رده خبر با روز جهانی پس‌انداز و اهداف آن بیشتر آشنا شوید

با روز جهانی پس‌انداز و اهداف آن بیشتر آشنا شوید

خبر
نویسنده: رده
6 آبان 1395
هالوین شب ترسیدن و ترساندن است. اما هالوین همزمان با یک روز جهانی دیگر شده است که به ترسی بزرگ‌تر از موجودات هالوینی می‌پردازد. عدم امنیت اقتصادی و دچار قرض و فقر شدن کابوسی است که می‌تواند هر خانواده و جامعه‌ای که دچارش باشد را عذاب دهد. یک راه خوب برای دچار نشدن به این مسئله عادت کردن به پس‌انداز است و بهترین کار برای یادآوری آن اعلام یک روز جهانی برای آن است. 31 اکتبر روز جهانی پس‌انداز نیز هست.
به همین مناسبت رده شما را با این روز و اهداف آن بیشتر آشنا می‌کند.
 

روز جهانی پس‌انداز چیست؟

تاریخچه تعیین روز جهانی پس‌انداز به 31 اکتبر سال 1924 برمی‌گردد. در آخرین روز از برگزاری اولین کنگره بین‌المللی بانک‌های پس‌انداز در شهر میلان ایتالیا بود پروفسور ایتالیایی به نام فیلیپو راوازی این روز را به‌عنوان روز جهانی پس‌انداز اعلام و معرفی کرد.
روز جهانی پس‌انداز یا روز صرفه‌جویی برای اطلاع‌رسانی این موضوع به مردم سراسر جهان ایجاد شد که پس‌انداز کردن پول در بانک بهتر از نگه‌داشتن پول زیر بالش‌هایشان است. از دیدگاه بنیان‌گذاران در این روز باید تبلیغ کردن پس‌انداز کردن در سراسر جهان انجام شود و بانک‌ها باید در این فرایند تبلیغاتی با مدارس و انجمن‌های مذهبی، ورزشی و فرهنگی همکاری کنند.
 

در چه روزی است؟

معمولاً 31 اکتبر را در کشورها به‌عنوان روز جهانی پس‌انداز در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال در کشورهایی که این روز در آن‌ها تعطیل رسمی است روز کاری دیگری نزدیک به این روز را در نظر می‌گیرند. دلیل آن‌هم این است که در این روز بانک‌ها باز باشند تا افراد بتوانند پس‌انداز داشته باشند. به‌طور مثال چون 31 اکتبر در برخی ایالت‌های آلمان تعطیل رسمی است اولین روز کاری قبل از 31 اکتبر روز پس‌انداز ست.
 

ایده این روز از کجا آمد؟

ایده روز جهانی صرفه‌جویی هم مثل بیشتر ایده‌های دیگر دارای سابقه و پیشینه است. تا پیش از اعلام این روز در جهان نمونه‌هایی از این روز در سطح ملی در برخی کشورها برای توجه به ایده پس‌انداز کردن برای داشتن آینده‌ای بهتر و حفظ امنیت اقتصادی شکل‌گرفته بود. اسپانیا اولین کشوری بود که چنین روزی را در سال 1921 اعلام کرد. در آمریکا نیز چنین روزی وجود داشت. به‌علاوه در کشورهایی نظیر آلمان این نیاز وجود داشت که اعتماد ازدست‌رفته مردمی که در جریان رفورم اقتصادی سال 1923 این کشور پس‌اندازهایشان را از دست داده بودند دوباره بازسازی شود. تمام این اتفاق‌های کشوری زمینه‌ساز تعریف این روز جهانی شد.
 

اوج محبوبیت در دهه 50 و 60 میلادی

بعد از جنگ جهانی دوم توجه‌ها به روز جهانی پس‌انداز و صرفه‌جویی بیشتر شد. اوج محبوبیت این روز در بین سال‌های 1955 تا 1970 بود. این روز عملاً در برخی کشورها مثل اتریش به‌صورت یک سنت درآمد تا جایی که در این کشور حتی یک سمبل برای پس‌انداز به نام اسپاری‌فرو (Sparefroh) که به معنی پس‌انداز کننده شادمان است ایجاد شد.
این نماد برای مردم این کشور حتی از رئیس‌جمهور هم شناخته‌شده‌تر است و حتی خیابانی به نام خود دارد. در سال‌های دهه هفتاد میلادی نشریه Sparefroh-Journal که مجله‌ای آموزشی برای جوانان بود به شمارگان 400 هزار نسخه رسید.

 

هالوین

روز جهانی پس‌انداز اما یک رقیب قدرتمند دارد. این روز همزمان با هالوین که یکی از جشن‌های مهم در کشورهای غربی است شده است. به همین دلیل هم در طول سال‌های گذشته عملاً این روز رفته‌رفته در سایه هالوین گم شده است و کمتر از گذشته موردتوجه قرار می‌گیرد.
 

در عصر حاضر

امروزه بیشتر توجه بانک‌ها به برگزاری و سازمان‌دهی این روز در کشورهای درحال‌توسعه و در بین مردمی است که تابه‌حال به خدمات بانکی دسترسی نداشته‌اند. بانک‌های پس‌انداز با ایجاد برنامه‌هایی ازاین‌دست در کنیا، سریلانکا، تانزانیا و دیگر کشورهای دنیا اجرا شده است.
 

روز جهانی پس‌انداز در سال 2016

امسال هم برنامه‌ها و رویدادهای مختلفی در کشورهایی مثل اسپانیا، لهستان، نروژ، اندونزی و دیگر کشورها تدارک دیده شده است. اطلاعات بیشتر در مورد رویدادهای روز جهانی پس‌انداز سال 2016 را می‌توانید در وب‌سایت آن ببینید.
http://www.world-savings-day.org
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد