رده رپورتاژ آگهی چگونه با کیان در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

چگونه با کیان در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

رپورتاژ آگهی
نویسنده: رضا رضایی
7 مهر 1400

یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری که افراد به ویژه در سال‌ قبل علاقه بسیار زیادی به آن نشان دادند، بازار سهام است. علاقه به سرمایه گذاری در بورس با تب و تاب بسیار بالایی در میان افراد در رده‌های سنی متفاوت شروع شد. البته عده‌ای از نوسانات بورس راضی بودند و عده دیگر از این که با ضررهای هنگفت رو به رو شدند بازار سهام را بدترین و پرریسک‌ترین بازار برای سرمایه گذاری به حساب آوردند. اما جالب است بدانیم که بسیاری از افرادی که متضرر شدند به این خاطر ضرر کردند که دانش و وقت کافی برای ورود به این بازار و تحلیل آن را نداشتند. حال که کمی اوضاع متعادل‌تر شده و از هیجانات‌مان نیز کم شده بد نیست به این سوال بورسی که «چگونه سرمایه گذاری کنیم؟» به خوبی و با پرداختن به جزئیات پاسخ دهیم.

 

عنوان بورس به چه معناست؟

بورس از نام یک شخص بلژیکی به نام واندر بورس گرفته شده است. در گذشته در یکی از شهرهای شمالی بلژیک، معامله‌گران جلوی خانه واندر بورس که یکی از بزرگ زادگان بلژیک بود جمع می‌شدند و اوراق بهادار خود را معامله می‌کردند. به همین دلیل این نام برای بازار معاملاتی که امروز به آن بورس می‌گوییم در نظر گرفته شده است. در واقع بورس یا به عبارت درست؛ بازار سهام، بازاری است برای معاملات اوراق بهادار. اما اصلا چرا باید اوراق بهادار میان شرکت‌ها و افراد حقوقی که در واقع نمایندگان آن‌ها باشند تا افراد حقیقی که همان افراد سرمایه گذار عادی هستند، خرید و فروش شوند؟

مهم‌ترین دلیلی که شرکت‌ها اقدام به فروش بخشی از سهام خود می‌کنند این است که می‌خواهند کار خود را گسترش دهند و بخش جدیدی را به فعالیت‌هایشان اضافه کنند. شرکت‌ها برای این که بتوانند قسمت جدیدی به فعالیت خود اضافه کنند اقدام به فروش بخشی از سهام خود می‌کنند. با این کار هم شرکت موردنظر تا حد زیادی از فشار مالی راه‌اندازی پروژه جدید بیرون می‌آید و هم افراد حقیقی و حقوقی که اقدام به خرید سهام آن شرکت می‌کنند، در واقع سهام‌دار و شریک سود و زیان شرکت می‌شوند. حال که با چنین بازار جذابی رو به رو هستیم باید از کجا شروع کنیم و چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

 

قدم های نخست شروع سرمایه گذاری در بورس

برای تمام کسانی که به تازگی می‌خواهند وارد بازار بورس شوند و این سوال برای‌شان مطرح است که چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم یک پیشنهاد داریم؛ بدون مطالعه به سراغ روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس نروید؛ یعنی تنها با داشتن یک کد بورسی و ثبت نام در یکی از کارگزاری‌ها و شنیدن نام چند سهم، خود را یک سرمایه گذار حرفه‌ای در این بازار تصور نکنید. برای شروع کار و این که سرمایه گذاری در بورس را شروع کنیم باید با دو نوع تحلیل آشنا شویم؛ تحلیل فاندامنتال (بنیادی) و تحلیل تکنیکال.

تحلیل فاندامنتال در بورس

در تحلیل فاندامنتال یا به عبارتی بنیادی، همان‌طور که از نام آن پیدا است افراد از پایه و اساس به بررسی هر سهم می‌پردازند؛ یعنی پیشینه و قدرت و ارزنده بودن سهم را در این نوع تحلیل می‌سنجند و گزارش‌ها و آمار مربوط به هر سهم را در سایت‌های معتبری مانند کدال و TSETMC بررسی می‌کنند و دست آخر برای خرید سهم اقدام می‌کنند. معمولا از این نوع تحلیل برای خرید سهام اصلی که می‌خواهیم به صورت بلند مدت در اختیار داشته باشیم استفاده می‌کنیم. البته گفتنی است که حتی برای خرید و فروش کوتاه مدت نیز خوب است از طریق این تحلیل نسبت به ارزنده بودن سهام موردنظرمان اطمینان حاصل کنیم.

تحلیل تکنیکال در بورس

این نوع تحلیل بیش‌تر برای رصد روزانه سهام مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد به دلیل این که می‌توانند در ساعات فعالیت بازار بورس به صورت آنلاین فعالیت کنند، ترجیح می‌دهند تا از وبسایت‌هایی مانند رهاورد استفاده کنند و به این ترتیب به صورت روزانه با تحلیل نمودارها و علائم مربوط به بازار سهام و رشد و نزول هر سهم به خرید و فروش و کسب سود بپردازند. البته در میان کسانی هم که به صورت بلند مدت سرمایه گذاری در بورس را انتخاب می‌کنند عده‌ای از این دست وبسایت‌ها به عنوان الگوهای نموداری برای فهمیدن عملکرد هر کدام از سهم‌ها در دراز مدت استفاده می‌کنند.

 

آشنایی با اصطلاحات در آغاز کار

در پاسخ به این مسئله همیشگی چگونگی سرمایه گذاری در بورس باید گفت که جدا از شناخت برخی از انواع تحلیل باید اصطلاحات اصلی را هم بشناسیم تا در تصمیم گیری برای خرید یا فروش عملکرد بهتری داشته باشیم. یکی از بهترین راه ها برای شروع سرمایه گذاری در بورس به ویژه برای تازه واردان این زمینه سرمایه گذاری این است که با سهامی که به عرضه اولیه مشهور هستند، شروع کنند. عرضه اولیه به سهام شرکتی گفته می‌شود که می‌خواهد برای اولین بار آن را در بورس برای فروش بگذارد. معمولا برای کسانی که نمی‌دانند چگونه در بورس سرمایه گذاری کنند، این گزینه پیشنهاد می‌شود. عرضه اولیه به دلیل استقبال خوب، تقریبا همیشه با بازدهی بالا مواجه می‌شود. سهام ارزنده نیز از دیگر اصطلاحات است که به گوش هر فرد سرمایه گذاری در بورس می‌خورد. سهام ارزنده به سهامی گفته می‌شود که در طول زمان از بازدهی مناسبی برخوردار بوده است و پیشینه و آینده خوبی دارد. اما جدا از همه این اصطلاحات، یک عبارت وجود دارد که برای سرمایه گذاری در بورس بیش از هر شیوه دیگری پیشنهاد می‌شود؛ صندوق سرمایه گذاری سهامی. صندوق های سرمایه گذاری سهامی با ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند بهترین گزینه – حتی در زمینه سرمایه گذاری آنلاین – به حساب بیایند.

 

صندوق سرمایه گذاری سهامی

یکی از بهترین پاسخ‌ها به این سوال که چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟ این است که سرمایه گذاری را با صندوق های سرمایه گذاری شروع کنیم. اما این پیشنهاد به چه دلیل است و چرا بهتر است که سرمایه گذاری در بورس را از این طریق آغاز کنیم؟ اول از همه باید به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از ما وقت کافی برای فعالیت روزانه در بورس را نداریم و برای مطالعه و آمادگی به منظور حضور موثر در بورس هم باز نیاز به زمان داریم. حال که بیش‌تر ما با فقدان وقت مواجه هستیم، پس بهتراست به دنبال ابزار سرمایه گذاری مناسبی برویم که هم مطمئن باشد و هم با تیم متخصصی که دارد بتواند به جای ما بهترین تصمیم‌ها را برای انتخاب و خرید سهام و تشکیل سبد دارایی بگیرد. صندوق سرمایه گذاری سهامی کیان دیجیتال با داشتن تمام این ویژگی‌ها می‌تواند بهترین گزینه برای کسانی باشد که می‌خواهند در بازار بورس برنده باشند.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد