رده ویکی رده ارز منشا یعنی چه؟

ارز منشا یعنی چه؟

ویکی رده

درباره ارز منشا چقدر می‌دانید؟ این‌که منشا ارز در سامانه جامع تجارت چیست و تعیین آن در مراحل ترخیص کالا چطور انجام می‌شود؟

نویسنده: محمد امیرپور
13 بهمن 1400
منشا ارز

منشا ارز چیست؟

تمام واردکنندگان کالا و شرکت‌های تجاری‌ای که قصد واردات به کشور را دارند، برای پروسه خرید کالا و وارد کردن آن به کشور، نیاز به ارز بین المللی یعنی دلار دارند. اصطلاح منشا ارز هم با وجود اینکه کمی ناآشنا و پیچیده به نظر می‌رسد، اما در واقع به معنای محلی است که دلار لازم برای واردات کالا را به شرکت‌های تجاری می‌دهد. حالا چرا منشا ارز اهمیت زیادی دارد؟ چون بانک مرکزی باید نسبت به محل تامین ارزی که برای واردات این کالاها اختصاص پیدا می‌کند، نظارت کامل داشته باشد. برای همین هم واردات کالا‌ در سامانه‌های گمرکی، بعد از گرفتن استعلام از بانک مرکزی انجام می‌شود.

همه چیز درباره دریافت ارز مسافرتی

ارز منشا داخلی چیست؟

هر وقت درباره ارز منشا داخلی شنیدید، بدانید که خبری از اسکناس نیست. در واقع ارز منشا داخلی حواله‌ای ارزی است که قابلیت انتقال از داخل به خارج از کشور را هم ندارد و تنها قابل معامله بین بانک‌های داخلی است. به خاطر همین محدودیت هم ارز منشا داخلی ارزش پایین‌تری از ارز منشا خارجی در دنیای صادرات و واردات دارد. قیمتگذاری آن هم بر پایه عرضه و تقاضا و قیمت توافقی نرخ‌گذاری می‌شود.

قیمت ارز مسافرتی

ارز منشا خارجی چیست؟

بانک مرکزی با اطمینان از بازگشت ارز کالای صادراتی فروخته شده به کشور، به تاجر یا شرکت صادرکننده اعتبار ارز با منشا خارجی می‌دهد. در زمان ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت که به سامانه منشا ارز هم معروف است، واردکننده کالا باید به قسمت نحوه تامین ارز برود و در آنجا مشخص کند از چه محلی می‌خواهد ارز آن کالا را تامین کند؛ ارز منشا داخلی یا ارز منشا خارجی.

جدول قیمت همه ارزها

کد ساتا چیست؟

اعتبارسنجی بین اسنادی که بانک‌ها به متقاضیان می‌دهند، با سامانه جامع تجارت گمرک از طریق کد 14رقمی انجام می‌شود که به آن کد ساتا گفته می‌شود. انطباق کلیه اسناد بانکی که در سایت گمرک بارگذاری می‌شود، از طریق همین کد ساتا انجام خواهد شد. پس لازم است قبل از رفتن به گمرک، متقاضی اقدام به گرفتن کد ساتا از بانک کند تا در بررسی‌های گمرکی دچار مشکل نشود. در حقیقت در فرایند ثبت منشا ارز در سامانه جامع تجارت و گرفتن کد ساتا، بانک تایید می‌کند کالای مورد نظر از کدام محل تامین ارز شده است و همین‌طور میزان واردات کالا با ارز تخصیص داده شده مطابقت دارد یا نه.

نحوه تعیین منشا ارز برای ثبت سفارش بانکی و غیربانکی

برای ثبت سفارش‌های بانکی و غیربانکی پس از انجام مراحل ثبت سفارش و ارائه اسناد حمل بار به بانک عامل، باید منشا ارز ثبت شود. هنگام ثبت سفارش کالا یا اظهار حمل در سامانه جامع تجارت که به سامانه منشاء ارز هم شناخته می‌شود، به قسمت نحوه تامین ارز رفته و محل تخصیص ارز برای کالای مورد نظر را انتخاب می‌کنید. اگر منشا ارز کالا برای بانک منطقی نباشد، می‌تواند نسبت به ابطال منشا ارز اقدام کند و در صورت مشخص نبودن محل تامین ارز، صاحب کالا باید پاسخگو باشد.

تعیین منشا ارز ثبت سفارش‌های غیربانکی

  • وارد سامانه جامع تجارت شوید و از منوی سمت راست به ترتیب عملیات ارزی، مدیریت عملیات ارزی غیربانکی و تعیین منشا ارز را انتخاب کنید.
  • در قسمت تعیین منشا ارز، از قسمت کد ثبت سفارش، شماره ثبت سفارش کالای مورد نظر را وارد کنید. بعد هم دکمه ایجاد منشا ارز جدید را بزنید.
  • در فهرستی که روبه‌روی شما باز می‌شود، کالای مورد نظر را انتخاب کرده و بخش‌هایی مانند وزن، وزن خالص، وزن ناخالص، تعداد و مقدار را وارد کنید.
  • با اضافه کردن شماره و تاریخ بارنامه، روی بخش «افزودن به لیست» کلیک کنید.
  • در این مرحله باید اطلاعات منشا ارز را وارد کنید؛ روی یکی از سه پنجره صرافی، واردات و صادرات و ارز با منشا خارجی بزنید.
  • در آخر با کلیک روی پنجره «استعلام از بانک مرکزی» در انتظار تایید سفارش از سوی بانک می‌مانیم.

تعیین منشا ارز ثبت سفارش‌های بانکی

برای تعیین منشا ارز سفارش‌های بانکی هم باید مراحل بالا را طی کنید و تفاوتی با ثبت سفارش‌های غیربانکی ندارد. تنها تفاوت سفارش‌های بانکی و غیربانکی این است که بعد از ثبت سفارش بانکی، باید اسناد حمل را به بانک تحویل بدهید و بعد از آن نسبت به تعیین منشا ارز اقدام کنید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی