رده بررسی آشنایی با انواع روش‌ها و زمان انتقال وجه بانکی

آشنایی با انواع روش‌ها و زمان انتقال وجه بانکی

بررسی

معرفی انواع سامانه‌های انتقال وجه در شبکه بانکی، زمان انتقال وجه در هر یک و مزیت‌های هر کدام از این روش‌های جابه‌جایی پول

نویسنده: رضا عبدی
25 آذر 1402

انتقال وجه بانکی به حساب‌های دیگر بیشترین موارد استفاده را بین مشتریان بانکی دارد. انتقال وجه بانکی در زندگی روزمره ما اثرگذاری پررنگی دارد؛ تصور کنید حقوق و دستمزد همه ما در بستر همین انتقال پول بانکی سر هر ماه به حساب‌مان واریز می‌شود. یا پرداخت خیلی از خریدهای آنلاین را از طریق انتقال وجه اینترنتی تکمیل می‌کنیم و کلی کار دیگر. پس بد نیست انواع روش‌های انتقال پول و مزایای هر کدام را بدانیم تا با مناسب‌ترین راه، انتقال پول بانکی را  انجام دهیم.

روش‌های مختلف انتقال وجه از حسابی به حساب دیگر

یکی از بیشترین دلایلی که برای انجام کار سراغ یکی از سامانه‌های آنلاین بانکی می‌رویم، انتقال وجه بانکی است. برای همین هم انواع روش‌های انتقال پول وجود دارد که هر کدام مزیت و ویژگی خاصی دارند. از اپلیکیشن‌های بانکی که آسان‌ترین روش انتقال پول اینترنتی به حساب می‌آیند اما محدودیت در مبلغ انتقال پول را دارند، تا سامانه‌هایی که سقف انتقال خیلی بالایی دارند، اما آنی و لحظه‌ای نیستند.

انتقال پول از طریق شعبه

اگر هنوز از روش سنتی رفتن به بانک و انتقال پول استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید اگر حساب مقصدی که قصد انتقال پول به آن را دارید، در همان بانک خودتان است یا بانکی دیگر.

زمانی که حساب شخص دوم در بانک ما باشد

اگر کسی که می‌خواهید پول را به حسابش منتقل کنید، در همان بانک خودتان حساب داشته باشد و قصد انتقال پول را از طریق داخل شعبه دارید، کارتان خیلی ساده است، تنها کافی است وارد شعبه شوید و کارت ملی همراه ببرید. هر چند روش حضوری رفتن تا شعبه و انتقال پول از داخل بانک هم وقتگیر است و هم معطلی زیادی داخل بانک دارد، اما هم همان لحظه و آنی پول را انتقال می‌دهید، هم امکان انتقال هر مقدار پول را – بدون سقف – دارید.

زمانی که حساب شخص دوم در بانک دیگری باشد

اگر حساب بانکی مقصد شما در بانکی دیگر است، اول از همه باید شماره شبای حساب بانکی همان حساب را داشته باشید. بعد هم یکی از روش‌های انتقال پول پایا و ساتنا را انتخاب کنید. دو سامانه انتقال پول که هر کدام سقف انتقال مشخصی دارند که در بخش خودشان آنها را توضیح می‌دهیم. روش دیگری هم برای انتقال پول از بانکی به بانک دیگر وجود دارد؛ پرداخت 5 هزار تومان و گرفتن چک رمزدار بانکی و دادن آن به فردی است که قصد انتقال پول به او را دارید.

از کجا بفهمیم چه کسی به حسابمان پول واریز کرده است؟

انتقال وجه بانکی در شعبه بانک از طریق کارت

برای انتقال پول با کارت بانکی‌تان دو راه پیش رویتان است؛ راه اول انتقال وجه از خودپرداز است که سقف انتقال پول تا 10 میلیون تومان را دارد. روش دوم هم رفتن داخل شعبه و انتقال پول با کارت بانکی از داخل بانک است؛ با این روش تا 15 میلیون تومان امکان انتقال پول را خواهید داشت. برای انتقال کمتر از یک میلیون تومان، ۵۰۰ تومان و به ازای هر یک میلیون تومان اضافه، ۲۰۰ تومان به علاوه ۵۰۰ تومان اولیه بابت کارمزد انتقال وجه بانکی ازتان گرفته می‌شود.

انتقال پول با استفاده از دستگاه خودپرداز

اگر هنوز تن به تکنولوژی و گوشی‌های موبایل هوشمند و دنیای اینترنت نداده‌اید، ساده‌ترین کار برایتان رفتن تا یکی از خودپردازها و انتقال پول به روش کارت به کارت است. با همراه داشتن شماره کارت بانکی حساب مقصد تا 10 میلیون تومان می‌توانید پول جابه‌جا کنید. واریز پول هم آنی و در همان لحظه انجام می‌شود. البته سقف و کارمزد انتقال پول در این نوع انتقال وجه بانکی بستگی به حساب مقصد در هر کدام از بانک‌ها و  خودپرداز آن بانک دارد، چون هر کدام سقف متفاوتی برای انتقال پول در این روش گذاشته‌اند.

انتقال وجه از طریق سامانه شتاب

رایج‌ترین روش برای جابه‌جایی پول که مردم به آن کارت‌ به‌ کارت می‌گویند، از طریق سامانه شتاب انجام می‌شود. برای انتقال پول از طریق شتاب، تنها به شماره کارت بانکی مقصد نیاز دارید و شماره شبا برای واریز پول به کارتان نمی‌آید. البته انتقال وجه بانکی از طریق سامانه شتاب محدودیت‌هایی مثل سقف انتقال دارد؛ از 3 میلیون تومان در اپلیکیشن‌های پرداخت تا 10 میلیون تومان در اینترنت بانک و موبایل بانک. انتقال وجه از طریق سامانه شتاب از داخل شعبه بانک هم تا سقف 15 میلیون تومان خواهد بود. محدودیت سقف انتقال مهمترین نقطه ضعف انتقال پول از طریق شتاب است.

انتقال وجه از طریق سامانه ساتنا

ساتنا مخفف سامانه تسویه ناخالص آنی است و برای انتقال وجه با مبالغ بالا کاربرد دارد. از زمان شروع به کار سامانه ساتنا، اکثر مشتریان به جای چک رمزدار بانکی از این روش استفاده می‌کنند و روال جابه‌جایی پول بسیار راحت‌تر شده است. یکی از نکات مهمی که هنگام انتقال پول با ساتنا باید به آن توجه کنید، دوره‌های انتقال پول توسط بانک است. ساعت شروع به کار سامانه ساتنا هم‌زمان با ساعت شروع به کار شعب بانک‌ها خواهد بود. انتقال پول ساتنا از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۴:۳۰ روزهای کاری به حساب مقصد واریز می‌شود.

ساتنا برای انتقال پول با مبلغ ۵۰ میلیون تومان به بالا استفاده می‌شود و تا ۲۰۰ میلیون تومان در روز می‌توانید پول انتقال دهید. اگر می‌خواهید با استفاده از ساتنا و بدون محدودیت پول جابه‌جا کنید، باید به شعب بانک مراجعه کرده و مستندات و مدارک لازم مبنی بر وقوع یک معامله یا یک رویداد مالی را ارائه دهید.

نکته: انتقال وجه با ساتنا در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. اگر پاسخگویی از بانک مقصد سریع باشد، واریز وجه معمولاً 20 دقیقه تا نیم ساعت طول می‌کشد. به همین خاطر گفته می‌شود که مدت زمان انتقال وجه با ساتنا به صورت آنی انجام می‌شود.

انتقال وجه از طریق سامانه پایا

پایا یا سامانه اتاق پایاپای الکترونیک یک سامانه انتقال وجه جهت پرداخت بانک به بانک است. این سامانه برای جابه‌جایی پول با مبالغ کم (از یک ریال تا ۱۰۰ میلیون تومان) و تعداد دفعات زیاد، با استفاده از شماره شبا، طراحی شده است. برخلاف حواله ساتنا، حواله پایا غیرآنی است؛ به این معنی که زمان واریز وجه به شماره حسابی که مبلغی به آن پایا شده است، به زمان ایجاد درخواست پایا بستگی دارد. انتقال وجه از طریق پایا طی سیکل‌های پایا انجام می‌شود. در ادامه می‌توانید این سیکل‌ها و ساعات انتقال وجه پایا را مشاهده کنید:

چرخه اول: ساعت ۳:۴۵ جهت تسویه تراکنش‌های شاپرکی و غیرشاپرکی

چرخه دوم: ساعت ۱۰:۴۵

چرخه سوم: ۱۳:۴۵

چرخه چهارم: ساعت ۱۸:۴۵

همه درخواست‌های ثبت‌شده در این دوره‌ها توسط سامانه پردازش می‌شوند. مثلاً اگر حواله پایا را در ساعت 11 صبح ثبت کنید، این حواله در سیکل پایای 13:45 در سامانه پردازش شده و سپس به حساب مقصد واریز می‌شود.

نکته: فقط حواله‌هایی در سیکل پردازش می‌شوند که 45 دقیقه قبل از شروع سیکل ثبت شده باشند. مثلاً اگر می‌خواهید حواله پایای شما در ساعت 10:45 پردازش شود، باید قبل از ساعت 10 آن را ثبت کرده باشید. حواله‌هایی که در دوره زمانی 10 الی 10:45 ثبت شوند، در سیکل 13:45 پردازش می‌شوند.

اگر حواله پایا را تا قبل از پایان ساعت و دوره کاری بانک صادر کنید، همان روز به حساب مقصد واریز می‌شود. حواله‌های پایای صادر شده بعد از ساعت کاری هم، در اول وقتِ روز کاریِ بعدی پردازش شده و به حساب مقصد واریز می‌شوند.

حواله‌های ثبت شده در روزهای تعطیل و جمعه‌ها هم فقط یک بار در روز و در ساعت 13:45 پردازش می‌شوند. البته مبالغ پردازش‌شده در تعطیلات به حساب مقصد واریز نمی‌شوند. این مبالغ در روزِ بعد از تعطیلات در اولین سیکل (ساعت 3:45) به حساب مقصد واریز می‌شوند.

سقف برداشت روزانه از هر کارت بانکی

سامانه پل

سامانه پل مخفف پرداخت لحظه‌ای است. این سامانه شرایطی را فراهم آورده تا کاربران بتوانند تا سقف ۱۵ میلیون تومان را به صورت آنی و لحظه‌ای به حساب دیگران انتقال دهند. استفاده از  سامانه پل از سه طریق مراجعه حضوری به بانک، اینترنت بانک و موبایل بانک فراهم شده است. اگر مشتری بخواهد به صورت غیرحضوری از این سامانه استفاده کند، یک پیامک برای گرفتن تاییدیه به شماره موبایل او ارسال می‌شود و عملیات بانکی را امکان‌پذیر می‌کند. با سامانه پل در هر ساعت شبانه‌روز می‌توان تا سقف 15 میلیون تومان پول واریز کرد. برای انتقال پول به شماره حساب مقصد نیاز دارید. پول هم همان لحظه به حساب مقصد واریز می‌شود.

زمان انتقال وجه بانکی

انتقال وجه از طریق سامانه شاپرک

هر جا عبارت انتقال وجه از طریق سامانه شاپرک را دیدید، بدانید منظورشان همان انتقال وجه از طریق کارت‌های بانکی است. جزئیات انتقال پول از طریق کارت‌های بانکی را هم بالاتر توضیح دادیم.

انتقال وجه از طریق سامانه چکاوک

سامانه چکاوک در واقع سامانه‌ای است که تصویر چک‌های بانکی را بین بانک‌های مختلف جابه‌جا می‌کند. پس اگر از بانک خودتان چک رمزدار بانکی گرفته‌اید، در واقع تصویر چک شما از طریق سامانه چکاوک هم برای بانک مقصد قابل مشاهده است. شیوه کار به این صورت است: شما چک را به بانک می‌دهید. بانک هم بعد از اسکن چک، تصویر آن را به همراه شماره حساب و نام دریافت‌کننده به سامانه منتقل کرده و پس از تایید شعبه، تصویر چک به همراه اطلاعات مورد نیاز به بانک بدهکار‌ منتقل‌ می‌شود. شعبه پرداخت کننده هم بعد از بررسی اطلاعات چک را نقد می‌کند.

انتقال وجه بانکی از طریق اپلیکیشن

انتقال پول اینترنتی از طریق اپلیکیشن‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: اول اپلیکیشن‌های پرداخت که معروف‌ترین‌هایشان آپ و تاپ و چند تای دیگر هستند. دسته دوم هم اپلیکیشن‌های هر کدام از بانک‌ها هستند که در واقع بانک دیجیتال به حساب می‌آیند و امکان انتقال پول را برای مشتری‌هایشان فراهم می‌کنند. سقف انتقال پول در اپلیکیشن‌های پرداخت 5 میلیون تومان و سقف انتقال در اپلیکیشن‌های بانکی هم 10 میلیون تومان است.

انتقال وجه از طریق درگاه پرداخت اینترنتی

برای انتقال وجه در دنیای اینترنت باید سراغ درگاه‌های پرداخت اینترنتی رفت؛ درگاه‌های پرداخت اینترنتی در واقع رابط بین فروشندگان محصولات اینترنتی و کسب‌وکارهای آنلاین و مشتریان آن‌ها هستند و بعد از کسر مبلغ از حساب خریدار آن را به حساب فروشنده انتقال می‌دهند. درگاه‌های پرداخت اینترنتی هم دو دسته هستند؛ درگاه پرداخت مستقیم، درگاه پرداخت واسط.

انتقال پول از طریق شماره‌گیری کد  USSD

با این‌که این روش بعد از فراگیر شدن اینترنت کارایی خاصی ندارد، اما هنوز هم برخی بانک‌ها امکان انتقال پول را از طریق کد USSD دارند. انتقال وجه در این روش نیاز به نصب هیچ برنامه‌ای ندارد و اینترنت هم نمی‌خواهد و سریع است. اما باید کارت‌ بانکی خودتان را در سامانه پیوند بانک مرکزی تعریف کنید تا امکان استفاده از سرویس  USSDرا داشته باشید. البته این را هم بگوییم که این روش انتقال پول امنیت پایین‌تری نسبت به همه روش‌های دیگر دارد و بیشتر بانک‌ها دیگر این سرویس را ارائه نمی‌دهند.

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

6 دیدگاه
  1. Tony می‌نویسد

    سلام
    من از خدمات بانک ملت استفاده می‌کنم، آیا امکان این رو دارم تا از خودپرداز بانک ملت حواله پایا به مبلغ 15 میلیون انجام بدم. چون امتحان کردم حدمجاز مبلغ زد.

  2. هادی می‌نویسد

    سلام
    خداقوت
    ممنون از توضیحات خوبتون.
    پیروز و سربلند باشید

  3. رضا می‌نویسد

    سلام متشکرم از توضیحاتی که همه در جریان هستند آیا بهتر نبود علل ودلایلی که باعث میشود واریزی دیرتر به حساب بیاید داده شود ایا امکان دارد واریز بشود وتا دوروزبه حساب نیاید تا کارگری دچار هزار مشکل دیگر نشود

  4. ف می‌نویسد

    خوبید خسته نباشید توضیحات کامل بود

    1
  5. حسین می‌نویسد

    با سلام و احترام
    نمیدونم واقعا چطور خوب بودنتون رو توصیف کنم
    هم نسبت به ۹۰ درصد مراجع اطلاعاتی تو زمینه کاری سایتتون کامل‌تر و هم بهتر هستید
    دعا میکنم برای دست اندرکاران رده عزیز که همیشه عالی بمونن، عالی پیش برن و عالی تر هم بشن

    2
  6. علی می‌نویسد

    عالی بود. ممنون از توضیحات کامل و مفیدتون

    2
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد