رده بررسی ثبت چک در سامانه صیاد و نحوه استعلام و انتقال آن+ نرخ کارمزد 1403

ثبت چک در سامانه صیاد و نحوه استعلام و انتقال آن+ نرخ کارمزد 1403

بررسی

راهنمای گام به گام تمام روش‌هایی که با آنها می‌توانید چک صیادی را ثبت و تایید کنید یا استعلام بگیرید

نویسنده: محمد امیرپور
30 اردیبهشت 1402
چک صیادی

از وقتی که بانک مرکزی سامانه یکپارچه‌ای به نام صیاد را راه‌اندازی کرد تا برای مشکل چک‌های برگشتی راه‌حلی پیدا کند، صاحبان دسته چک هم باید مورد اعتبارسنجی قرار می‌گرفتند و هم وضعیت چک‌های سابقشان استعلام می‌شد. این بررسی‌ها هم نیازمند ثبت چک صیادی در سامانه صیاد بود. اما نحوه ثبت چک در سامانه صیاد و استعلام و انتقال آن به چه صورت است؟

قانون جدید چک چیست؟

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

برای ثبت چک صیادی در سامانه صیادی، ابتدا باید وارد همراه بانک یا اینترنت بانک همان بانکی شوید که چک را برایتان صادر کرده است. بعد از ورود به همراه بانک اقدام به ثبت مشخصات چک می‌کنید. اگر هم همراه بانک یا اینترنت بانک ندارید، در سایت رسمی بانک‌ها قسمتی به نام سامانه مدیریت چک صیاد وجود دارد. این سامانه هم امکان ثبت چک صیادی را به مشتری‌هایی می‌دهد که همراه بانک یا اینترنت بانک ندارند. نحوه ثبت چک در سامانه صیاد تقریبا در همه بانک‌ها تا حد زیادی مشابه یکدیگر است.

هر جایی که قصد انجام این کار را داشته باشید – اپلیکیشن‌های مجاز پرداخت، همراه بانک یا اینترنت بانک و سایت بانک‌- شیوه کار مشابه است. این همسانی و یکپارچگی هم به این دلیل است که مشتریان برای ثبت چک صیادی با مشکلی مواجه نباشند.

مراحل گام به گام ثبت چک در سامانه صیاد

  1. ابتدا وارد سامانه ثبت چک صیاد همان بانکی شوید که دسته چک را از آن گرفته‌اید.
  2. بعد از ورود، قسمت «مدیریت چک» را انتخاب کنید.
  3. بعد از رفتن به بخش مدیریت چک، پنجره «خدمات چک» برایتان باز می‌شود. در این پنجره قسمت‌های مختلفی مانند «ثبت»، «انتقال»، «تایید/رد» و «استعلام» را مشاهده می‌کنید. برای ثبت چک در سامانه صیاد، باید روی پنجره «ثبت» کلیک کنید.
  4. در این بخش، باید شناسه چک صیاد یا همان شماره ۱۶ رقمی موجود در بالای برگ چک را وارد و دکمه «تایید و ادامه» را بزنید.
  5. دیگر اطلاعات لازم مانند مبلغ و تاریخ چک را ثبت و به مرحله بعد بروید.
  6. در این مرحله باید اطلاعات دریافت‌کننده چک را وارد کنید. اول گزینه «افزودن دریافت کننده» را انتخاب و بعد اطلاعات لازم مانند حقیقی یا حقوقی، نام و نام خانوادگی، کد ملی و… را به سامانه انتقال بدهید. در آخر هم روی گزینه «افزودن» کلیک کنید.
  7. با لمس کردن دکمه «تایید و ادامه» به مرحله بعد خواهید رفت.
  8. توضیحات لازم را در کادر «شرح چک» بنویسید و روی پنجره «ادامه» بزنید.
  9. در مرحله آخر تمام اطلاعاتی را که وارد کرده‌اید، بررسی می‌کنید و در صورت مورد تایید بودن، گزینه «تایید و صدور چک» را لمس کنید. کار دیگری باقی نمانده و ثبت چک صیادی شما انجام شده است.

نکته: اگر کسی چک برگشتی‌ای دارد که رفع سوءاثر نشده است، امکان ثبت چک جدید را در سامانه صیاد نخواهد داشت.

مراحل و روش برگشت زدن چک

اطلاعات لازم برای ثبت چک در سامانه صیاد

  • تاریخ چک
  • مبلغ چک
  • هویت گیرنده

بعد از ثبت اطلاعات چک، صادرکننده آن را تحویل گیرنده چک می‌دهد. کسی که چک به نامش صادر شده هم باید وارد سامانه چک صیادی شود و چک را استعلام کند. گیرنده چک باید اقلامی را که روی چک ثبت شده با اطلاعاتی که در سامانه ثبت شده مطابقت بدهد و از این‌که چک به نفع او ثبت شده، اطمینان پیدا می‌کند. در صورتی که تمام اطلاعات صحیح بود و مشکلی در مطابقت وجود نداشت، تایید خودش را در سامانه اعلام می‌کند.

گیرنده چک بعد از تایید چک، دو راه برای استفاده از آن دارد:

  1. نقد کردن چک: اگر تمام اطلاعات چک به درستی در سامانه صیاد ثبت شده باشد و هر دو طرف آن را تایید کرده باشند، گیرنده با رفتن به بانک به راحتی آن را نقد خواهد کرد.
  2. واگذاری چک به شخص دیگر: اگر گیرنده قصد واگذاری چک به شخص ثالث را داشته باشد، باید همان مراحل صادرکننده را دوباره تکرار کند؛ یعنی چک را دوباره ثبت کند، هویت شخص جدید را به سامانه اعلام و چک را به فرد جدید واگذار کند.

نحوه انتقال چک صیاد

سامانه ثبت چک صیادی امکانات مختلفی دارد. در قوانین جدید، دیگر خبری از پشت‌نویسی چک برای انتقال آن به فردی دیگر نیست و اگر کسی بخواهد چک صیاد را به فردی دیگر انتقال بدهد، باید مراحل ثبت چک در سامانه صیاد را تکمیل کند و بعد از وارد کردن شناسه ۱۶رقمی چک، کد ملی صاحب جدید را ثبت کند. تحویل‌گیرنده جدید هم بعد از این‌که برگ فیزیکی چک را تحویل گرفت، باید آن را در سامانه صیاد تایید کند. فراموش نکنید برای انجام هر کدام از این کارها در اپلیکیشن‌های پرداخت، باید شماره همراه به نام خود فرد باشد.

مراحل گام به گام انتقال چک صیاد

  1. وارد اپلیکیشن یا اینترنت بانکی که چک متعلق به آن است، یا یکی از اپلیکیشن‌های پرداخت شوید و گزینه «چک صیادی» را انتخاب کنید.
  2. بعد از ورود به بخش چک صیادی، روی پنجره «انتقال چک صیادی» بزنید.
  3. در این مرحله باید احراز هویت شوید. پس اطلاعات یکی از کارت‌های بانکی عضو شتاب را وارد کرده و در نهایت دکمه «تایید» را بزنید.
  4. در صفحه جدید، گزینه «ثبت انتقال چک در سامانه صیاد» به شما نشان داده می‌شود. ابتدا بانک صادرکننده چک را انتخاب کرده و بعد هم شناسه ۱۶رقمی بالای برگه چک را وارد و به مرحله بعد بروید.
  5. تمام اطلاعات چک صیادی به شما نشان داده می‌شود. در صورت تایید آن، دکمه «انتقال چک» را لمس کنید.
  6. برای انتقال چک، باید مشخصات تحویل‌گیرنده را به سامانه بدهید. حقیقی یا حقوقی بودن و کد ملی را وارد کرده و دکمه «استعلام» را بزنید.
  7. در آخر، مشخصات چک و تحویل‌گیرنده جدید برای شما نمایش داده می‌شود. در صورت نداشتن مغایرت، دکمه «تایید و انتقال» را بزنید و کار انتقال چک صیاد انجام شده است.

راهنمای رفع سوء اثر چک برگشتی

لزوم ثبت چک در سامانه صیاد

تمام افرادی که قصد استفاده از چک را دارند، باید وارد سامانه ثبت چک صیادی شوند و بعد از ثبت‌نام آن را تحویل گیرنده بدهند. اما اگر ثبت چک صیادی به مشکل بخورد، چه اتفاقی می‌افتد؟ در صورتی که چک در سامانه ثبت نشود، مشمول قوانین صدور چک نمی‌شود و برگه‌ای غیررسمی است که نشان می‌دهد از فردی طلب دارید.

برای همین هم اگر چکی در سامانه ثبت نشده باشد، در صورت وصول نشدن برای تحویل گیرنده حق قضایی ایجاد نمی‌‌کند. ضمن اینکه با انجام مراحل ثبت چک در سامانه صیاد، دریافت و انتقال آن، احراز هویت فرد و استعلام خوش‌حسابی صادرکننده چک هم بررسی می‌شود و گیرنده چک با خیال آسوده‌تری اقدام به معامله خواهد کرد.

مراحل کامل دریافت دسته چک صیادی

نحوه وصول چک صیادی در سامانه صیاد

بعد از ثبت چک صیادی، صاحب نهایی چک در تاریخ سررسید آن، می‌تواند با مراجعه به هر کدام از شعبه‌های بانک صادرکننده چک مبلغ چک را وصول و به حسابش واریز کند. بانک هم بعد از انجام استعلام‌های لازم از سامانه صیاد، مبلغ چک را به ذینفع می‌دهد. چنانچه حساب فرد صادرکننده چک کسری موجودی داشته باشد، صاحب نهایی می‌تواند تمام مبلغ موجود در حساب را از بانک بگیرد و مابقی کسری مبلغ چک را هم از دیگر حساب‌های فرد صادرکننده در همان بانک طلب کند.

اگر هم موجودی حساب‌های بانکی کسی که چک را صادر کرده، از مبلغ چک کمتر است و امکان تامین و وصول چک وجود ندارد، طی ۲۴ساعت تمام حساب‌های فرد صادرکننده چک در تمام بانک‌ها مسدود خواهد شد. فلسفه راه‌اندازی سامانه ثبت چک صیادی و دردسرهای آن برای همین است که هیچ فردی امکان دادن چک بدون پشتوانه برای دفعات متوالی را نداشته باشد و در صورت برگشت خوردن اولین چک، تمام حساب‌های بانکی‌اش مسدود خواهد شد.

چطور استعلام چک صیادی را انجام دهیم؟

از چه طریقی وارد سامانه چک صیادی شویم؟

تمامی درگاه‌های بانکی امکان ورود به سامانه چک صیادی را دارند. همراه بانک، اینترنت بانک و حتی اپلیکیشن‌های پرداخت امکان استفاده از سامانه چک صیادی را برای متقاضی فراهم می‌کنند. علاوه بر این‌ها برنامک‌های موبایلی زیادی هم این کار را برای متقاضیان انجام می‌دهند؛ فهرست برنامک‌های موبایلی مجاز هم در سایت shaparak.ir موجود است و به راحتی می‌توانید یکی از این برنامک‌ها را روی گوشی موبایل‌تان نصب کنید.

اگر هم میانه‌ای با تکنولوژی و اینترنت بانک و گوشی هوشمند ندارید، هنوز یک راه دیگر باقی مانده است. کافی است به یکی از دستگاه‌های خودپردازها مراجعه کنید. 21 بانک خدمات سامانه چک صیادی را روی دستگاه‌های خودپردازشان فعال کرده‌اند و می‌توانید از طریق آنها هم مراحل ثبت و تایید چک صیادی را انجام بدهید. آخرین مسیر برای ثبت چک‌های صیادی هم پیامک کردن به سرشماره 4040701701 است.

مشخصات چک صیادی

برای خیلی‌ها این سوال پیش می‌آید که وقتی چکی را دریافت می‌کنند، از کجا تشخیص بدهند چک صیادی است یا نه. چک‌های صیادی مشخصاتی دارند که با دیدن آنها گیرنده می‌تواند اصالت چک صیادی را بررسی کند:

  • رنگ چک‌های صیادی بنفش است
  • عبارت «کارسازی این چک، منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است»، حتما روی قسمت پایین چک نوشته شده است.
  • شناسه 16رقمی چک‌های صیادی در بالای سمت چپ چاپ شده است.

 

نرخ جدید کارمزد خدمات چک بانک‌‌ها در سال ۱۴۰۲

شرح خدمت کارمزد
رفع سوء اثر  چک هر برگ ۱۴۴۰۰ تومان
تقاضای عدم پرداخت هر برگ چک هر برگ ۱۴۴۰۰ تومان
ابطال به درخواست مشتری هر فقره ‍۱۴۴۰ تومان
صدور چک موردی جاری اشخاص ۷۰۰۰ تومان
تحویل دسته چک در شعبه غیر از دارنده حساب جاری ۲۴۰۰ تومان
صدور دسته چک + مبلغ پرداختی به چاپخانه دولتی + هزینه تمبر مالیاتی ۶۰۰۰ تومان
صدور چک تضمین شده هر فقره ۷۲۰۰ تومان
اعلام  منع پرداخت چک‌های مفقودی ۵۷۶۰۰ تومان
صدور المثنی هر فقره ۷۲۰۰ تومان

 

استعلام وضعیت اعتبار صادرکننده چک

مهم‌ترین مزیت ثبت چک در سامانه صیاد، مطلع شدن از سوابق صاحب چک است. برای این‌که بدانید فردی که با او معامله می‌کنید، در گذشته چکی صادر کرده که برگشت خورده یا نه، به راحتی می‌توان استعلام وضعیت اعتبار صادرکننده چک را گرفت. گرفتن استعلام به راحتی مشخص می‌کند صادرکننده چک آدم خوش‌حسابی بوده یا نه. مثلا اگر کسی وضعیت استعلامش قرمز باشد، یعنی اعتبار خوبی ندارد و فرد قابل اعتمادی نیست.

برای گرفتن استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک چند راه وجود دارد؛ اولین راه رفتن به پورتال بانک مرکزی به آدرس www.cbi.ir است. راه بعدی هم ورود به سامانه پیامکی ۷۰۱۷۰۱ و بررسی سوابق صاحب چک است. برای انجام استعلام هم کافی است شناسه ۱۶رقمی بالای چک صیاد را در کادر «شناسه صیادی» وارد کنید و نتیجه استعلام را ببینید. به همین سادگی از سوابق چک‌های برگشتی صاحب آن باخبر شده و تصمیم نهایی را برای قبول کردن یا نکردن چک می‌گیرید.

اگر می‌خواهید از وضعیت چک برگشتی در سیستم بانکی (برای خودتان یا نزدیکان شما)
مطلع شوید، کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

استعلام آنلاین چک برگشتی

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد