رده بررسی تک کارت؛ چاقوی سوئیسی بانک سرمایه

تک کارت؛ چاقوی سوئیسی بانک سرمایه

بررسی
نویسنده: رده
9 مرداد 1395

گروه بررسی رده، درحالی‌که برخی از بانک‌های کشور در ارائه خدماتی همچون صدور کارت هدیه و کارت‌های بانکی خانواده در حال رقابت با یکدیگر هستند بانک سرمایه رقابت و گسترهٔ خدمات را به سطح جدیدی رسانده و محصول جدید خود را با نام تک کارت معرفی و برای شهروندان صادر می‌کند.
 

تک کارت، چه خدماتی دارد؟

پیش از هر چیزی تک کارت تمام امکانات معمول یک کارت‌بانکی عادی را دارد. در کنار این خدمات معمول سرویس‌های مختلفی بر روی تک کارت تعریف‌شده است:

  • از تک کارت می‌توان به‌جای کارت بلیت مترو و اتوبوس استفاده کرد. این کارت را می‌توان درست مثل کارت‌های معمول مترو و اتوبوس در ایستگاه‌ها شارژ کرد.
  • اطلاعات شناسایی مالک کارت به‌صورت کامل روی کارت درج‌شده است. با توجه به اینکه در طراحی این کارت المان‌های امنیتی‌ای در نظر گرفته‌شده است عملاً این کارت می‌تواند به‌عنوان کارت شناسایی استفاده شود.
  • این کارت می‌تواند جایگزین کارت ورود و خروج پرسنل در سازمان‌ها شود و در دستگاه‌های حضوروغیاب آن‌ها استفاده شود. به‌این‌ترتیب دیگر سازمان‌ها نیازی به تهیه کارت‌های مجزا برای کارکنان خود ندارند و می‌توانند از این سرویس بانک سرمایه استفاده کنند.
  • بانک سرمایه باشگاه مشتریانی ایجاد کرده است که با عقد قرارداد با فروشگاه‌ها و مراکز مختلف این امکان را فراهم می‌کند تا دارندگان این کارت با خرید از این مراکز تخفیف و امتیاز دریافت کنند. به زبان ساده‌تر تک کارت قرار است نقش کارت تخفیف را نیز بازی کند.

کیف پول الکترونیک کارت وفاداری و حتی پروندهٔ بیمه‌ای و قابلیت‌های مختلف دیگری هم برای تک کارت معرفی‌شده است که البته هنوز اجرایی نشده‌اند و قرار است در آینده به مجموعهٔ سرویس‌های آن اضافه شود.
 

توزیع تک کارت بین فرهنگیان

تمرکز اولیهٔ بانک سرمایه در توزیع تک کارت جامعهٔ فرهنگیان کشور است. به همین دلیل سال گذشته تک کارت فرهنگیان رونمایی شد. به نظر می‌رسد بانک سرمایه هم تمایل دارد تا با هدف‌گیری و تمرکز بر روی یک قشر گسترده شغلی در جامعه، موقعیت خود را تثبیت کند. نمونه دیگر این تلاش را بانک حکمت ایرانیان و در مورد نیروهای مسلح انجام داده است.
 

تک کارت اولین نیست

بانک سرمایه تنها بانکی هم نیست که تلاش کرده است خدمات یکپارچه را در قابل یک کارت ارائه کند. بانک شهر نیز پیش‌تر در تلاشی با ارائه کارت شهروندی تلاش کرده تا خدمات یکپارچه‌ای نظیر مدیریت کیف پول و پرداخت‌های خرد به همراه دیگر امکانات را در قابل یک کارت در اختیار شهروندان قرار دهد. با این وصف به نظر می‌رسد در آینده شاهد ورود دیگر بانک‌ها هم به این عرصه و گسترش این رقابت باشیم.
 

چه سودی برای بانک‌ دارد؟

جدای از افزایش رقابت‌پذیری و جنبه‌های تبلیغاتی سود مهمی که کل شبکهٔ بانکی از مدیریت پرداخت‌های خرد به‌صورت آفلاین می‌برد کاهش تعداد تراکنش‌های آنلاین است که موجب کاهش هزینه‌های بانک‌ها می‌شود. خود این مسئله به‌تنهایی باعث علاقهٔ زیاد ورود بانک‌ها به ارائه خدمات کارت اعتباری هم شده است.
 

چطور از تک کارت استفاده کنیم؟

این کارت مانند سایر کارت‌های عابر بانک است و مثل همهٔ آن‌ها از شعب بانک دریافت می‌شود، اینترنت بانک و سرویس پیامک آن فعال می‌شود و در صورت گم‌شدن مجدداً توسط شعبه صادر می‌شود. فقط باید در نظر داشته باشید درصورتی‌که توسط سازمان متبوع خود تک کارت دریافت کرده‌اید، حتماً به مسئولین آن سازمان اطلاع دهید.
 

هزینهٔ صدور وابسته به نوع همکاری با سازمان‌های مختلف

هزینهٔ صدور تک کارت 7 هزار تومان است که از کارت‌های نقدی معمولی بیشتر است. بااین‌حال این هزینه بسته به قرارداد بانک سرمایه با هر سازمان می‌تواند تغییر کند. بانک سرمایه تمایل دارد تا تک کارت را به‌صورت گروهی و سازمانی در اختیار مشتریان قرار دهد و بنابراین نسبت به عقد تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف اقدام کرده است. در راستای همین تفاهم‌ها بانک سرمایه تاکنون 3000 کارت برای دانشگاه خوارزمی تهیه و با دیگر سازمان‌ها نظیر باشگاه شطرنج نیز همکاری خود را آغاز کرده است. هرچند که بزرگ‌ترین پروژهٔ بانک سرمایه در این راستا صدور کارت برای بیش از یک‌میلیون فرهنگی در کشور است که تاکنون تنها حدود 12 هزار کارت صادرشده است و بانک در این مسیر در آغاز راه است.
 

چاقوی سوئیسی یا کلاه کارآگاه گجت

اینکه بتوان گسترهٔ وسیعی از خدمات را تنها با یک کارت دریافت کرد خیلی وسوسه کننده است؛ اما تجربه‌های پیشین بانک‌ها و دیگر سازمان‌ها درزمینهٔ یکپارچه‌سازی یا ارائه سرویس‌هایی نظیر کارت‌های تخفیف و باشگاه مشتریان که لزوماً همچندان موفق نبوده است ضرورت توجه به کیفیت این خدمات و نهایتاً کاربردی بودن آن‌ها را یادآوری می‌کند. بانک سرمایه باید پیش از توسعهٔ سرویس‌ها و خدمات کارت این اطمینان را حاصل کند که سرویس‌های موجود بر روی این کارت به‌خوبی با خدماتی که مشتری انتظار دارد هماهنگی دارد. در غیر این صورت ممکن است چاقوی سوئیسی بانک سرمایه عملاً به کلاه کارآگاه گجت بدل شود.
 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد