رده بورس همه چیز درباره گواهینامه حرفه‌ای بورس و بازار سرمایه

همه چیز درباره گواهینامه حرفه‌ای بورس و بازار سرمایه

بورس

سازمان بورس به افرادی که دوره‌های مختلف را بگذرانند، مدرک می‌دهد

نویسنده: رضا رضایی
9 تیر 1400
گواهینامه بورس

گواهینامه حرفه‌ای بورس در واقع گواهینامه‌هایی تخصصی هستند که سازمان بورس و اوراق بهادار در اختیار فعالان بورسی می‌گذارد. در حقیقت این گواهینامه‌ها نشان‌دهنده تخصص و حرفه‌ای بودن دارندگان آن‌هاست و کسانی که موفق به دریافت این گواهینامه‌های تخصصی بشوند، این امکان را پیدا می‌کنند که در سازمان‌ها و نهادهای مالی استخدام شوند.

 

اخذ گواهینامه بورس برای چه کسانی الزامی است؟

همان‌طور که می‌دانید، هیچ کس برای معامله در بورس و خریدوفروش سهام نیازی به دریافت هیچ کدام از گواهینامه‌های بورسی ندارد. اما برای فعالیت‌های تخصصی‌ و حرفه‌ای در این حوزه، یکی از مواردی که می‌تواند کمک‌مان کند، گذراندن دوره‌های تخصصی بورس و دریافت گواهینامه‌های بورسی است.

برای نمونه، کسانی که بخواهند در نهادهای تخصصی بازار سرمایه استخدام شوند، لازم است گواهینامه تخصصی بورس را دریافت کنند. کارگزاری‌ها، شرکت‌های سبدگردانی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، هلدینگ‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه و موسسات رتبه‌بندی از جمله این نهادهای تخصصی هستند که طبق قانون برای دریافت مجوز فعالیت باید تعداد مشخصی از افراد دارای چنین گواهینامه‌هایی را در استخدام خود داشته باشند. در واقع از نظر قانونی اهمیت متخصصان حوزه سرمایه‌گذاری که دارای گواهینامه تخصصی از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار تهران باشند بسیار زیاد است و بدون چنین افرادی نهادهای فعال در حوزه سرمایه نمی‌توانند به کارشان ادامه بدهند.

از سوی دیگر، نکته مثبت این گواهینامه برای فعالان بورس این است که با پشت سر گذاشتن دوره‌های آموزشی و شرکت در آزمون‌های مربوطه و دریافت گواهینامه‌ها، می‌توانند شانس بسیار خوبی برای استخدام شدن در نهادهای مالی داشته باشند.

بانکداری سرمایه گذاری چیست؟

کدام منبع درباره گواهینامه‌های بازار سرمایه اطلاع‌رسانی می‌کند؟

سامانه رسمی اداره امور گواهینامه حرفه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار همه اطلاعیه‌ها و جزئیات مربوط به این گواهینامه‌ها را اطلاع‌رسانی می‌کند. با مراجعه به نشانی اینترنتی این سامانه می‌توانید در جریان تمام این اخبار و اطلاعیه‌ها قرار بگیرید. در این پایگاه اینترنتی می‌توانید با انواع گواهینامه بورس و سرفصل‌های آزمون‌ها آشنا شوید و در جریان اخبار و اطلاعیه‌های مربوطه، شرایط عمومی و اختصاصی دریافت گواهینامه‌ها، قوانین مربوطه و تاریخ برگزاری آزمون‌ها قرار بگیرید.

 

زمان‌بندی برگزاری آزمون‌ها به چه صورت است؟

همان‌طور که گفتیم بهترین راه برای آگاهی از زمان برگزاری آزمون‌ها مراجعه به نشانی اینترنتی https://icmc.seo.ir/ است. بعد از اینکه وارد این سایت شدید، در نوار بالای سایت روی گزینه «جدول زمانی آزمون‌ها» کلیک کنید تا فهرستی از آزمون‌ها و برنامه زمانی برگزاری آن‌ها طی ۳ تا ۴ ماه آینده ظاهر شود. یادتان باشد که اگر برای شرکت در یکی از این آزمون‌ها برنامه‌ریزی می‌کنید، باید حتما بخش اطلاعیه‌های این سامانه را هم دنبال کنید، چون ممکن تاریخ برگزاری بعضی از این آزمون‌ها تغییر کند.

 

مراحل ثبت‌نام آزمون گواهینامه حرفه‌ای بورس

روند ثبت‌نام برای آزمون‌های گواهینامه بورس از طریق سامانه‌ای که گفتیم امکان‌پذیر است. برای ثبت‌نام باید اول این سایت را باز کنید و در آن پروفایل کاربری بسازید. بعد از ساخت پروفایل و کامل کردن بخش‌های مربوط به مشخصات فردی، باید در بازه‌هایی که ثبت‌نام صورت می‌گیرد به این سایت مراجعه کنید و ثبت‌نام‌تان را انجام بدهید. دقت کنید که برای ثبت‌نام در هر کدام از آزمون‌های بورسی باید مبلغ مشخصی بپردازید که میزان این مبلغ در اطلاعیه‌های مربوطه ذکر می‌شود. بعد از تکمیل فرایند ثبت‌نام، امکان بازگشت این مبلغ وجود ندارد.

دریافت کد بورسی

انواع گواهی نامه بورسی

در حال حاضر گواهینامه حرفه‌ای بورس به ۷ نوع تقسیم شده‌اند که هر کدام از این‌ها برای فعالیت در بخش خاصی از بازار سرمایه لازم است. این ۷ نوع گواهینامه را در ادامه به‌طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

اصول بازار سرمایه

اولین و پایه‌ای‌ترین گواهینامه بورس «اصول بازار سرمایه» نام دارد و همان‌طور که از عنوانش پیداست، دارندگان این مدرک باید با مفاهیم پایه بورسی آشنا باشند؛ این افراد باید با تحلیل صورت‌های مالی، ابزارها و نهادهای بازار سرمایه، اقتصاد مقدماتی و قوانین و اصول بازار سرمایه اسلامی تسلط کافی داشته باشند. این آزمون پیش‌نیاز خاصی ندارد و تمام کسانی که شرایط عمومی را داشته باشند می‌توانند در آزمون‌های اصول بازار سرمایه شرکت و گواهی آن را دریافت کنند. گواهینامه این آزمون برای شرکت در آزمون‌های دیگر الزامی است.

کارشناس عرضه و پذیرش

حتما با مفهوم عرضه اولیه آشنایی دارید. در واقع یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت‌هایی که خدمات مالی ارائه می‌دهند این است که فرایند پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های غیربورسی در بازار بورس را فراهم کنند. کسانی که مدرک کارشناسی عرضه و پذیرش را داشته باشند باید با مفاهیم مربوط به پذیرش شرکت‌ها در بورس، نحوه عرضه و فرایند معاملاتی دارایی‌ها و ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه آشنا باشند. کارگزاری های بورس از جمله نهادهایی هستند که در فرایند عرضه و پذیرش سهام و ابزارهای جدید نقش دارند و در نتیجه داشتن این مدرک برای کسانی که بخواهند در کارگزاری‌ها استخدام شوند ضروری است.

مدیریت نهادهای بازار سرمایه

همان‌طور که از عنوان «مدیریت نهادهای بازار سرمایه» مشخص است، داشتن این مدرک برای کسانی که مدیریت نهادهای مالی را به عهده می‌گیرند ضروری است. دارندگان این گواهینامه باید با مباحثی از قبیل قانون تجارت، قانون صاحبان سهام، نقش ارکان مختلف سرمایه‌گذاری، قوانین مبارزه با پول‌شویی، آیین‌نامه‌های فعالیت بازار سرمایه و غیره به اندازه کافی تسلط داشته باشند.

تحلیلگری بازار سرمایه

متقاضیان برای شرکت در این آزمون باید با موضوعات پیشرفته درباره تحلیل صورت‌های مالی، اقتصاد خرد و کلان، امور مالی شرکتی و غیره تسلط داشته باشند. کسانی هم که دارای این مدرک باشند می‌توانند در حوزه‌هایی مانند مشاوره سرمایه‌گذاری فعالیت کنند.

مدیریت سبد اوراق بهادار

همیشه باید یادمان باشد که تحلیلگری و معامله‌گری دو عالم جداگانه‌اند. در نتیجه مدرک تحلیلگری و مدرک معامله‌گری باید جدا از یکدیگر باشند. به زبان فنی‌‌تر، یک شرکت سبدگردان علاوه بر اینکه به تحلیل‌گر نیاز دارد، باید کسانی را هم داشته باشد که تخصص‌شان تشکیل و مدیریت سبد دارایی باشد. برای شرکت در آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار باید با سرفصل‌هایی از جمله مدل‌های تخصیص دارایی و قیمت‌گذاری، ارزیابی عملکرد سبد، مقررات مدیریت سبد اوراق بهادار و غیره آشنایی لازم را داشته باشید.

ارزشیابی اوراق بهادار

یکی از مهم‌ترین مباحث بازار سرمایه تشخیص «ارزش ذاتی» دارایی‌ها از جمله سهام شرکت‌ها است. بحث اصلی آزمون ارزشیابی اوراق بهادار هم همین تعیین ارزش ذاتی است. درباره این موضوع منابع بسیار زیادی تالیف شده است و تالیف منابع جدید در این حوزه همیشه ادامه خواهد داشت. بیشتر نهادهای فعال در حوزه بازار سرمایه، از قبیل سبدگردان‌ها، مشاوره‌دهندگان، هلدینگ‌ها و غیره، به کارشناسان ارزشیابی نیاز دارند کسانی که موفق به دریافت این مدرک شوند، شانس بسیار خوبی برای استخدام در این نهادها خواهند داشت.

معامله‌گری بازار سرمایه

گواهینامه معامله‌گری در بازار سرمایه برای کسانی الزامی است که بخواهند در بخش اجرای سفارش‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران فعالیت کنند. به زبان ساده‌تر، کسانی که بخواهند در کارگزاری‌ها استخدام شوند باید این گواهینامه را داشته باشند. دستورالعمل اجرایی معاملات اوراق بهادار، مباحث مربوط به معامله در بازار آتی، معاملات بلوکی، بازارگردانی و غیره از جمله مباحثی هستند که در آزمون مربوط به این گواهینامه طرح می‌شوند.

جمع‌بندی

برای فعالیت حرفه‌ای در بازار سرمایه باید دانش و تخصص کافی را داشته باشید. گواهینامه حرفه‌ای سازمان بورس و اوراق و بهادار مدارک معتبری‌اند که نشان‌دهنده از دانش و تخصص کافی دارندگان‌شان هستند. برای فعالیت حرفه‌ای در نهادهای مالی مختلفی که در حوزه‌های مربوط به بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، داشتن تعدادی از این گواهینامه‌ها یا همه آن‌ها ضروری است.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 دیدگاه
  1. جعفر خلیلی یکتا می‌نویسد

    ممنون. کلاسهای حضوری که بورس برگزار میکنه اطلاع رسانی شود…

  2. حیدر الوند می‌نویسد

    ناراحت جواب ندارد

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد