رده تعریف و آموزش رمز ارز متاورس چیست و چگونه در آن سرمایه‌گذاری کنیم؟

متاورس چیست و چگونه در آن سرمایه‌گذاری کنیم؟

تعریف و آموزش رمز ارز

معرفی ارز متاورسی + نقاط قوت و ضعف

نویسنده: رضا عبدی
4 اردیبهشت 1402
سرمایه‌گذاری در متاورس

متاورس یکی از داغ‌ترین مباحث فناوری و تکنولوژی در دنیای امروز است. این دنیای مجازی، با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی دنیایی خارق‌العاده برای کاربران خود به نمایش می‌گذارد. طبق پیش‌بینی‌ها، این نوآوری در سال‌های آینده به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد. بنابراین، جای تعجب ندارد که بسیاری از افراد درمورد نحوه عملکرد و چگونگی سرمایه‌گذاری در این صنعت کنجکاو هستند. این طور که به نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاری در متاورس می‌تواند پتانسیل بالایی برای کسب سود داشته باشد. اما این رشد درصورتی میسر می‌شود که سرمایه‌گذاران به اندازه کافی درمورد متاورس و نحوه سرمایه‌گذاری در آن اطلاعات کسب کنند. در این مطلب می‌توانید تمام اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاری در متاورس را مطالعه کنید.

آشنایی با متاورس

متاورس (Metaverse) ترکیبی از دو واژه متا (Meta) به معنای فراتر و یونیورس (Universe) به معنای جهان است. اگر بخواهیم این مفهوم را در یک جمله خلاصه کنیم،‌ متاورس یک جهان مجازی پایدار و مشترک در زمان واقعی است که افراد را قادر می‌سازد تا هرکاری را که می‌خواهند، به صورت مجازی و در زمان واقعی انجام دهند. ورود به این دنیای مجازی جدید، مانند آن است که خود را در یک واقعیت مجازی قرار دهید و طوری رفتار کنید که واقعا به آن‌جا تعلق دارید.

گرچه به تازگی تمام توجه‌ها به سمت متاورس جلب شده است، اما باید بگوییم که این فناوری آن‌چنان جدید نیست. حدود 30 سال قبل، از این کلمه در یک کتاب استفاده شده بود که به یک دنیای مجازی شامل آوارتایی از انسان‌های واقعی اشاره داشت. اما طی این سال‌ها آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفت، تا این که فیسبوک وارد عمل شد. با تصمیم فیسبوک، یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین شرکت‌های دنیا، برای سرمایه‌گذاری در متاورس، این صنعت بسیار مورد توجه قرار گرفت. حتی فیسبوک برای سرمایه‌گذاری در متاورس و متمرکز شدن برروی آن نام خود را به Meta تغییر داد.

بسیاری از افراد متاورس را با واقعیت مجازی یکسان می‌دانند درحالی‌که این دو با یک‌دیگر فرق دارند. متاورس، دنیایی فراتر از واقعیت مجازی است. درواقع، متاورس را می‌توان یک دنیای بسیار گسترده‌تر شامل مجموعه‌ای از واقعیت‌های مجازی، واقعیت افزوده و اینترنت درنظر گرفت. این می‌تواند کامل‌ترین تعریف برای متاورس باشد، چراکه این فناوری وجود خارجی ندارد و این موضوع باعث می‌شود تا تعریف آن به شدت دشوار باشد.

صندوق سرمایه‌گذاری

فضای متاورس چگونه است؟

متاورس یک دنیای مجازی وسیع است که کاربران آن می‌توانند از یک نقطه به نقطه دیگر بروند و به صورت آزادانه فعالیت‌های متنوع انجام دهند. این دنیای مجازی بر پایه فناوری بلاکچین و ان‌اف‌تی‌ها (NFT) ساخته شده، این دو باعث می‌شوند تا متاورس نسبت به واقعیت مجازی بسیار گسترده‌تر و متفاوت‌تر باشد.

اگر از بازی‌های مجازی استفاده کرده باشید، حتما می‌دانید که در فضای این بازی‌ها چیزی به نام مالکیت وجود ندارد. اما برخلاف هرچیزی که تاکنون تجربه کرده‌اید، در متاورس کاربران این امکان را دارند که مالکیت اشیا، کاراکتر، آواتار، زمین، خانه و غیره داشته باشند. همین ویژگی باعث می‌شود تا متاورس پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری داشته باشد.

سرمایه‌گذاری در متاورس

بی‌دلیل نیست که متاورس به عنوان یک حوزه مناسب برای سرمایه‌گذاری انتخاب شده است! پیش‌بینی می‌شود که در آینده، متاورس جایگزین اینترنت شود. در همین روزها هم این نوآوری به عنوان یک گام مهم برای ساخت نسل بعدی شرکت‌ها شناخته شده است. افراد می‌توانند از این فناوری برای کار، بازی، ورزش، آموزش، سرمایه‌گذاری و غیره استفاده کنند.

به یاد داشته باشید که متاورس همچنان در مراحل اولیه خود به سر می‌برد. با این وجود، یک سری روش‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در متاورس وجود دارند. میزان ریسک در هرکدام از این روش‌ها متفاوت است که شما می‌توانید با سلیقه خود، بهترین روش برای سرمایه‌گذاری در متاورس را انتخاب کنید.

نکته دیگر درمورد سرمایه‌گذاری در متاورس آن است که شما برای کسب سود در این صنعت باید به صورت محتاطانه عمل کنید. همچنین، کسب سود با این روش به صبر بالایی نیاز دارد. زیرا ممکن است که توسعه یافتن آن بیش از ده سال طول بکشد.

روش‌های سرمایه‌گذاری در متاورس

جالب است بدانید که برخلاف روش‌های دیگر، در متاورس هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد. سرمایه‌گذاران می‌توانند به هر میزان که می‌خواهند ارزهای دیجیتال یا توکن‌های غیر قابل تعویض خریداری کنند.

اگر برای سرمایه‌گذاری در متاورس مشتاق هستید می‌توانید از روش‌هایی که درادامه معرفی می‌کنیم برای کسب سود از این صنعت استفاده کنید:

سرمایه‌گذاری در توکن‌های متاورسی

توکن‌های متاورسی در واقع نوعی ارز دیجیتال هستند که بیشتر در دنیای متاورس مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارتی تمام فعالیت‌هایی که در این فضا صورت می‌گیرد، شامل خرید و فروش‌ها، معاملات و غیره باید از طریق توکن‌های متاورسی انجام شود. همچنین امکان خرید و فروش این توکن‌ها در بازار ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که توکن‌های متاورسی تا حد زیادی به پلتفرم‌های ارائه دهنده خود وابسته هستند. این موضوع تا حدودی می‌تواند درست باشد؛ چون زمانی که یکی از پروژه‌های متاورس پیشرفت کند و محبوبیت زیادی در بین کاربران به دست بیاورد، توکن مخصوص آن نیز از این محبوبیت بهره‌مند می‌شود و به طبع در مسیر افزایش قیمت قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که قیمت ارزهای متاورسی از زمانی که فیسبوک حمایت خود را از متاورس اعلام کرده بسیار افزایش پیدا کرده است. البته، این ارزها همچنان پتانسیل بالایی برای رشد دارند.

دو مورد از معروف‌ترین ارزهای متاورسی عبارتند از:

دیسنترالند (MANA): دیسنترالند (Decentraland) یک پلتفرم واقعیت مجازی سه‌بعدی است که شما می‌توانید تنها با استفاده از مرورگر لپتاپ خود از آن استفاده کنید. از طریق این پلتفرم شما می‌توانید به برنامه‌های تعاملی، پرداخت برای کالاها و خدمات یا سرمایه‌گذاری بیش‌تر دسترسی داشته باشید. متاورس دیسنترالند اتفاقات هیجان‌انگیز متنوعی برای افراد در نظر گرفته است، مانند کنسرت‌ها، جشنواره‌ها و سرگرمی‌های متنوع که شرکت در همه آن‌ها با داد و ستد توکن MANA امکان‌پذیر می‌شود. این ارز دیجیتال، پس از تغییر نام فیسبوک به متا بیش از 400 درصد رشد را تجربه کرد.

سندباکس (SAND): سندباکس یک دنیای مجازی است که در آن می‌توانید زمین یا سایر دارایی‌های مجازی را با استفاده از سکه‌هایی به نام SAND بخرید یا بفروشید. متاورس سندباکس بر روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود و امنیت و کیفیت بالایی دارد. ارز دیجیتال سندباکس توانسته از قابلیت‌های یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) و توکن‌های غیر‌مثلی (NFT) استفاده کند و بستری غیرمتمرکز را ایجاد کند تا فضایی برای کسب درآمد جامعه گیمرها به وجود آورد. دارندگان این ارز دیجیتال در حاکمیت پلتفرم نیز حق رأی دارند و به این ترتیب زمینه برای اداره مشارکتی جامعه و بازی‌های مبتنی بر سندباکس به طور کامل ایجاد شده است. در این پلتفرم، ابزارهای متنوعی وجود دارند تا شما بتوانید آن دنیایی که می‌خواهید را به صورت مجازی برای خود فراهم کنید. شما می‌توانید تمام آن چه در تصورات خود دارید را از طریق قدرت ارز دیجیتال SAND به‌دست آورید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

خرید املاک و زمین در متاورس

همان‌طور که گفتیم، در متاورس این امکان وجود دارد که کاربران برای زمین‌ها، اشیا، خانه‌ها و غیره در این فضا مالکیت داشته باشند. قطعات زمین در این بستر به صورت توکن ان‌اف‌تی ارائه می‌شوند، از طریق این توکن‌هاست که شما می‌توانید مالکیت خود را بر روی یک زمین مجازی ثبت کنید. با خرید زمین و املاک در متاورس می‌توانید آن‌ها را با قیمت‌های بالاتر در آینده به فروش بگذارید. همچنین، صاحبان زمین‌ها می‌توانند در مواقعی مانند برگزاری رویدادها و جشن‌ها، با استفاده از زمین یا ملک خود درآمدزایی کنند. برای مثال، در این زمین‌ها جشنی برگزار می‌شود که شرکت‌کننده‌ها برای ورود به آن باید بلیط (به شکل ان‌اف‌تی) تهیه کنند. علاوه‌بر این‌ها، درصورت خرید زمین در متاورس می‌توانید برای ساخت خانه در آن و فروش آن با قیمت بالاتر اقدام کنید.

خرید سهام شرکت‌های متاورسی

خرید سهام شرکت‌های متاورسی یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری در این فضاست، چراکه برخلاف روش‌های دیگر به تهیه کیف پول دیجیتال یا ثبت نام در صرافی ارزهای دیجیتال نیاز ندارد. همان‌طور که برای خرید سهام عادی سرمایه‌گذاری می‌کنید، می‌توانید برای خرید سهام شرکت‌هایی که از توسعه متاورس حمایت می‌کنند اقدام کنید. این سهام مانند هر سهام دیگری دارای نوسان است، اما نوسانات آن از بورس‌های سنتی کمتر هستند. به طور کلی، خرید سهام شرکت‌های متاورسی سرمایه‌گذاری پایدارتری نسبت به خرید ارزهای متاورسی خواهد بود. برخی از شرکت‌های بورسی در این زمینه شامل انویدیا، شرکت تولیدکننده کارت‌های گرافیک، اوتودسک (Autodesk) و یونیتی سافت‌ور (Unity Software) کمپانی‌های تولید کننده‌های نرم‌افزار، می‌شوند.

نقاط قوت و ضعف متاورس

همان‌طور که حدس می‌زنید، متاورس نکات مثبت بالقوه بسیاری دارد، اما آیا می‌توان گفت که این نوآوری خارق‌العاده بدون نقص است؟ بیایید نگاهی به نقاط قوت و ضعف متاورس داشته باشیم.

نقاط قوت متاورس

تجربه: از طریق متاورس، شما می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید و هر کجا که می‌خواهید باشید. شما می‌توانید رویاهای خود را زندگی کنید. برای مثال، صبح تصمیم می‌گیرید که نقش بهترین سرآشپز جهان را بازی کنید، در حالی که بعد از ظهر می‌خواهید در مناطق گرمسیری باهاما به موج سواری بپردازید.

تغییر ظاهر: برای حضور در متاورس به‌جای تصویر نمایه، به آواتار نیاز داریم. آواتار یک تصویر کاملا سه بعدی از خودتان است که می‌توانید آن را ایجاد کرده و طبق میل خود تغییر دهید. شما می‌توانید قد و وزن خود را کم و زیاد کنید، هر نوع لباس که می‌خواهید بپوشید و هر جنسیت، نژاد یا حتی هر موجودی که می‌خواهید، باشید.

دانش و مطالعه: قبل از گوگل، مردم برای کسب اطلاعات به کتابخانه مراجعه می‌کردند. اما پس از آن که گوگل به وجود آمد، همه چیز تنها با یک کلیک در دسترس قرار گرفت. در متاورس، شما می‌توانید با لمس و نگاه کردن به چیزها در مورد آن‌ها بیاموزید و این اطلاعات را به صورت بصری و تعاملی‌تر دریافت کنید.

اقتصاد نوین: متا در حال طراحی یک بازار جدید در متاورژن به نام بازار Horizon است که در آن هر کسی که مهارت‌های کدنویسی داشته باشد می‌تواند فروشنده باشد. بنابراین، مجموعه‌ای کاملا جدید از افراد وجود خواهند داشت که از متاورس درآمد کسب می‌کنند.

نقاط ضعف متاورس

اعتیاد: بسیاری از افراد ممکن است زمان زیادی را در فضای متاورس صرف کنند و پس از مدتی، مایل نباشند فضای بی‌نظیری که برای خود در این جهان ساخته‌اند را ترک کنند.

افسردگی: همان‌طور که امروزه تصاویر رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود مردم از زندگی خود ناامید شوند، زندگی لذت‌بخش در متاورس هم می‌تواند باعث ناامیدی در زندگی واقعی شود.

امنیت داده‌ها: یکی دیگر از موارد منفی این فضا، دسترسی و اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی است. برای پیوستن به متاورس باید حجم عظیمی از داده‌های مربوط به خود را با شرکت متا به اشتراک بگذارید که این ایده خیلی جالب به نظر نمی‌آید.

آیا سرمایه‌گذاری در متاورس سودآور است؟

متاورس به عنوان جایگزین اینترنت در آینده می‌تواند حرف‌های زیادی در زمینه اقتصاد داشته باشد. در آینده، بسیاری از شرکت‌کنندگان متاورس از ارزهای دیجیتال برای معاملات خود استفاده خواهند کرد. این معاملات نیازمند این است که کاربران دارایی‌های خود را به صورت ان‌اف‌تی داشته باشند و با مبادله آن، یک اقتصاد نوین ایجاد کنند. نکته جالب توجه درمورد این روش جدید آن است که با استفاده از این ان‌اف‌تی‌ها در دنیای متاورس، می‌توان در دنیای فیزیکی هم به سود و درآمد رسید.

جدا از پیش‌بینی‌هایی که درمورد متاورس صورت می‌گیرد، بسیاری از شرکت‌های بزرگ درحال ورود به متاورس هستند. برای مثال، شرکت نایکی یا برندهای معروف تولیدکننده لباس مانند گوچی رویدادهای خود را در این بستر برگزار کرده‌ و توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. به طور کلی، متاورس بعد جدیدی از اقتصاد و سرمایه‌گذاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند با استفاده از این بستر، در دنیای فیزیکی به سود برسند.

جمع‌بندی: متاورس یک دنیای گسترده از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و اینترنت است که درآینده‌ای نه‌چندان دور زندگی تمام افراد را متحول می‌کند. این بستر روش‌های جدید از سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد که برروی اقتصاد کشورها تاثیر مستقیم می‌گذارد. در این مطلب با برخی از روش‌های سرمایه‌گذاری در متاورس آشنا شدید. سرمایه‌گذاری ازطریق این روش‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا با استفاده از این فناوری، در دنیای واقعی به سود برسید. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده و براساس واکنش شرکت‌ها نسبت به دنیای متاورس، می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در این بستر، درصورتی‌که با آگاهی و اطلاعات کافی انجام شود، سودآور خواهد بود. اما برای سرمایه‌گذاری در متاورس لازم است که صبر زیادی داشته باشید تا این فضا آن‌طور که باید توسعه پیدا کند. پس از خواندن این مطلب، درصورتی‌که درمورد سرمایه‌گذاری در متاورس سوالی دارید حتما برای ما بنویسید.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی