رده تعریف و آموزش رمز ارز ایردراپ چیست؟ چگونه ارز دیجیتال رایگان دریافت کنیم؟

ایردراپ چیست؟ چگونه ارز دیجیتال رایگان دریافت کنیم؟

تعریف و آموزش رمز ارز

همه چیز در مورد انواع Airdrop | چگونه سرمان کلاه نگذارند؟

نویسنده: رضا رضایی
15 بهمن 1399
ایردراپ چیست

ایردراپ (Airdrop) چیست؟

در دنیای رمزارزها ترفند بازاریابی منحصربه‌فردی وجود دارد که در آن تعدادی سکه یا توکن با هدف آگاهی‌بخشی به کاربران پیرامون یک ارز مجازی جدید به کیف‌پول‌های رمزارزی آن‌ها ارسال می‌شود؛ به این ترفند، ایردراپ می‌گویند. درواقع در این روش، مقادیر ناچیزی از یک ارز مجازی جدید به کیف‌پول‌های کاربران فعال حوزه بلاک‌چین ارسال می‌شود. این مقادیر اهدایی معمولاً به‌صورت رایگان یا در ازای مشارکت در تبلیغات یک رمزارز و با انجام کارهایی همچون بازنشر مطالب سازندگان رمزارز به کاربران تعلق می‌گیرد.

برای آشنایی بیشتر با رمزارزها، مقاله «ارز دیجیتال چیست» را مطالعه کنید.

دریافت‌کننده توکن‌های اهدایی ایردراپ، در برخی موارد باید مقادیر اندکی از همان توکن‌ها را پیش‌تر در کیف‌پول خود داشته باشد. در برخی موارد دیگر هم کاربران برای دریافت توکن‌های اهدایی، باید کارهای خاصی را انجام بدهند که از جمله آن‌ها می‌توان به بازنشر محتوای تبلیغاتی، نگارش یادداشت وبلاگی یا برقراری ارتباط با توسعه‌دهندگان آن توکن اشاره کرد.

 

ایردراپ چگونه به هدف خود می‌رسد؟

هدف از یک ایردراپ قانونی، نه سرمایه‌گذاری مالی در یک ارز، بلکه صرفاً تبلیغات و آگاهی‌بخشی همگانی پیرامون یک ارز مجازی جدید است. آن دسته از استارتاپ‌های بلاک‌چینی یا دیگر پروژه‌هایی که دست به اجرای ایردراپ می‌زنند، دو هدف اصلی را دنبال می‌کنند. هدف اول، شناساندن یک توکن به کاربران فعال در حوزه رمزارزها است.

ایردراپ را می‌توان نخستین فاز یک کارزار تبلیغاتی گسترده‌تر قلمداد کرد. این روش می‌تواند در ایجاد زمزمه‌های اولیه پیرامون یک پروژه بسیار مفید واقع شود. علاوه‌براین، پاداش‌های ارجاعی درنظر گرفته‌شده برای کاربران می‌تواند عامل محرکی برای تبلیغات دهان‌به‌دهان پروژه مطلوب باشد که درنوع خود یک شیوه بازاریابی بسیار کم‌هزینه است.

هدف دوم از اجرای ایردراپ هم، ساختن یک جامعه کاربری برپایه یک پروژه یا توکن جدید است. حتی پروژه‌هایی که در پی برگزاری رویداد اولیه سکه (ICO) و فروش توکن‌های خود نیستند، از ایردراپ به‌عنوان روشی برای آگاهی‌بخشی عمومی پیرامون اهداف خود استفاده می‌کنند. بسیاری از پروژه‌های رمزارزی مبتنی بر جامعه کاربری و ناسودبر از این روش بهره می‌گیرند.

عرضه اولیه سکه یا ICO چیست؟

چگونه می‌توان ایردراپ رایگان دریافت کرد؟

یکی از متداول‌ترین شیوه‌های وقوع احتمالی ایردراپ، انشعاب سخت یا هارد فورک رمزارزهای اصلی است. برای مثال، در سال ۲۰۱۹، دست‌کم ۲۰ انشعاب سخت در رمزارزهای مختلف رخ داد. در برخی از این انشعاب‌ها شماری از سرمایه‌گذاران تنها به‌واسطه نگهداری مقادیر از بیت‌کوین در کیف‌پول‌های خود، موفق به دریافت توکن‌های جدید شده‌اند. از جمله انشعاب‌هایی که چنین اتفاقاتی در آن رخ داده، می‌توان به اترزیرو (EtherZero)، لایت‌کوین‌کش (LitecoinCash) و مونرووی (MoneroV) اشاره کرد.

فارغ از انشعاب‌های سخت، می‌توان به روش‌های مختلف، ردپای ایردراپ‌های رایگان را پیدا کرد. تا همین چندی پیش، برای اطلاع از پروژه‌های جدید رمزارزی و ایردراپ‌های مرتبط با آن‌ها چاره‌ای جز سرزدن مرتب به انجمن‌های معروفی همچون بیت‌کوین‌تاک (Bitcointalk) نبود. امروز اما یافتن ایردراپ‌های رایگان از همیشه آسان‌تر شده است. ظهور وب‌سایت‌های اختصاص ایردراپ و کانال‌های اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی که به‌طور روزانه در مورد ایردراپ‌ها مطلب منتشر می‌کنند، کار را برای جویندگان ایردراپ ساده کرده است. بنابراین برای یافتن و دریافت ایردراپ‌های رایگان، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

یکی از نخستین و مهم‌ترین ابزارهای دسترسی به اطلاعات ایردراپ‌ها توییتر است. کافی است هشتگ ایردراپ (#airdrop) را در توییتر جست‌وجو کنید تا از آخرین توییت‌های ارسالی پیرامون ایردراپ‌ها باخبر شوید. البته از یاد نبرید که یافتن ایردراپ‌های قانونی و درست‌ودرمان به همین راحتی‌ها نیست!

یک کیف‌پول تهیه و نصب کنید

اولین کاری که برای دریافت ایردراپ باید انجام بدهید، این است که یک کیف‌پول رمزارزی پیدا و روی دستگاه خود نصب کنید. بهتر است این کیف‌پول از قابلیت ذخیره و دادوستد رمزارزهای اصلی از جمله بیت‌کوین و اتریوم برخوردار باشد. بسیاری از توکن‌های جدید بر پایه پروتکل اتریوم توسعه داده می‌شوند، بنابراین ضروری است که کیف‌پول شما از قابلیت دریافت و ذخیره اتریوم بهره‌مند باشد.

در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید

چگونه می‌توان آخرین اطلاعات را پیرامون ایردراپ‌های آتی دریافت کرد؟ بی‌تردید، یکی از نخستین و مهم‌ترین ابزارهای دسترسی به اطلاعات ایردراپ‌ها توییتر است. این شبکه اجتماعی به محلی برای گپ‌وگفت سرمایه‌گذاران و معامله‌گران رمزارزها بدل شده و بسیاری از بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان پروژه‌های رمزارزی از آن برای اطلاع‌رسانی پیرامون عرضه‌های اولیه سکه یا ایردراپ‌های آتی خود استفاده می‌کنند. کافی است هشتگ ایردراپ (#airdrop) را در توییتر جست‌وجو و دنبال کنید تا از آخرین توییت‌های ارسالی پیرامون ایردراپ‌ها باخبر شوید. البته از یاد نبرید که یافتن ایردراپ‌های قانونی و درست‌ودرمان به همین راحتی‌ها نیست و باید اطلاعات یافت‌شده را غربال کنید. در توییتر، حساب‌های کاربری ویژه‌ای برای اطلاع‌رسانی در مورد ایردراپ‌ها ساخته شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به ۲ حساب کاربری Crypto Airdrops و AirdropAlert اشاره کرد.

از وب‌سایت‌های اینترنتی مرتبط با ایردراپ‌ها غافل نشوید

علاوه‌بر حساب‌های توییتری ویژه ایردراپ‌ها وب‌سایت‌های متعددی نیز وجود دارند که به کار اطلاع‌رسانی درمورد ایردراپ‌ها مشغول‌اند. کافی است کلمه ایردراپ (Aridrop) را در گوگل جست‌وجو کنید تا انبوهی از وب‌سایت‌های مرتبط با آن در صفحه نمایشگر شما ظاهر شوند. از میان معتبرترین وب‌سایت‌های ویژه ایردراپ می‌توان به وب‌سایت www.airdropalert.com اشاره کرد. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که اطلاعات منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌های یادشده، صحیح باشند؛ بنابراین حسابی حواستان را جمع کنید تا در دام کلاهبرداران نیفتید.

 

به‌دست آوردن بهترین ایردراپ

با توجه به رقابت شدید درگرفته میان استارتاپ‌های رمزارزی، ایردراپ، بیش از هر چیزی، تلاش برای تمایز از دیگران است. در گرماگرم این رقابت فزاینده، کسب‌وکارهایی شکل گرفته‌اند که به فعالیت‌های مختلفی در حوزه معرفی ایردراپ‌ها، اطلاع‌رسانی به کاربران در مورد ایردراپ‌های جدید و آگهی‌کردن ایردراپ‌ها برای استارتاپ‌ها مشغول‌اند. بنابراین می‌توان با مراجعه به آن‌ها از آخرین ایردراپ‌ها مطلع شد.

مایکل جی. کیسی (Michael J. Casey)، رئیس هیئت مشاور صرافی نام‌آشنای کوین‌دسک و مشاور ارشد طرح تحقیقاتی دانشگاه MIT در حوزه بلاک‌چین می‌گوید که موفقیت یک پروژه رمزارزی در گرو بازاریابی گسترده است. به‌زعم وی، اگر ارزی به‌طور وسیع با اقبال کاربران مواجه نشود، سرنوشتی جز شکست در انتظارش نیست. اقبال وسیع هم میسر نخواهد شد جز با بازاریابی موفق و در این میان، ایردراپ، یکی از بهترین ترفندهای بازاریابی است.

بااین‌حال، شماری دیگر از فعالان حوزه رمزارزها در مورد مخاطرات احتمالی ایردراپ‌ها هشدار داده‌اند. یکی از تحلیل‌گران در این زمینه می‌گوید که ممکن است برخی از ایردراپ‌ها دستاویزی برای طرح‌های پامپ و دامپ باشند. در این روش، مالکان یک رمزارز با ایجاد تورم مصنوعی در بهای رمزارز به‌دنبال فروش سکه‌های خود و خروج سریع از بازار هستند.

 

منابع دریافت ایردراپ‌ها

با گسترش بازار رمزارزها روش‌های دریافت ایردراپ‌ها و توکن‌های رایگان نیز توسعه یافته است. روش‌ها و منابع مختلفی برای دریافت ایردراپ وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بازی برای دریافت ایردراپ

شاید در نگاه اول، کمی عجیب به‌نظر برسد، اما یکی از ساده‌ترین روش‌های دریافت ایردراپ، انجام بازی‌های رایانه‌ای است. با ظهور و رشد اپلیکیشن‌های توزیع‌شده (Dappها)، روبه‌روز بر تعداد گیم‌هایی که می‌خواهند با اهدای توکن، کاربران را به سمت خود بکشانند، افزوده می‌شود. البته همه این گیم‌ها، توکن‌ بومی خود را به کاربران اهدا نمی‌کنند و شماری از آن‌ها از رمزارزهای اصلی همچون بیت‌کوین برای تشویق کاربران بهره می برند. از جمله این گیم‌ها می‌توان به سوئیس‌برگ (Swissborg) اشاره کرد که در آن شما می‌توانید در یک بازی پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین شرکت کنید. تاکنون ۵۰۰ هزار دلار به بانک جوایز این بازی اختصاص داده شده است. هرچه شما بتوانید قیمت بیت‌کوین را بهتر پیش‌بینی کنید، بخت بیشتری برای دریافت جوایز خواهید داشت.

یادگیری

در‌حال‌حاضر، پروژه‌های بلاک‌چینی بسیاری وجود دارند که بر آموزش مردم و زمینه‌سازی برای پذیرش گسترده رمزارزها متمرکزند. به‌تازگی دو شرکت پرآوازه فعال در حوزه رمزارزها یعنی کوین‌بیس و استلار دست‌به‌دست هم داده‌اند و به کاربرانی که بتوانند وقت خود را به یادگیری سکه XLM اختصاص بدهند، جوایزی در قالب همین سکه اهدا می‌کنند. برای اطلاع از جزئیات این برنامه، کافی است به وب‌سایت صرافی کوین‌بیس مراجعه کنید.

ایردراپ رایگان
بهترین روش برای جلوگیری از به‌دام‌افتادن در دام این ایردراپ‌ها تحقیق و پرس‌وجو در مورد پروژه‌ مادر آن‌ها است؛ بسیاری از این ایردراپ‌ها حتی یک وب‌سایت خشک‌وخالی هم ندارند، چه رسد به سپیدنامه

نکات ایمنی در مورد ایردراپ‌ها

پیش از آنکه در دنیای هیجان‌انگیز ایردراپ‌ها قدم بگذارید، باید حسابی حواستان باشد که در دام کلاهبرداران نیفتید. در این بخش می‌خواهیم برخی از روش‌های کلاهبرداری رایج در ایردراپ‌ها را برای شما تشریح کنیم و بگوییم که چگونه می‌توانید از افتادن در دام آن‌ها پرهیز کنید.

ایردراپ‌ها پامپ و دامپ

همه ایردراپ‌ها به‌دنبال خلق ارزش یا ساختن جامعه کاربری حول یک رمزارز نیستند. در ایردراپ‌های پامپ و دامپ، هدف اصلی گردانندگان، ایجاد هیاهوی تبلیغاتی پیرامون یک رمزارز و دمیدن در تنور افزایش بهای آن است. پس از آنکه قیمت آن رمزارز به‌سرعت افزایش پیدا می‌کند، گردانندگان، تمامی رمزارزهای خود را در بازار آب و زیان هنگفتی را به کاربران بخت‌برگشته تحمیل می‌کنند. وقتی هم که قیمت آن رمزارز به صفر میل کرد، گردانندگانی که دست به کلاهبرداری زده‌اند، ناپدید می‌شوند و پروژه را به حال خود رها می‌کنند.

روش سرراستی برای شناسایی یک ایردراپ پامپ و دامپ وجود ندارد، اما همیشه وقت‌گذاشتن برای خواندن وب‌سایت یک پروژه و سپیدنامه آن می‌تواند راهگشا باشد. معمولاً گردانندگان ایردراپ‌های پامپ و دامپ، وقت زیادی را برای طراحی وب‌سایت پروژه خود و نگارش حرفه‌ای سپیدنامه آن اختصاص نمی‌دهند، بنابراین می‌توان با کمی دقت در این زمینه از کمند گردانندگان چنین ایردراپ‌هایی گریخت.

قیمت لحظه ای ارز دیجیتال

ایردراپ‌های تخلیه اطلاعاتی

نوع دیگری از ایردراپ‌ها با هدف جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران و فروش آن‌ها به اشخاص ثالث طراحی می‌شوند. در این ایردراپ‌ها ادعا می‌شود که قرار است به کاربران، توکن رایگان اهدا شود؛ اما تمامی این ادعاها جعلی است. درواقع هدف اصلی این ایردراپ‌ها این است که اطلاعاتی همچون آدرس ایمیل، آدرس کیف‌پول، نام کاربری شبکه‌های اجتماعی و حتی کلیدهای خصوصی کاربران را جمع‌آوری و از آن‌ها برای انجام حملات فیشینگ استفاده کنند.

بهترین روش برای جلوگیری از به‌دام‌افتادن در دام این ایردراپ‌ها تحقیق و پرس‌وجو در مورد پروژه‌ مادر آن‌ها است. بسیاری از این ایردراپ‌ها حتی یک وب‌سایت خشک‌وخالی هم ندارند، چه رسد به سپیدنامه یا حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی. اگر دیدید که این‌چنین است و وب‌سایت یا سپیدنامه‌ای برای یک پروژه پیدا نکردید، بدانید که به‌احتمال زیاد با پروژه‌ای جعلی مواجهید.

 

ایردراپ واقعی و ایردراپ جعلی را چگونه تشخیص دهیم؟

برای آنکه در ایردراپ سرمان کلاه نگذارند، به این موارد حتما توجه کتید:

به عرضه رایگان کوین معروف اعتماد نکنید

حتی اگر قبلاً نام آن رمزارز به گوش‌تان نخورده باشد، بدانید که قبل از پر کردن فرم، باید ابتدا کمی تحقیق کنید. ظاهرا حدود ۳ سال پیش رمزارزهایی مانند EOS ،Tron و VeChain ایردراپ (airdrop) داشته‌اند. آن‌ها در حال حاضر در لیست coinmarketcap هم دیده می‌شود و در رتبه‌بندی‌ها به عنوان 30 ارز دیجیتال برتر شناخته می‌شوند. آیا فکر می‌کنید این رمزارزها هنوز هم به تبلیغ و بازاریابی بیشتری نیاز دارند و حاضرند توکن‌های باارزشی را به شما رایگان بدهند؟

ایردراپ‌ به کانال‌های رسمی مرتبط باشد

اگر یک وب‌سایت رسمی وجود داشت، حتماً خود وب‌سایت و صفحات آن در شبکه‌های اجتماعی مختلف را چک کنید. درباره ایردراپ باید در جایی از صفحه رسمی آن ارز دیجیتال اشاره شده باشد. مثلاً Stellar در وضعیت خوبی بود و حدود ۴ سال پیش ایردراپ داشت. اطلاعات مربوط به این ایردراپ را می‌توانید در وب‌سایت و کانال‌های اجتماعی آن پیدا کنید.

درباره حساب‌های تازه ایجاد شده تحقیق کنید

باید سابقه فعالیت‌های این نوع حساب‌ها چک شود، مگر این که یک پروژه رمزارزی کاملاً جدید باشند. مراقب حساب‌های جدیدی که در Bitcointalk، فیسبوک و توییتر ایجاد می‌شوند و به تبلیغ ایردراپ‌ها می‌پردازند، باشید. معمولا قابل اعتماد نیستند.

فقط به نرم‌افزار Google Form اعتنا نکنید

بسیاری از ایردراپ‌های قانونی از طریق Google Forms انجام می‌شوند، اما به نظر متخصصان این حوزه، اکثر ایردراپ‌های خوب و باکیفیت از طریق وب‌سایت‌های خودشان انجام می‌گیرند.

اشتباهات املایی و دستوری لو می‌دهد

درست است که بسیاری از پروژ‌ه‌ها مربوط به مناطقی می‌شوند که زبان انگلیسی در آن‌جا قوی نیست. اما برای صد رمزارز برتر، اشتباهات این‌چنینی یا نباید وجود داشته باشند یا خیلی کم باشند. پس اگر دیدید، بی‌خیال اعتماد کردن شوید.

با درخواست واریز پول، شک کنید

هیچ‌وقت به خاطر ایردراپ پولی واریز نکنید تا تعداد کوین بیشتری به دست آورید، چون در این صورت شبیه به عرضه اولیه سکه (ICO) می‌شود. ممکن است ایردراپ واقعی و قانونی باشد، اما بیشتر پروژه‌ها، ICOهای خود را از طریق وب‌سایت خودشان انجام خواهند داد و نه از طریق نرم‌افزار گوگل.

هیچ راهی برای کناره‌گیری از پروژه، بدون خرید وجود ندارد

بعضی مواقع در یک سایت ثبت‌نام می‌کنید و توکن‌های رایگان زیادی دریافت می‌کنید. به عنوان مثال فرض کنید که بیش از هزار دلار در یکی از پروژه‌های به ظاهر خوب و قانونی دارید، اما نمی‌توانید حتی یک سکه از آن را هم استفاده کنید مگر در صورتی که خودتان یا یکی از افرادی که معرفی کرده‌اید، ICO خریداری کنید. آیا این نوعی کلاهبرداری است؟ شاید. مشکوک است؟ قطعاً!

وقتی قول می‌دهند در ایردراپ مبالغ هنگفتی گیر بیاورید

برای کلاهبرداران حتی یک دلار هم باارزش است. اگر ایردراپ واقعی و قانونی بوده باشد، مطمئناً ارزش فرم پر کردن را دارد اما متاسفانه هیچ کدام از سکه‌هایی که به شما قولش را داده بودند، دریافت نمی‌کنید. به همه این نوع وعده‌ها شک کنید.

پس اگر حس ششم شما می‌گوید که این پروژه قانونی به نظر نمی‌رسد، اصلاً وارد وب‌سایت نشوید و فرمی را پر نکنید. شاید چند دلار از دست بدهید اما در عوض خیال‌تان راحت است که قربانی فیشینگ یا کلاهبرداری نشده‌اید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

4 دیدگاه
  1. سورن م می‌نویسد

    تو تلگرام بزنید […] ایردراپ میده

    3
    1
    1. سالم داوری می‌نویسد

      کلی کانال هست.تلگرام، واتساپ، توییتر و غیره. فقط قبلش دقت و تحقیق کنید. تا دلتون بخواد ایردراپ فیک هست که فقط وقتتون رو تلف میکنه

  2. بهار می‌نویسد

    سلام وقتتون بخیر ببخشید ایردراپ ها کجا و چگونه تعریف میشوند؟ آیا در کدبرنامه سالیدیتی توکنها نوشته میشود؟ چگونه این کار صورت میگیرد؟

    4
    1. نیما می‌نویسد

      سلام شما دریافت کردید و از چه طریق

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد