رده تعریف و آموزش رمز ارز علت ریزش و نوسان ارز دیجیتال

علت ریزش و نوسان ارز دیجیتال

تعریف و آموزش رمز ارز

پاسخ به سوال‌ها درباره علت افزایش یا کاهش ارز دیجیتال و آینده این بازار

نویسنده: رضا عبدی
4 بهمن 1400
ریزش ارز دیجیتال

هرچند آگاهی از عواملی که باعث افزایش و کاهش قیمت‌ها می‌شود به این معنی نیست که می‌توانید بازار را به‌طور کامل پیش‌بینی کنید اما این اطلاعات کمک زیادی به شما می‌کند تا فقط در پروژه‌های ارز دیجیتالی که مطمئن هستند سرمایه‌گذاری کنید و از ریزش ارز دیجیتال یا نوسان ارزهای دیجیتال شگفت‌زده نشوید.

نوسانات مداوم قیمت در بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است تا این سؤال برای افراد پیش بیاید که به عنوان مثال چرا قیمت بیت کوین کاهش و افزایش می‌یابد؟ اگر شما جزو آن دسته از معامله‌گران یا سرمایه‌گذاران رمزارزها هستید که هنوز نمی‌دانید چه چیزی باعث بالا و پایین رفتن قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود، این مطلب می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

جدول قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال

دلایل ریزش یا افزایش قیمت ارز دیجیتال چیست؟

چندین عامل تعیین‌کننده وجود دارد که می‌تواند به شناسایی عوامل مؤثر بر ریزش ارز دیجیتال، نوسان کریپتوکارنسی‌ها یا تغییرات قیمت رمزارزها کمک کند و می‌توان آن‌ها را به ۴ عامل اصلی تقسیم‌بندی کرد.

1. مبانی پروژه

أصول و مبانی پروژه یک رمزارز می‌تواند به درک این موضوع که آیا آن ارز دیجیتال ارزش ذاتی دارد یا خیر کمک کند. به زبان ساده، مبانی پروژه یک ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند تا بتوانید ارزش آن را اندازه‌گیری کنید. هدف اصلی مبانی پروژه این است که شما بتوانید تصمیم بگیرید که آیا آن ارز دیجیتال بیش از حد ارزش‌گذاری شده است یا خیر. توجه داشته باشید که این به آن معنا نیست که شما به آینده ارز‌های دیجیتال ‌امیدی ندارید. به عبارت دیگر، شما به عنوان یک سرمایه‌گذار فقط محتاط و مراقب هستید.

هنگام تجزیه و تحلیل بنیادی برای تعیین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال، باید وایت پیپر آن را مطالعه کنید تا همه چیز را در مورد آن بدانید. جدای از خواندن وایت پیپر رمزارز، باید دقت بیشتری خرج شناسایی احتمال کلاهبرداری کنید. با این کار می‌توانید از واقعی بودن اطلاعات منتشر شده اطمینان حاصل کنید.

۳ معیار برای ارزیابی مبانی پروژه ارز‌های دیجیتال وجود دارد که می‌تواند به شما در این پروسه کمک کند. این معیار‌ها عبارتند از:

معیار‌های زنجیره

سرمایه‌گذاران باید داده‌های بلاکچین رمزارزها را در سایت‌های داده‌ای ارز دیجیتال مانند CoinMarketCap و Coingecko  بررسی کنند تا تصمیمات بهتری برای سرمایه‌گذاری بگیرند. عوامل اصلی که باید آن‌ها را در نظر گرفت عبارتند از:

  • تعداد معاملات انجام شده در یک زمان خاص
  • ارزش معاملات انجام شده در یک زمان معین
  • تعداد افراد حاضر در شبکه بلاکچین
  • کارمزد تراکنش‌های انجام شده
  • نرخ هش

هنگام تجزیه و تحلیل بنیادی برای تعیین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال، باید وایت پیپر آن را مطالعه کنید تا همه چیز را در مورد آن بدانید. جدای از خواندن وایت پیپر رمزارز، باید دقت بیشتری خرج شناسایی احتمال کلاهبرداری کنید. با این کار می‌توانید از واقعی بودن اطلاعات منتشر شده اطمینان حاصل کنید

معیار‌های پروژه

این معیار به شما کمک می‌کند تا عملکرد تیم را ارزیابی کنید. عوامل مربوط به این معیار عبارتند از:

  • وایت پیپر
  • اعضای تیم
  • رقیبان پروژه (توضیحات بیشتر در این باره را در ادامه خواهیم گفت)

معیار‌های توکن

معیار‌های توکن پروژه ارز‌های دیجیتال به شما بینشی درباره نحوه توزیع کوین از زمان شروع و هم‌چنین ارزش بازار فعلی آن می‌دهد. عواملی که به ارزیابی شما در این زمینه کمک می‌کند عبارتند از:

  • ارزش بازار توکن
  • نقدینگی و حجم
  • مکانیزم تأمین
  • نحوه تأمین توکن

این مربوط به نحوه کار تیم برای عرضه توکن‌های جدید به بازار می‌شود. تیم باید یک روش منطقی برای صدور توکن‌ها برای استفاده عمومی داشته باشد. نبود نحوه و روش عرضه توکن مناسب بر قیمت آن و ریزش ارز دیجیتال تأثیر خواهد گذاشت و در نتیجه سرمایه‌گذاران خسارت‌های زیادی متحمل خواهند شد. به هنگام بررسی نحوه عرضه توکن باید به ۳ معیار اصلی توجه کنید که این معیار‌ها عبارتند از:

حداکثر عرضه

حداکثر میزان عرضه یک ارز دیجیتال به مقدار کوینی اشاره دارد که در طول عمر آن وجود خواهد داشت. این به گونه‌ای طراحی شده است که وقتی توکن به حداکثر میزان عرضه رسید، تولید یا استخراج کوین جدید به طور خودکار متوقف می‌شود. برای مثال، بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده است که حداکثر عرضه ۲۱ میلیون کوین را داشته باشد. زمانی که استخراج‌کنندگان موفق به استخراج آخرین کوین شوند، عرضه قطع می‌شود و بیت کوین دیگری تولید نمی‌شود.

عرضه کل

این شامل تعداد کل کوین‌هایی می‌شود که در حال حاضر موجود هستند، از جمله توکن‌های قفل شده و در گردش. یعنی شامل کوین‌هایی که به حداکثر عرضه رسیده‌اند نمی‌شود. شما باید حواستان به توکن‌های قفل شده باشد تا مطمئن شوید که چه زمانی وارد بازار می‌شود. هنگامی که مقدار قابل توجهی از توکن منتشر شد، انتظار می‌رود که قیمت آن کاهش پیدا کند و برعکس. یعنی بر ریزش ارز دیجیتال یا نوسان قیمت ارزهای دیجیتال بسیار موثر است

عرضه در گردش

عرضه در گردش یک توکن به مقدار ارز دیجیتالی اشاره دارد که در حال حاضر برای مقاصد تجاری در بازار وجود دارد و این شامل کوین‌های قفل شده نمی‌شود. از معیار عرضه در گردش برای اندازه‌گیری میزان سرمایه بازار ارز دیجیتال استفاده می‌شود که از ضرب تعداد ارز‌های دیجیتالِ در گردش در قیمت دارایی به دست می‌آید.

بعضی از رویداد‌ها در تاریخچه اکثر ارز‌های دیجیتال وجود دارد که همیشه بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. برای مثال، هاوینگ بیت‌کوین رویدادی است که هر ۴ سال یکبار رخ می‌دهد و طی آن نرخ ساخت واحدهای جدید بیت‌کوین کاهش می‌یابد. برای استفاده از این فرصت به نحو احسن می‌توانید به نقشه راه رمزارز نگاه کنید تا از به‌روز‌رسانی‌های آتی در نظر گرفته شده آن مطلع شوید

2. به‌روز‌رسانی‌های پروتکل و رویدادها

به‌روز‌رسانی‌هایی که قرار است در آینده انجام شود و رویدادها عواملی هستند که می‌توانند باعث افزایش یا کاهش قیمت رمزارزها و ریزش و نوسان ارز دیجیتال شوند. اگر به‌روز‌رسانی‌ها و تغییرات مثبتی در یک رمزارز ایجاد شود و ویژگی‌های آن از جمله کارایی و پشتیبانی آن در بازار‌های مختلف بهتر و بیشتر شود، سرمایه‌گذاران بیشتر برای خرید آن اقدام خواهند کرد و در نتیجه قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. با این حال، اگر به‌روز‌رسانی‌های آتی به پذیرش گسترده توکن کمکی نکند، سرمایه‌گذاران مجبور می‌شوند تا دارایی‌های خود را در صرافی‌های مختلف بفروشند و به همین دلیل قیمت آن شدیدا کاهش پیدا می‌کند.

بعضی از رویداد‌ها در تاریخچه اکثر ارز‌های دیجیتال وجود دارد که همیشه بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. برای مثال، هاوینگ بیت‌کوین رویدادی است که هر ۴ سال یکبار رخ می‌دهد و طی آن نرخ ساخت واحدهای جدید بیت‌کوین کاهش می‌یابد. در این فرآیند، پاداشی که استخراج‌کنندگان دریافت می‌کنند نصف می‌شود. کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال بر این باورند که این رویداد همیشه باعث افزایش قیمت این دارایی دیجیتالی می‌شود. برای استفاده از این فرصت به نحو احسن می‌توانید به نقشه راه رمزارز نگاه کنید تا از به‌روز‌رسانی‌های آتی در نظر گرفته شده آن مطلع شوید.

3. رقابت

هنگام شروع کار با ارز دیجیتال، بهتر است که رقیبان رمزارز انتخابی خود را شناسایی و با هم مقایسه کنید تا ببینید که آیا توکن شما به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خیر. معامله گران به احتمال زیاد زمانی که بدانند یک توکن با رقیبان خود هم تراز نیست آن را می‌فروشند و این باعث ریزش ارز دیجیتال می‌شود.
با پرسیدن ۲ سؤال اصلی زیر می‌توانید قدرت رقابتی یک پروژه را در بازار ارزیابی کنید:

ارز دیجیتال انتخابی شما چند رقیب دارد؟ و دلیل ادامه آن‌ها برای رقابت چیست؟

با این حال اگر رقیبان زیادی داشته باشد، شانس پذیرش گسترده پروژه کم‌تر و محدود می‌شود. روشی که سازندگان ارز دیجیتال برای تسلط پیدا کردن در بازار در نظر دارند می‌تواند تعیین‌کننده تمایل مردم به ادامه خرید در این پروژه باشد.

4. اخبار عمومی و رویداد‌های بازار

این مورد به عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عامل دخیل در افزایش یا کاهش قیمت رمزارزها خصوصا بیت‌کوین شناخته می‌شود. مهم نیست که مبانی ارز‌های دیجیتال و عرضه توکن چقدر عالی و کامل باشد زیرا اخبار صنعت و رویداد‌های بازار، ارزش آن را تعیین خواهد کرد. به دلیل اتفاقاتی که خارج از کنترل فعالان در صنعت رخ می‌دهد ممکن است همه چیز در یک لحظه تغییر کند. ممکن است مقامات و تنظیم‌کنندگان مالی تصمیم بگیرند که فعالیت‌های مربوط به رمزارزها را از لحاظ قانونی محدود کنند که در این صورت، افت قیمتی رمزارزها دور از انتظار نیست. دقیقا همان اتفاقی که در 21 ژانویه 2022 شاهدش بودیم.

بازار رمزارزها در اوایل روز جمعه 1 بهمن بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازاری خود را از دست داد و دچار ریزش ارز دیجیتال شدید شد. قیمت بیت‌کوین به زیر ۴۰ هزار دلار رسید و اتریوم نیز به محدوده قیمتی 2500 دلار نزول کرد. گفته می‌شود که این کاهش قیمت‌ها نتیجه پیشنهاد ممنوعیت رمزارزها توسط بانک مرکزی روسیه بوده است.

اما به طور مشابه، اگر مقامات دولتی و شرکت‌ها اعلام کنند که یک ارز دیجیتال خاص را به رسمیت می‌شناسند، قیمت آن دارایی به سرعت افزایش خواهد یافت. با این که نمی‌توانید ماهیت به‌روز‌رسانی‌ها و تأثیر آن‌ها بر قیمت دارایی موردنظر خود را دقیق مشخص کنید اما توصیه می‌شود که از آخرین به‌روز‌رسانی‌ها و تحولات اخبار در رسانه‌های مختلف مرتبط با رمزارزها مانند Cointelegraph، CoinDesk، Coinfomania  و خبرگزاری‌های مشابه مطلع باشید.

روش‌های نقد کردن بیت کوین و اصطلاحات آن

چرا قیمت بیت کوین افزایش یا کاهش پیدا می‌کند؟

دلیل افزایش یا کاهش قیمت بیت‌کوین صرفا به عرضه و تقاضای ارز دیجیتال بستگی دارد. اگر میزان تقاضا برای بیت‌کوین از میزان عرضه آن بیشتر باشد، قیمت آن افزایش خواهد یافت. اما اگر میزان عرضه از تقاضا بیشتر باشد، احتمالا قیمت کاهش می‌یابد. خلاف سایر کالا‌های اقتصادی مانند طلا، عوامل خاصی در میزان عرضه و تقاضا تأثیرگذارند که این عوامل شامل نحوه عرضه توکن، اخبار عمومی و رویداد‌های بازار، رقابت، اصول و مبانی پروژه، به‌روز‌رسانی پروتکل و تاریخچه و رویداد‌های مربوط به توکن می‌شود.

چه کسی قیمت ارز‌های دیجیتال را کنترل می‌کند؟

هیچ‌کس! هیچ شخص یا نهادی نمی‌تواند قیمت ارزهای دیجیتال را کنترل کند یا ریزش ارز دیجیتال و نوسان آن را رقم بزند. اما به طورکلی در فضای ارزهای دیجیتال، عمدتا فعالان در بازار بر روی قیمت ارز‌های دیجیتال اثرگذارند. ۳ شرکت‌کننده اصلی که بر قیمت‌ها اثرگذارند، عبارتند از: استخراج‌کنندگان، پلتفرم‌های معاملات ارز دیجیتال یا همان صرافی‌ها و معامله‌گران.

آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار ارز دیجیتال است؟

همیشه این جمله معروف را به یاد داشته باشید: «هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست!». اگر فکر می‌کنید که قطار ارزهای دیجیتال دیگر راه افتاده و شما جا مانده‌اید، سخت در اشتباهید. البته این به آن معنا نیست که یک‌دفعه بی‌گدار به آب بزنید و با عجله تصمیمی بگیرید که بعدا پشیمان شوید. شما هر زمان که اراده کنید می‌توانید وارد این بازار شوید، منتها ابتدا باید شرایط را خوب بسنجید و شناخت و آگاهی قابل‌قبولی نسبت به دنیای کریپتو داشته باشید.

چرا سرمایه‌گذاران باید نسبت به عواملی که باعث ریزش یا افزایش قیمت ارز دیجیتال می‌شود آگاه باشند؟

هدف هر معامله‌گری این است که از معامله ارزهای دیجیتال، سود کسب کند و دانستن عواملی که باعث کاهش یا افزایش قیمت ارز‌های دیجیتال می‌شود مهم است. آگاهی از این عوامل به شما کمک می‌کند تا خرید هوشمندانه‌ای انجام دهید و در جایی مطمئن سرمایه‌گذاری کنید.

آینده بازار رمزارزها چگونه است؟

هیچ بازاری قابل پیش‌بینی نیست. اما بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه مالی و اقتصاد تصویر بسیار روشنی از آینده ارزهای دیجیتال ارائه داده‌اند و معتقدند که این صنعت با تمام موفقیت‌های سال‌های اخیر، تنها در مراحل ابتدایی قرار دارد و همواره در حال تکامل است. حتی برخی از آنان اعتقاد دارند که به دلیل ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالا، ارزهای دیجیتال حتی قابلیت جانشینی پول در انجام تراکنش‌های روزانه را دارند. البته برخی از خبرها و تحلیل‌ها درباره آینده ارزهای دیجیتال، حکایت از امکان قانون‌مندترشدن این تجارت در سال‌های بعد را دارد و هر روز بیش از پیش از مقررات و قوانین احتمالی‌ای که کشورهای توسعه‌یافته برای کنترل این بازار پرهیجان در نظر دارند، صحبت به میان می‌آید؛ مقرراتی که هم می‌تواند بسیار مفید باشد و تجارتی امن‌تر را به ارمغان آورد و هم این بازار گسترده را تا حد زیادی محدود کند و باعث ریزش ارز دیجیتال شود. البته یادمان باشد که هیچ‌وقت نمی‌توان مانع پیشرفت تکنولوژی شد!

 

منابع این نوشته در «رده» موجود است

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. حسن رضوی می‌نویسد

    عنوان و محتوای مقاله بیش تر در مورد یک رمزارز مصداق دارد و نه در مورد ریزش کلی بازار (عمدۀ رمزارزها با هم). هم در مورد اخیر و هم در موارد قبلی تنها گزینۀ چهارم (تأثیر اخبار بنیادی) اثرگذار بوده است.

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی