجام آن پی ببرند و تشویق شوند تا به هر نحوی از اجرایی شدن آن حمایت کنند.

تعریف مشکل (Problem)

بخش تعریف مشکل، چالش‌های موجود در صنعت ارز دیجیتال را بررسی می‌کند و جزئیاتی در مورد بازار هدف پروژه را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. چالش‌های موجود ممکن است مشکلات فنی و یا مشکلات مربوط به نوع مدیریت در این حوزه باشد. راه‌حل‌های فعلی در نظر گرفته شده برای این مشکلات نیز در این قسمت بیان می‌شوند و نویسنده به عنوان توسعه‌دهنده باید دلایل کافی نبودن راه‌حل‌ها و هم‌چنین پیشنهاد ارائه شده را توضیح دهد.

توضیح محصول (Description)

توضيح محصول معرفي شده به عنوان راه­‌حل مشکلات موجود در این قسمت نوشته می­‌شود. خوانندگان با خواندن این بخش باید کاربرد محصول یا خدمات معرفی شده و نحوه عملکرد آن در برطرف­‌سازی مشکل را متوجه شوند. می­‌توان از گرافیک و نمودارهای مختلف برای توضیح بهتر مفاهیم مربوط به این بخش استفاده کرد.

بهتر است تا حد ممکن از عبارات و اصطلاحات قابل فهم برای ارائه توضیحات مربوط به محصول استفاده شود و لحن صحبت به جای بازاریابی باید بیشتر به شکل آموزشی باشد. هر ادعایی که در متن آورده می­‌شود هم باید از منابع معتبر تهیه شده و مرجع مناسب آن نوشته شود.

جزئیات فنی (Technical Details)

این قسمت از وایت پیپر شامل جزئیات فنی بلاکچین پروژه، توضیحات دقیق توسعه محصول، مشخصات فنی محصول و روش توسعه و عرضه کوین و توکن دیجیتال آن است.

توکن (Token)

این قسمت از وایت پیپر به توضیحات کوین یا توکن دیجیتال پروژه مربوط می­‌شود. در اینجا باید نقش رمزارز انتخاب شده در تجارت مشخص شود و تا حد ممکن به صورت واضح در اختیار خوانندگان قرار بگیرد. خوانندگان باید با مطالعه این بخش با عملکرد کوین یا توکن دیجیتال و ساز و کار پیشنهادی برای عرضه آن آشنا شوند. در ادامه باید مشخص شود که استفاده از توکن یا کوین سازنده چه نفعی برای کاربران و به طور کل، جامعه ارز دیجیتال دارد.

توکن ارائه شده باید کالایی مهم و باارزش باشد تا کاربران آن را در سبد سهام خود نگه دارند. در صورتی که راهکارهای واقعی برای این بخش در نظر گرفته نشود، این توکن یا کوین به سرعت اهمیت خود را در میان کاربران از دست می­‌دهد و علت شکست خوردن بسیاری از پروژه­‌های بلاکچین معمولا همین نکته بوده است.

جزئیات مربوط به عرضه عمومی

اگر وایت پیپر برای فروش یک توکن خاص نوشته شده باشد، اطلاعاتی مانند زمان راه­‌اندازی و عرضه بخش‌های مختلف محصول، جزئیات مربوط به افراد واجد شرایط سرمایه­‌گذاری، طرح­‌های تشویقی، شیوه استفاده از سرمایه­ و دارایی­‌ها و نقشه راه پروژه باید در این قسمت به خوبی توضیح داده شوند.

نقشه راه یا همان Road Map رویدادهای مهم کسب و کار را به صورت نمودار زمانی و به شکل بصری به خوانندگان نشان می­‌دهد. ارائه نقشه راه باعث می­‌شود تا سرمایه­‌گذاران احتمالی از نحوه پیشرفت پروژه اطلاع داشته و انتظارات واقع­‌بینانه­‌ای از آن داشته باشند. بهتر است برنامه کاری دقیقی برای 12 تا 18 ماه آینده در این بخش مشخص شود.

معرفی تیم توسعه­‌دهنده

یکی از مهم­‌ترین بخش­‌های وایت پیپر بخشی است که نویسنده تیم خود را به خوانندگان معرفی می­‌کند. داشتن تیم مناسبی از کارمندان و مشاوران به تأمین سرمایه­‌های سنگین موردنیاز پروژه کمک زیادی می‌کند. خوانندگان با مطالعه این قسمت می­‌توانند با سوابق تخصصی هر یک از اعضای پروژه و نقش هر کدام از آن‌ها آشنا شوند. نبود افراد حرفه­‌ای در زمینه بلاکچین نشان می­‌دهد که پروژه قرار نیست به جایی برسد و یا پیشبرد کار در بهترین حالت سرعت بسیار کمی خواهد داشت.

جمع­‌بندی (Conclusion)

جمع­‌بندی و نتیجه­‌گیری همیشه آخرین بخش از هر نوشته استانداردی را تشکیل می­‌دهد که در آن خلاصه­‌ای از تمام نکات اصلی موجود در پروژه نوشته می­‌شود. در این بخش علاوه بر نکات اصلی به خوانندگان یادآوری می­‌شود تا در صورت علاقه‌مند بودن، مشارکت در این پروژه را جدی بگیرند.

اهمیت مطالعه وایت پیپر

وایت پیپر یک گزارش تحقیقی یا راهنمایی است که به حل یک مشکل خاص کمک می­‌کند. از وایت پیپرها برای آموزش و ارائه دیدگاهی جدید یا متفاوت به خوانندگان استفاده می­‌شود. این اسناد به عنوان تأثیرگذارترین شکل وثیقه تجاری در نظر گرفته می­‌شوند و 76٪ از توسعه­‌دهندگان تاکنون از وایت پیپرها به عنوان بخشی از تلاش­‌های تصمیم­‌گیرانه خود در عرصه ارزهای دیجیتال استفاده کرده­‌اند. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند با ایجاد حس هم‌فکری و باز کردن درهایی به روی فرصت­‌های فروش جدید، افراد زیادی را برای حمایت از پروژه جذب کنند.

در صورتی که وایت پیپر هدف مشخصی را دنبال نکند، ممکن است مخاطبان گیج شوند یا ارزش تحقیق انجام شده کاهش یابد. زمانی که موضوعات کمتر ولی مشخص­‌تری در وایت پیپر بحث شود، مخاطبان از محتوای مرتبط با آن‌ها بیشتر آگاه‌ می‌شوند، که خود این موضوع باعث می‌شود تا تشخیص موضوع مورد علاقه و پیدا کردن وایت پیپر موردنیاز برای مخاطبان آسان‌تر شود.

نحوه خواندن وایت پیپر

هنگام خواندن وایت پیپر باید ویژگی‌های خاصی مد نظرمان باشد. اول از همه این که باید از خودمان بپرسیم که این پروژه باعث تحقق بخشیدن به چه هدفی می‌شود؟ بخش مهم یک وایت پیپر، هدف و عملکرد اصلی آن پروژه است. باید دید که پروژه چه موضوعی را پوشش می‌دهد. آیا هدف آن ایجاد یک پلتفرم برای توسعه‌دهندگان دیگر است و یا این که به هنرمندان و فعالان در عرصه‌ای مانند رمزارز پاداش می‌دهد؟ یک وایت پیپر مناسب باید جوابگوی چنین سوالاتی باشد.

وایت پیپرها وجهه اصلی پروژه‌ها هستند. باید دید که آیا تیم‌های قانونی آن‌ها تمام تلاش خود را برای ایجاد اسناد واضح و قابل درک انجام می‌دهند یا خیر. اگر توضیحات ارائه شده مبهم باشند و یا در پشت هزاران اصطلاح فنی پنهان شوند، این موضوع معمولا نشان‌دهنده این مسأله است که پروژه احتمالا هدف یا ارزش خاصی ندارد.

نکته بعدی این است که باید ببینیم پروژه دارای وایت پیپر باعث حل چه مشکلی می‌شود؟ یک پروژه مربوط به ارز دیجیتال باید به وضوح دلیل ایجاد آن را توضیح دهد. این که چه مشکلی را حل می‌کند و مهم‌تر از همه، آیا این یک مشکل واقعی است یا ساختگی؟ پروژه‌های متعددی فقط به خاطر احتمال سودآوری آن ایجاد می‌شوند. چنین پروژه‌هایی در پی حل مشکلاتی هستند که وجود خارجی ندارند یا آن‌قدر خاص هستند که فقط تعداد انگشت شماری از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

هنگام خواندن وایت پیپر به دنبال پیدا کردن ارتباط راه‌حل ارائه شده با مشکل فعلی باشید و ببینید که آیا روند جهانی خاصی وجود دارد که به چنین راه‌حلی نیاز داشته باشد یا خیر. حتما استدلال‌های انجام شده را به دقت بررسی کنید تا دامنه واقعی مشکل را درک کنید. تحقیقات خود را انجام دهید و در صورت نیاز از منابع دیگر استفاده کنید.

بعد از بیان واضح مشکل موجود، آن چه باید به آن توجه داشته باشید این است که پروژه دقیقا چگونه برای حل آن اقدام می‌کند. این بخش معمولا فنی‌تر است؛ زیرا توضیح می‌دهد که چگونه فناوری پشت پروژه می‌تواند به دستیابی اهداف اولیه آن کمک کند. این بخش هم‌چنین باید توجیه کند که چرا پروژه دقیقا باید بر روی بلاکچین ساخته شود. آیا ایجاد یک فناوری غیرمتمرکز گران قیمت واقعا به نفع پروژه است؟ چون همه راه حل‌ها به بلاکچین نیاز ندارند. برخی پروژه‌ها ممکن است فقط از آن به عنوان یک فناوری مد روز برای روپوشانی یک مدل تجاری معمولی یا نامنظم استفاده کنند.

در قسمت توکن نگران اصطلاحات لیست شده نباشید. این عبارات کلیدی توضیح می‌دهند که توکن‌ها چه نقشی در کسب‌ و کار یک پروژه دارند و پتانسیل رشد آن‌ها چگونه است. این به شما امکان می‌دهد تا ارزش این توکن در آینده را درک کنید. هر چه یک توکن دارای ویژگی‌های کاربردی واضح‌تری باشد، ارزش آن بیشتر می‌شود. بسیاری از معامله‌کنندگان، ارزهای دیجیتال را به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنند، به این امید که ارزش آن‌ها افزایش یابد. معمولا بهتر است که مقاله حاوی استدلال‌هایی باشد که کاربران را تشویق کند تا توکن‌ها را در بلندمدت در سبد سهام خود نگه دارند. اگر هیچ انتظاری در رابطه با توکن وجود نداشته باشد، این توکن به یک دارایی مبتنی بر سود تبدیل می‌شود و کاربران به محض کاهش قیمت، آن را از لیست خود حذف می‌کنند.

آخرین نکته هم مربوط به نقشه راه و تیم تشکیل‌دهنده پروژه است. نقشه راه یک ویژگی مهم است که به نظارت بر تکامل پروژه‌ها کمک می‌کند و بنابراین شما را قادر می‌سازد تا انتظارات واقع‌بینانه‌ای داشته باشید.

عرصه ارز دیجیتال پر از کلاهبردارانی است که از نام‌های بزرگ و بیوگرافی جعلی برای تبلیغ پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل بهتر است تا پروفایل‌های لینکدین و سایر رسانه‌های اجتماعی تیم مربوط به پروژه را بررسی کنید. تعداد فالوئرهای زیاد اما منفعل، نشان‌دهنده یک حساب کاربری جعلی است.

جمع‌بندی

مسأله وایت پیپر در حوزه صنعت و تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است. این سند که نشان‌دهنده اهداف و توضیحات اصلی مربوط به یک طرح پیشنهادی است، برای توسعه یک پروژه ارز دیجیتال بسیار مهم است و اگر مطالب آن درست و واضح نوشته شود، می‌تواند کاربران زیادی را برای حمایت از این موضوع مهم به خود جذب کند. در این متن شما را با مفهوم وایت پیپر، کاربرد آن در صنعت و تجارت و هم‌چنین اجزای تشکیل‌دهنده آن آشنا کردیم. علاوه بر این، در بخش آخر مقاله به نکاتی اشاره کردیم که در هنگام خواندن یک وایت پیپر از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

منابع این نوشته در «رده» موجود است

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی