رده خبر اقساط وام مسکن یکم بانک مسکن کمتر شد

اقساط وام مسکن یکم بانک مسکن کمتر شد

خبر
نویسنده: رده
26 تیر 1395
حساب صندوق پس انداز یکم از آن دسته از طرح‌های تسهیلاتی مسکن است که در حدود یکسال گذشته از اجرایی شدن آن با تغییرات زیادی همراه بوده است، از حذف شرط تأهل متقاضیان گرفته تا نحوه توزیح در مناطق جغرافیای، میزان سود بازپرداخت و اخیراً هم حجم پرداخت اقساط.
 
صندوق پس انداز یکم که خاص خانه اولی‌هاست و تسهیلات آن بر اساس سپرده‌گذاری پرداخت می‌شود، با سقف 80 میلیون تومان کلید خورد، ولی چند پیش شرط تازه‌ای برای زوجین ایجاد کرده و با توجه به مناطق جغرافیایی محل سکونت، سقف آن تا 160 میلیون تومان هم برای این قشر پیش رفت.
 
این در حالی است که با توجه به بالا بودن حجم وام و دوره بازپرداختی که می‌تواند تا 12 سال باشد، میزان اقساط پرداختی در وام‌های صندوق پس انداز تا حدی بالا بود که شرایط چندان مناسبی برای متقاضیان ایجاد نمی‌کرد به طوری که برای وام 80 میلیونی در تهران تا حدود یک میلیون و 200 هزار تومان و یا وام 160 میلیون تومانی زوجین تا بیش از دو میلیون تومان در ماه باید قسط پرداخت می‌شد.
 
اما به دنبال کاهش نرخ سود تسیهلات در شبکه بانکی، نرخ سود وام‌های مسکن نیز کاهش یافته و اواخر سال گذشته از 14 به 13 درصد برای صندوق پس انداز رسید. این در حالی است که حدود یک ماه پیش نیز بار دیگر سود پرداختی برای تسهیلات این بخش با ریزش دو درصدی از 13 به 11 درصد کاهش پیدا کرد و ضمن کاهش سود کلی از میزان اقساط ماهانه این تسهیلات کاسته شد.
 
اما تصمیم اخیر بانک مسکن موجب ایجاد تغییراتی در حجم اقساط پرداختی برای وام گیرندگان در روش پلکانی شده است. این روش به دلیل بالا بودن حجم اقساط چندان مورد استقبال مشتریان قرار نمی‌گیرد و عمدتاً از همان روش ساده که البته از سوی کارشناسان بانک مسکن نیز پیش‌تر مورد توصیه قرار گرفته، استفاده می‌کنند.
 
به هر صورت با مصوبه بانک مسکن، ضریب اقساط تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم از سه به پنج درصد تغییر کرده است که موجب می‌شود میزان اقساط در سال اول نسبت به روش ثابت 20 درصد کاهش یابد.
 
به دنبال تغییر ضریب در روش پلکانی سالانه جدید (ضریب پنج درصد) نسبت به روش پلکانی سالانه قدیم (ضریب سه درصد)، دریافت کنندگان وام 80 میلیون تومانی در تهران با انتخاب روش پلکانی سالانه به جای روش قسط ثابت، به جای پرداخت حدود یک میلیون حدود 800 هزار تومان قسط پرداخت خواهند کرد که در سال دوم و بعد از آن هرساله پنج درصد به مبالغ اقساط افزوده می‌شود.
 
اما متقاضیان وام مسکن می‌توانند در زمان انتخاب روش بازپرداخت اقساط تسهیلات خود علاوه بر روش‌های تقسیط ساده و پلکانی سالانه، روش پلکانی چهارساله را نیز انتخاب کنند. در این روش مبلغ اقساط در چهار سال اول برای وام 80 میلیون تومانی، حدود 870 هزار تومان بوده و هر چهارسال یک بار 20 درصد به اقساط آن اضافه می‌شود.
 
تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم بر اساس محل سکونت متقاضیان در تهران 80 میلیون (160 میلیون برای زوجین)، مراکز استان‌ها 60 میلیون (برای زوجین 120 میلیون) و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر شهرها تا 40 میلیون تومان (80 میلیون برای زوجین) قابل پرداخت است. تغییر ضریب بازپرداخت در روش پلکانی نیز شامل تمامی تسهیلات این حساب خواهد شد.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

بدون دیدگاه
  1. سینا می‌نویسد

    چرا در مورد دریافت وام بدون سپرده بانک مسکن (از طریق خریداوراق) نگفتین؟ اونم خیلی مهمه

  2. مامان حیدر می‌نویسد

    سلام
    دریافت سود در هر روش پرداخت اقساط (عادی یا پلکانی)تغییر میکند؟؟
    منظور اینه که مبلغ نهایی ک بانک دریافت میکنه تغییر خواهد کرد؟

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد