رده بورس تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بورس

اگر دوست دارید تخصصی‌تر درباره بورس بدانید این مطلب را بخوانید | بورس به زبان ساده

نویسنده: رضا رضایی
14 بهمن 1399
تحلیل تکنیکال چیست

پایه اساسی تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال بررسی دقیق رفتار قیمت رمزارزهاست که در نتیجه رفتار عموم معامله‌گران شکل می‌گیرد. برخلاف تحلیل‌گر بنیادی که تلاش می‌کند ارزش ذاتی پروژه‌های ارزهای دیجیتال را بر مبنای داده‌های بنیادی از قبیل مقدار فروش و حاشیه سود و غیره برآورد کند، تحلیل‌گر تکنیکال به دنبال آن است که حجم معاملات و روند قیمت رمزارزها را زیر ذره‌بین بگذارد.

ابزارهای تحلیل تکنیکال به این منظور توسعه داده شده‌اند که تحلیل‌گر بتواند تاثیرات فرایند عرضه و تقاضا را روی قیمت ارزهای دیجیتال به دقت بررسی کند. معمولا از این تحلیل برای یافتن سیگنال‌های معاملاتی در بازه‌های زمانی کوتاه استفاده می‌شود، اما این امکان هم وجود دارد که از ابزارهای این روش تحلیلی برای مقایسه عملکرد یک پروژه با کلیت صنعتی که در آن فعالیت دارد و نیز با عملکرد کلی بازار استفاده شود. در این مطلب از رده به بررسی تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال و مسائل مرتبط با آن می‌پردازیم.

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال چیست؟

تاریخچه تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکالی که تحلیل‌گران امروزی می‌شناسند و به کار می‌برند، نخستین بار از طرف شخصی به نام چارلز داو در اواخر قرن نوزدهم معرفی شد. چارلز داو روزنامه‌نگار و کارآفرین هم بود و نشریه معروف «وال‌استریت ژورنال» را هم او پایه‌گذاری کرده است. همچنین او با همکاری ادوارد جونز شاخص صنعتی داو جونز را معرفی کرد. از آن به بعد کارشناسان و تحلیل‌گران دیگری از قبیل ویلیام همیلتون، ادسون گلد و جان مگی کمک کردند تا پایه‌های اصلی این روش تحلیلی شکل بگیرد. در حال حاضر و بعد از گذشت چندین دهه تحقیق و بررسی، صدها الگوی تحلیلی و روش سیگنال‌یابی به بدنه تحلیل تکنیکال راه یافته است.

فرض اصلی تحلیل تکنیکال این است که روند معاملات و نوسان‌های قیمت در گذشته، می‌تواند شاخص مناسبی برای تخمین قیمت در آینده باشد. تحلیل‌گران حرفه‌ای معمولا این روش تحلیلی را در کنار روش‌های تحلیلی دیگر به کار می‌گیرند. اما از آن‌جا که یادگیری مقدمات تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال به نسبت ساده‌تر از فراگیری تحلیل بنیادی است، بسیاری از معامله‌گران خرد فقط بر این نوع تحلیل تکیه دارند و تلاش می‌کنند با استفاده از سیگنال‌های تحلیل تکنیکال، روند قیمت را در کوتاه‌مدت تخمین بزنند و با ورود و خروج سریع در قیمت مناسب، درآمد کسب کنند.

پیش‌فرض‌های اساسی تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

تحلیل‌گران تکنیکال روی هم رفته ۳ پیش‌فرض اساسی را برای روش تحلیلی خودشان می‌پذیرند:

۱.همه چیز در قیمت لحاظ شده است

تحلیل‌گران تکنیکال بر این باورند که همه اخبار و مولفه‌های تاثیرگذار، از وضعیت بنیادی شرکت گرفته تا مولفه‌های موثر بر اقتصاد کلان و روانشناسی و احساسات معامله‌گران، در قیمت منعکس شده است. این فرضیه را می‌توان به‌نوعی با نظریه «بازار کارا» مقایسه کرد که می‌گوید اطلاعات جدید با سرعت بالا بر بازار تاثیر می‌گذارد و قیمت‌ها با توجه به این داده‌ها تعدیل می‌شوند. آنچه باقی می‌ماند روند عرضه و تقاضا است که روند حرکت قیمت را در آینده تعیین می‌کند.

۲.قیمت در قالب یک روند مشخص تغییر می‌کند

تحلیل‌گران تکنیکال قبول دارند که حتی تغییرات قیمت در بازار، حتی اگر تصادفی به نظر برسد، در قالب یک روند مشخص انجام می‌گیرد. به زبان ساده‌تر، قیمت یک رمزارز بیشتر احتمال دارد که روند (نزولی یا صعودی) قبلی خود را ادامه بدهد. بیشتر استراتژی‌های معاملاتی که بر مبنای تحلیل تکنیکال استوارند بر مبنای این فرض طراحی شده‌اند.

وقتی بحث تحلیل بازارها در میان باشد، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی دو مکتب فکری‌اند که به دو انتهای یک طیف تعلق دارند. از هر دوی این روش‌ها برای تحلیل و بررسی و پیش‌بینی روند آینده بازارها استفاده می‌شود و مانند هر استراتژی سرمایه‌گذاری یا معاملاتی، هر دوی این روش‌های تحلیلی طرفداران و مخالفان خودشان را دارند.

۳. تاریخ تمایل دارد خودش را تکرار کند

تحلیل‌گران تکنیکال معتقدند تاریخ تکرار می‌شود. طبیعت تکرار‌شونده نوسان‌های قیمت را هم معمولا به برآیند روانشناسی معامله‌گران و فعالان بازار نسبت می‌دهند که بر اساس احساساتی انسانی از قبیل ترس و طمع و هیجان شکل می‌گیرد. تحلیل‌گران تکنیکال ارزهای دیجیتال با مطالعه دقیق الگوهای تکرارشونده در نمودار قیمت رمزارزها تلاش می‌کنند این احساسات را تحلیل کنند تا درک بهتری نسبت به تحرکات قیمت داشته باشند. اگرچه بیش از یک قرن است که صاحب‌نظران سبک‌های تحلیلی مختلفی را توسعه داده‌اند و به کار گرفته‌اند، اما این اعتقاد وجود دارد که همه این روش‌ها در اصل یک چیزند، چرا که مبنای آن‌ها الگوهای تکرارشونده در رفتار قیمت‌ها است.

انواع تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

همان‌طور که گفتیم، از معرفی تحلیل تکنیکال بیش از یک قرن می‌گذرد و در این مدت معامله‌گران و تحلیل‌گران بزرگ روش‌های تحلیل را شاخ‌وبرگ داده‌اند و در قالب کتاب‌ها و مقاله‌هایی که نوشته‌اند، ابزارها و روش‌های متعددی برای این نوع تحلیل معرفی کرده‌اند. در اینجا بعضی از معروف‌ترین و پرکاربردترین روش‌های تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال را به‌اجمال مرور می‌کنیم.

تحلیل تکنیکال کلاسیک

بیشتر اوقات منظور از تحلیل تکنیکال کلاسیک، اصول و مقدمات روش تحلیل است. معرفی انواع نمودار قیمت (نمودار میله‌ای، نمودار خطی و نمودار شمعی)، مفهوم حمایت و مقاومت، خط روند، کانال‌کشی، میانگین‌های متحرک و غیره همگی از پایه‌ای‌ترین مفاهیم تحلیل تکنیکال هستند. علاوه بر این، انواع اندیکاتور (مک‌دی، آر‌اس‌آی، استوک آر‌اس‌ای و غیره) در این روش تحلیلی به کار گرفته می‌شود.

ابزارها و روش‌هایی که با عنوان تحلیل تکنیکال کلاسیک شناخته می‌شوند به‌نوعی پیش‌نیاز درک و یادگیری سایر روش‌های تحلیل تکنیکال به شمار می‌آیند. البته این روش تحلیلی هم به نوبه خود روش کاملی است و می‌شود بر اساس آن استراتژی‌های مختلف معاملاتی تعریف کرد، اما به‌مرور زمان در کنار این روش‌های اولیه، روش‌ها و ابزارهای پیچیده‌تری هم توسعه داده شده‌اند که هر کدام فلسفه خاص خودش را دارد.

پرایس اکشن

روش پرایس اکشن (یا تحرکات قیمت) را شاید بتوان در دسته تحلیل تکنیکال کلاسیک جا داد، اما معامله‌گرانی که از این روش تحلیلی استفاده می‌کنند در سال‌های اخیر کوشیده‌اند روش تحلیلی خودشان را یک روش تحلیل تکنیکال مستقل معرفی کنند. روی هم رفته تحلیل‌گران پرایس اکشن تلاش می‌کنند تمام توجه خودشان را به خود قیمت معطوف کنند و تا جایی که می‌توانند از روش‌ها و ابزارهای پیچیده دور بمانند. این روش تحلیلی تاکید بسیار کمی روی اندیکاتورها دارد و بیش از همه از الگوهای شمعی ژاپنی و خط روندهای ساده استفاده می‌کند.

روش ایچی‌موکو

روش ایچی‌موکو یکی از روش‌های تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال است که روزنامه‌نگار و تحلیل‌گری ژاپنی به نام هوسودا گوئیچی توسعه داده است. این روش تحلیلی در واقع روشی تکمیلی برای تحلیل نمودارهای شمعی است که علاوه بر بعد قیمت، بعد زمان را هم در نظر می‌گیرد. ایچی‌موکو را با اصطلاح «نمودار ابری» هم می‌شناسند و اگر نمودارهای مبتنی بر این روش تحلیلی را دیده باشید، حتما چشم‌تان به ابرهای ایچی‌موکو آشناست.

نظریه امواج الیوت

رالف نلسون الیوت در دهه ۱۹۳۰ نظریه‌ای را معرفی کرد که تا امروز هم کاربرد دارد. اساس نظریه الیوت شباهت زیادی به نظریه چارلز داو دارد، اما شهرت الیوت بیش از همه به خاطر معرفی الگوی امواج حرکتی قیمت‌ها است. الیوت در بررسی‌هایش متوجه شد که قیمت‌ها در یک روند صعودی بلندمدت، ابتدا در قالب یک روند صعودی پنج‌موجی حرکت می‌کنند و پس از رسیدن به اوج، در قالب یک روند اصلاحی سه‌موجی تعدیل می‌شوند.

در دهه‌های اخیر، تحلیل‌گران و معامله‌گران زیادی سراغ نظریه امواج الیوت رفته‌اند و کتاب‌های متعددی در این زمینه نوشته‌اند و کوشیده‌اند با ارائه مثال‌های متعدد، روش تحلیلی الیوت را بیش از پیش توسعه بدهند.

روش تحلیلی نئوویو

روش تحلیل نئوویو در واقع یکی از روش‌هایی است که بر مبنای تحلیل تکنیکال امواج الیوت توسعه یافته است. این روش تحلیلی را شخصی به نام گلن نیلی پایه‌گذاری کرده است و کوشیده است قواعدی را وضع کند که تا تحلیل‌گر بتواند با اتکا به این قواعد، تا جای ممکن با مشکلات و ضعف‌های روش تحلیل الیوت مواجه نشود.

افزایش سرمایه شرکت ها در بورس

محدودیت‌های تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

بعضی از منتقدان می‌گویند تاریخ دقیقا به همان شکلی که سابقا رخ داده تکرار نمی‌شود. بنابراین مطالعه روند قیمت‌ها در گذشته فایده مشخصی ندارد و می‌شود از آن صرف نظر کرد. عده دیگری از منتقدان معتقدند که اگرچه تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال در مواردی درست کار می‌کند، اما فقط به این دلیل است که تحلیل تکنیکال نوعی پیش‌بینی خودمحقق‌کننده است؛ یعنی اینکه پیش‌بینی‌های این روش تحلیلی باعث می‌شوند این پیش‌بینی‌ها در نهایت محقق شوند.

مثلا وقتی تعداد زیادی از معامله‌گران با استفاده از روش‌های تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال به این نتیجه می‌رسند که در قیمت مشخصی اقدام به فروش رمزارزشان بکنند، توکن‌های آن رمزارز پس از رسیدن به این قیمت با عرضه شدید همراه می‌شوند و در نتیجه قیمت آن رمزارز افت می‌کند و به این ترتیب پیش‌بینی تحلیل‌گران محقق می‌شود. وقتی هم که قیمت شروع به نزول می‌کند، ممکن است بقیه معامله‌گران هم از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها، اقدام به فروش رمزارزشان بکنند و به این ترتیب فشار فروش مضاعفی روی آن ارز دیجیتال شکل بگیرد.

با این حال، تحلیل‌گران بنیادی می‌گویند اگر قیمت یک رمزارز زیر ارزش ذاتی باشد، این نوسان‌ها و هیجانات کوتاه‌مدت تاثیری روی روند بلندمدت آن ارز دیجیتال ندارد و قیمت رمزارز در نهایت به سمت ارزش ذاتی میل خواهد کرد.

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال

هر ابزاری اگر درست و به‌جا استفاده شود می‌تواند مفید باشد، ولی اگر کسی بدون دانش و مهارت کافی سراغ آن ابزار برود ممکن است به خود یا دیگران آسیب برساند. تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال هم از این نظر تفاوتی با ابزارهای دیگر ندارد. پس بهتر است هنگام استفاده از این ابزار با معایب و مزایای آن به‌خوبی آشنا باشیم.

مزایای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

یادگیری آسان: ایده کلی، مفاهیم و ابزارهای تحلیل تکنیکال به‌نسبت ساده‌اند و تقریبا هر کسی که به عالم معامله‌گری علاقه‌مند باشد می‌تواند با صرف مدت‌زمانی کوتاه، در این زمینه به دانش و مهارت کافی دست پیدا کند. منابع فراوانی برای آموزش تحلیل تکنیکال رمز ارز وجود دارد که شما می‌توانید برای یادگیری تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال از آن‌ها استفاده کنید.

توجه: فرایند تحلیل با فرایند معامله بسیار متفاوت است. ممکن است شخصی به‌سرعت به ابزارهای تکنیکال مسلط شود و بتواند به‌خوبی استراتژی‌های معاملاتی را توضیح بدهد، اما نتواند معاملات خوبی در بازار سرمایه داشته باشد. معامله‌گری مهارتی است که فقط از راه کسب مهارت تحلیل تکنیکال به دست نمی‌آید.

تعیین محدوده‌های مناسب برای خریدوفروش: استراتژی‌های معاملاتی که بر مبنای تحلیل تکنیکال طراحی می‌شوند، از آنجا که به مفهوم ریسک به ریوارد (یا نسبت ریسک به بازده انتظاری) توجه دقیق دارند، می‌توانند محدوده‌های مناسب قیمتی برای خرید یا فروش یک رمزارز را به‌دقت مشخص کنند.

سرعت بالا در فرایند تحلیل: تحلیل‌گران توجهی به اخبار و وضعیت بنیادی پروژه‌های ارزهای دیجیتال ندارند و فقط روی نمودار قیمت تمرکز می‌کنند. در حال حاضر نرم‌افزارها و سایت‌های متعددی وجود دارد که روند تاریخی قیمت ارزهای دیجیتال را به‌راحتی در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهند و ابزارهای متعدد را در اختیارشان می‌گذارند. همین موضوع باعث می‌شود تحلیل‌گران تکنیکال بتوانند با صرف کمترین زمان ممکن روند قیمت رمزارز مورد نظرشان را تحلیل کنند.

معایب تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

عدم توجه به ارزش ذاتی: بسیاری اوقات آنچه که توجه خریداران را به یک پروژه ارز دیجیتال جلب می‌کند ارزش ذاتی آن پروژه است، ولی تحلیل تکنیکال هیچ توجهی به این موضوع ندارد.

تاثیر گذاشتن تعصبات شخصی: برخی مواقع ممکن است فرد به دلایلی چون تجربیات قبلی یا شایعات، دیدگاه افراطی مثبت یا منفی نسبت به وضعیت یک رمزارز پیدا کند. در چنین شرایطی، تحلیلگر صرفا نشانه‌های هم‌سو با تعصبات خود را در نظر میگیرد که این موضوع پیامد خوبی نخواهد داشت.

تفاسیر مختلف: یکی از مهم‌ترین انتقادات نسبت به تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال، وجود تفاسیر مختلف از ابزار مشابه و داده‌های یکسان است. به عنوان مثال فرض کنید که یک اندیکاتور در منطقه اشباع فروش قرار دارد و معامله‌گر اول بر اساس وقوع یک نشانه صعودی اقدام به خرید می‌کند؛ اما در همین ناحیه شخص دوم، با مشاهده واگرایی منفی در نمودار قیمت و اندیکاتور، انتظار سقوط بیشتر قیمت را خواهد داشت.

هر ابزاری اگر درست و به‌جا استفاده شود می‌تواند مفید باشد ولی اگر کسی بدون دانش و مهارت کافی سراغ آن ابزار برود ممکن است به خود یا دیگران آسیب برساند. تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال هم از این نظر تفاوتی با ابزارهای دیگر ندارد. پس بهتر است هنگام استفاده از این ابزار با معایب و مزایای آن به‌خوبی آشنا باشیم.

تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی

وقتی بحث تحلیل بازارها در میان باشد، تحلیل تکنیکال و بنیادی دو مکتب فکری‌اند که به دو انتهای یک طیف تعلق دارند. از هر دوی این روش‌ها برای تحلیل و بررسی و پیش‌بینی روند آینده بازارها استفاده می‌شود و مانند هر استراتژی سرمایه‌گذاری یا معاملاتی، هر دوی این روش‌های تحلیلی طرفداران و مخالفان خودشان را دارند.

تحلیل بنیادی روشی برای برآورد ارزش ذاتی یک پروژه است. تحلیل بنیادی تلاش می‌کند همه چیز را از اقتصاد کلان و وضعیت صنایع مختلف گرفته تا وضعیت مالی و شیوه‌های مدیریتی یک شرکت، به دقت بررسی کند. مطالعه دقیق مواردی از قبیل نرخ بازگشت سرمایه پروژه، ارزیابی رقبای یک پروژه، اخبار و رویدادها و تیم توسعه دهندگان پروژه از اجزای جدایی‌ناپذیر تحلیل بنیادی است.

در طرف دیگر طیف تحلیل‌گران تکنیکال نشسته‌اند که می‌گویند قیمت یک ارز دیجیتال و حجم معاملات آن تنها ورودی‌های تحلیل هستند و به سایر اطلاعات نیازی نیست. آن‌ها می‌گویند همه داده‌های بنیادی در قیمت انعکاس یافته و بنابراین لازم نیست این داده‌ها را بررسی کنیم. تحلیل‌گران تکنیکال کاری به ارزش ذاتی پروژه‌های رمزارزی ندارند، بلکه تلاش می‌کنند با تحلیل نمودار قیمت رمزارز و شناسایی الگوها و روندها، تخمین بزنند که قیمت یک ارز دیجیتال در آینده چه تغییراتی خواهد داشت.

نکته: بیشتر ابزارهای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال را می‌توان برای هر چیزی که در هر بازاری معامله می‌شود به کار برد. از قیمت طلا و دلار در بازار ایران گرفته تا قیمت سهام و اختیار فروش و نرخ برابری ارزها در بازار فارکس. می‌شود گفت به همین دلیل است که بسیاری از تازه‌کارها اول از همه سراغ این روش تحلیلی می‌روند؛ روش تحلیلی که از ابزارهای آن می‌شود در بازارهای مختلف استفاده کرد. اما معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به‌ندرت خودشان را به تحلیل محدود می‌کنند و تلاش‌شان این است که این روش تحلیلی را در کنار روش‌های دیگر به کار بگیرند.

معرفی بهترین سایت‌های تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلفی برای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال وجود دارد. استفاده از این پلتفرم‌ها هزینه‌ای ندارد و شما می‌توانید به کمک ابزارهای تحلیلی در این سایت‌ها، با ریسک کمتری در بازار رمزارزها فعالیت کنید.

کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)

کوین مارکت کپ یکی از بهترین سایت‌های تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال برای مبتدی‌هاست. به عنوان مثال برای تحلیل تکنیکال بیت کوین می‌توانید به نمودار این ارز دیجیتال در بازه‌های زمانی مختلف (روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و غیره) دسترسی داشته باشید و تمامی اطلاعات پایه این ارز دیجیتال مثل قیمت، ارزش بازار، حجم عرضه و بعضی اطلاعات دیگر را مشاهده کنید.

تریدینگ ویو (TradingView)

تریدینگ ویو نه تنها دارای رایج‌ترین و پرکاربردترین شاخص‌های مورد استفاده در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال است، بلکه به کاربران این امکان را می‌دهد تا شاخص‌های خود را بسازند و آن را به اشتراک بگذارند. همچنین برای ساده کردن انتخاب از میان تعداد بالای اندیکاتورها، تریدینگ ویو به کاربران امکان لایک کردن این اندیکاتورها را می‌دهد و شما می‌توانید از اندیکاتورهایی که بیشترین لایک را دریافت کرده‌اند، استفاده کنید.

کریپتو کوانت (CryptoQuant)

کریپتو کوانت یکی دیگر از سایت‌های تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال است که نمودارهای بصری بسیار مفیدی ارائه می‌دهد. این نمودارها شامل اطلاعات متنوع و ارزشمندی در رابطه با هر رمزارز هستند. همچنین از طریق این پلتفرم می‌توانید داده‌های مربوط به استخراج را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید نقاط ورود و خروج را شناسایی کنید.

جمع‌بندی: ما در این مطلب نگاهی به تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال انداختیم و بخش‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دادیم. اگر قصد دارید وارد بازار رمزارزها شوید، داشتن اطلاعات و دانش کافی بسیار مهم و ضروری است؛ چراکه اطلاعات نمودارها می‌توانند چراغ راه‌تان باشند. پس فراموش نکنید که قبل از هر کاری ابتدا آموزش تحلیل تکنیکال رمز ارز را اولویت قرار دهید. سپس برای کسب مهارت بیشتر، تمرین کنید. یعنی مثلا به طور هفتگی به تحلیل تکنیکال بیت کوین یا هر رمزارز دیگری بپردازید تا بتوانید اطلاعاتی که آموزش دیده‌اید را به شکل درست پیاده‌سازی کنید.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد