رده خبر تغییر خدمات بانک‌ها برای مبارزه با شیوع کرونا

تغییر خدمات بانک‌ها برای مبارزه با شیوع کرونا

خبر

تدبیرهای نظام بانکی کشور برای مراجعه کمتر به شعبه‌ها را اینجا بخوانید

نویسنده: رده
30 آبان 1399
ضدعفونی کارت بانکی

به‌روزرسانی ۲۹ آبان ۹۹ | سقف کارت به کارت باز هم افزایش یافت

بانک مرکزی در بخشنامه جدیدش در آستانه محدودیت‌های کرونایی، همان بخشنامه قبلی را با اندکی افزایش سقف جابه‌جایی ابلاغ کرد. به این ترتیب این تصمیم‌ها تا پایان تعطیلات فراگیر اعمال می‌شود:

  • افزایش موقت سقف کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از خودپردازها یا درگاه‌های اینترنتی ۱۰ میلیون تومان شد. هزینه کارمزد جابه‌جایی بالاتر از ۳ میلیون تومان با توجه به نرخ جدید خدمات بانکی از اول آذر، پلکانی است. ولی چگونگی محاسبه این افزایش پلکانی را مشخص نکرده و دست بانک‌ها در تعیین کارمزد باز است. در بخشنامه قبلی بانک مرکزی برای مبارزه با کرونا، کارمزد جابه‌جایی مبلغ‌های بیش از ۳ میلیون تومان برابر با کارمزد ۳ میلیون تومانی بود.
  • سقف کارت به کارت از اپلیکیشن‌های پرداخت (آپ، تاپ، همراه‌کارت، هفت‌هشتاد، سکه، ۷۲۴ و…)، تمدید خودکار کارت‌های بانکی و صدور کارت هدیه همانند بخشنامه قبلی است که می‌توانید در ادامه جزئیات آن را بخوانید.

به‌روزرسانی ۲۶ آبان ۹۹ | در «تعطیلی فراگیر» بانک و بورس تعطیل نیست

بنابر اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در اجرای طرح تعطیلی فراگیر از شنبه، اول آذرماه، بانک‌ها جزو گروه شغلی شماره یک (مربوط به مشاغل نیاز ضروری) محسوب شده و تعطیل نخواهند بود.

با این‌حال، کاهش کارمندان و شیفت‌بندی بانک‌ها مطابق دستورالعمل‌های قبلی انجام می‌شود. با این تصمیم -قرار گرفتن بانک‌ها در گروه شغلی شماره یک- بورس هم با توجه به انجام آنلاین معاملات تعطیل نخواهد بود.

راستی «از شنبه» و همزمان با تعطیلی فراگیر برای مبارزه با شیوع کرونا، زمان آغاز خدمات بانکی با کارمزدهای جدید هم هست. جدول این تغییرات را می‌توانید در لینک زیر ببینید.

جدول نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی

افزایش موقت سقف کارت به کارت از اپلیکیشن‌های پرداخت (همانند آپ، تاپ، همراه‌کارت، هفت‌هشتاد، سکه، ۷۲۴ و…) ۳ میلیون تومان است.

نکته: انجام این افزایش فقط و فقط در کارت‌هایی مجاز است که شماره ملی دارنده کارت بانکی با سیمکارت مطابقت داشته باشد. برای جلوگیری از هر نوع سوءاستفاده فقط می‌توانید با موبایل خودتان و کارت‌های خودتان این تراکنش را انجام دهید. در غیر اینصورت، افزایش سقف جابه‌جایی انجام نمی‌شود و همان یک میلیون تومان باقی می‌ماند.

در این بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها پیشنهاد شده تا سقف جابه‌جایی به ۵ میلیون تومان هم برسد: «در صورت پیوستن بانک‌ها و پرداخت‌سازها به هاب فناوران مالی، ‌این سقف می‌تواند تا مبلغ پنجاه میلیون ریال افزایش یابد.»

۳. تمدید خودکار تاریخ انقضا کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری در شعبه‌ها به مدت یک سال تا پایان سال ۹۹. یعنی اگر شما کارتی دارید که روی کارت تاریخ ۹۹.۰۷ نوشته شده است، نگران نباشید و به بانک مراجعه نکنید. تا مهر ۱۴۰۰ امکان فعال بودن این کارت وجود دارد. کافی است با بانکتان تماس بگیرید و ببینید انقضای کارت‌ها را دقیقا تا چه تاریخی افزایش می‌دهند. البته طبق دستور بانک مرکزی، بانک‌ها موظفند خودشان اقدام لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی را انجام دهند. ولی کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند و تماس تلفنی بهتر از مراجعه حضوری در شعبه است.

۴. در این بخشنامه به طور اختصاصی درباره کارت‌های هدیه هم اظهارنظر شده و صدور کارت‌های هدیه را تا سقف ۲ میلیون تومان افزایش داده است.

در کرونا کارت هدیه نگیرید

در بخشنامه تازه این بانک در ایام کرونا درباره سقف برداشت از خودپردازها و تعداد تلاش‌های متوالی ناموفق رمز دوم در هر شبانه‌روز، تغییری اعمال نشده است. بانک مرکزی تاکید کرده تمامی نکات این بخشنامه تا اطلاع ثانوی برای همه بانک‌ها لازم‌الاجراست. تنها با رفع شرایط موجود و ابلاغ بانک مرکزی، این ابلاغیه ملغی شده و همه چیز به وضعیت عادی برمی‌گردد.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد